Gå til innhold
Arkivverket

Lidarheim


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter med ei "minnebok" etter min far fra 1930-31 hvor minnene da er fra tiden på "Lidarheim". Men jeg er aldri blitt fortalt hvor dette var. Noen som har hørt om stedet og kanskje vet noe om det? Det er mye navn fra møre i boka. Vet han ei tid var hos familien Eggesbø men om det var på Eggesbønes eller nordpå vet jeg ikke. Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ein gård som heter Lidarheim i Stangvik i 1910.

 

Og ein gård Eggesbøen i Herøy.

 

Koordinater: 62°19′22,188″N 5°38′3,3720″Ø Eggesbønes på Bergsøya er sørlige bydel av kystbyen Fosnavåg i Herøy i Møre og Romsdal. Eggesbønes ...

 

http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&ved=0CDgQFjAC&url=http%3A%2F%2Fno.wikipedia.org%2Fwiki%2FEggesb%25C3%25B8nes&ei=uGkGUbiWPOil4ATp8YCoDg&usg=AFQjCNFhyTk4dQIHDM5xbr8ZGSkfPmZ23g&bvm=bv.41524429,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken "Familen Daae" av Aagaat Daae er Lidarheim nevnt flere ganger. Lidarheim lå også på (i?) Årstad i Bergen i følge boken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene. Jeg skal sjekke familien Daae senere :) men den Lidarheim jeg trur jeg er på jakt etter her ligger nokk på Sundalsøra, trur jeg. Vet min far snakket om Sunndalsøra. Men det var og mye snakk om Eggesbø folket. Men hva slags skole er Lidarheim ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernhard Jens Eggesbøe var en markert prest i Nord-Norge i 1930-åra (Værøy/Røst og Målselv). Familien hans var stor.

"Lidarheim" bør vel nødvendigvis ikke være et gårdsnavn, men kanskje heller et institusjonsnavn, eller noe i den retning.

 

 

Gardsnummer 65 , Ramsvik, utenfor Leknes (Lofoten), har et bruksnummer 20, som kalles Lidarheim. Mon tro om prestefamilien ”Eggesvik” kan kobles opp mot dette?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Det er nok rett at det var presten Bernhard Jens Eggesbø som hjalp min far . Vi hadde besøk av den familien i min ungdom.

Desverre ville min far ikke snakke om sin oppvekst. Men noe finner vi etter hvert.

Trur Lidarheim var en ungdomsskole på Møre ett eller annet sted. Navnene i minneboka er alle fra Møre i 1910 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Jeg har idag sendt en mail til Sunnmøre ungdomsskule da jeg nu trur det er der han gikk.

Håper de sitter på flere opplysninger. Trur en av medelevene var datter av en lærer på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med ei "minnebok" etter min far fra 1930-31 hvor minnene da er fra tiden på "Lidarheim". Men jeg er aldri blitt fortalt hvor dette var. Noen som har hørt om stedet og kanskje vet noe om det? Det er mye navn fra møre i boka. Vet han ei tid var hos familien Eggesbø men om det var på Eggesbønes eller nordpå vet jeg ikke. Noen som kan hjelpe ?

 

"minne frå 1930-31" kan godt vere det som då vart kalla ungdomsskule (no folkehøgskule) - altså ein internatskule der dei budde eit skuleår.

 

Sunnmøre Ungdomsskule (seinare Sunnmøre Folkehøgskule) heldt til på Lidarheim. Det er namnet på tomta, men sånn eg har oppfatta det, også namnet på bygget som stod der frå 1918 til 1973. Det ligg på Reiten på Osnes som i dag er ein del av tettstaden Ulsteinvik.

 

Skulen flytta til Varleite (ovanfor Høddvoll) for nokre (5-6?) år sidan, der dei tok over bygget som Ulstein hotell heldt til i. Kommunen har teke over eigedomen og bygga på Reiten.

 

Tydinga av -eller tanken bak - namnet Lidarheim er eg litt uviss på. Det er meir ein skrent enn ei lid bak det gamle bygget. Det _kan_ vere "lid" i meininga flokk, følgje av menneske. Det ville høve bra for ein slik skule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for utredningen. Nå er jeg spent på om jeg får svar fra skolen, og om de har opplysninger om sine elever fra 1930 - 31.

Ser at de må ha bodd på ett internat. Det er hilsener fra diverse rom nr. Og navn og noen adresser på medelevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.