Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som finner Ingeborg Tomine Alme


Kjell Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg har leitet etter Ingeborg Tomine Alme f. 17.05.1871 på Avaldsnes. Far : Erik Ellingsen Alme ( 1848-1915 ). Mor : Anne Marte Torbjørnsdatter ( 1847-1886 ).

Har omsider funnet ut at hun giftet seg med Kristoffer Edvartsen Somdalsbråten f. 28.02.1870 i Årdal - Buskerud.De ble viet i Hval kirke - Årdal - Buskerud 11.05.1897.

FT 1900 bor de i Oslo og kalte seg Somdal. Kristoffer var Byggmester.

 

De emigrerte til USA.

I Emigranter over Kristiania 1871-1930 ny, oppgir begge at reisemålet er Minnesota.

Ingeborg Tomine med S/S " Oslo " fra Kristiania 31.08.1906 til Hull.

Kristoffer med S/S " Aaro " fra Oslo 18.05.1910 til Hull

De kalte seg da Somdalen.

 

I skifte attesten etter faren Erik Almes død 1915 står det at Ingeborg Tomine bodde kanskje i New York og var gift med Kristoffer Sundal. ( navnet kan være feilskrevet ).

Jeg har også sett at hun har kalt seg Eriksdatter før hun giftet seg, Her er det mange etternavn å forholde seg til.

 

Er det noen kloke hoder som kan finne ut hvordan, hvortid og hvor kom de til USA / Canada ???

 

Med vennlig hilsen

Kjell Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Kristoffer som skilt og er kommet tilbake til Norge?:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036462010613

 

Sikkert han som returnerer her:

 

Name: Chris Somdalem Port of Departure: New York, New York, United States Arrival Date: 16 Jul 1910 Port of Arrival: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Ship Name: Caronia Search Ship Database: View the 'Caronia' in the 'Passenger Ships and Images' database Shipping Line: Cunard Line Official Number: 120826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Kristoffer som skilt og er kommet tilbake til Norge?:

 

http://digitalarkive...f01036462010613

 

Sikkert han som returnerer her:

 

Name: Chris Somdalem Port of Departure: New York, New York, United States Arrival Date: 16 Jul 1910 Port of Arrival: Liverpool, England and Queenstown, Ireland Ship Name: Caronia Search Ship Database: View the 'Caronia' in the 'Passenger Ships and Images' database Shipping Line: Cunard Line Official Number: 120826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til å være samme personen.

Chris Somdalen reiste fra New York 16 Jul 1910.

Kristofer Somdalen reiste fra Oslo 18 mai 1910. Det kan stemme hvis han kom til New York 16 Jul 1910.

Det er også mulig at kristoffer og Ingeborg Tomine var skilt på det tidspungtet, for i passasjerlisten fra Oslo sto der UG. Jeg har tatt det son feil skriving.

 

mvh

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener. Om han reiste fra Oslo 18. mai så ville han trolig være i Amerika senest i starten av juni, slik at det var god tid til et opphold der før returen. Og mener du da at den Kristoffer i 1910-tellingen er en annen Kristoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg helt forstår hva du mener. Om han reiste fra Oslo 18. mai så ville han trolig være i Amerika senest i starten av juni, slik at det var god tid til et opphold der før returen. Og mener du da at den Kristoffer i 1910-tellingen er en annen Kristoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han reiste fra Oslo 18 Mai til Hull, og det gikk nok noen dager der før båten gikk til Amerika. Turen over atlanterhavet på den tiden var sikkert 14 dager. ( tror jeg )

Hvis det er han som retutnerer til Norge 16 juli har han ikke fått mange dagene i Amerika før han reiser tilbake.

Det må være en viktig grunn for å reise så lang i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Harald Hansen fra Lillestrøm reiste fra Kristiania samme dag som Kristoffer. "S/S Ivernia" gikk fra Liverpool den 24. mai og kom til Boston 2. juni.

 

Name: Harald Hansen Arrival Date: 2 Jun 1910 Age: 17 Estimated Birth Year: abt 1893 Gender: Male Ethnic Background: Scottish (Scotish) Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Ivernia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: Kristian Hansen Last Residence: Norway Birthplace: Lielestrone, Norway

 

Jeg har dessverre ikke klart å finne noe om Ingeborg i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ankomsten for Ingeborg i Boston 1906. Hun reiste sammen med Engebret Hval. Destinasjonen var A.(?) M. Hval, Sibbey St. - St. Paul, Minn. Litt utydelig hva som står der, men mener det kan være "Uncle to husband":

 

Name: Ingeborg Sondeln Arrival Date: 13 Sep 1906 Age: 35 Estimated Birth Year: abt 1871 Gender: Female Ethnic Background: Norwegian Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Saxonia Port of Arrival: Boston, Massachusetts Friend's Name: M Hval Last Residence: Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering.

 

I folketellinge for Kristiania 1900 bodde både Kristoffer og Ingeborg Tomine i Utsiktveien 1 - Kristiania. Da ser det ut som de fremdeles var gift. De kalte seg da bare Somdal.

 

31.08.1906 reiste Ingeborg med S/S Oslo til Hull med reisemål Minnesota. Hun var da fremdeles gift, men kalte seg da for Somdalen.

 

Kristoffer Edvards Somdalen reiste 18 mai 1910 fra Kristiania med S/S Aaro til Hull med reisemål Minnesota. Han var da ugift byggmester.

 

Han kan ha reist til New York og ankommet New York mes M/S " Mauretania " 27 Mai 1910.

 

Han kalles da Christoffer Saindalen. 40 år. Dette stemmer med alderen, han var født 28 Januar 1870.

 

Det kan se ut som han reiste fra New York og ankom og Liverpool 16 Juli 1910.

 

Han kalles da Chris Somdalem.

 

For Kristoffer gjennstår for meg å finne ut når de ble skilt. ( hvis de var skilt )

 

Hvordan finner jeg ut hvilken båter som gikk fra England til Amerika i tiden like etter 31 August 1906 ?

 

Takk for all hjelpen hittil.

 

MVH

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.