Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter oldefar


Anita Jaconelli Olsen
 Del

Recommended Posts

Lurer på hvordan jeg skal gå fram for å finne mer informasjon om min oldefar,

Nils Richard (Rikard) Hansen f. 10.03.1900,

lurer på hvordan jeg skal finne mer informasjon om ham, vet at han døde relativt ung,

men vet ikke dødsårsak eller om han evnt var gift flere ganger eller fikk flere barn.

Har også forsøkt å finne ham i adressekatalogene i Oslo på 30 tallet, men han er ikke oppført der,

selv om han da døde 04.11-1938.

 

Er det noen som kan hjelpe meg? eller har noen ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke han som er her? http://arkivverket.n...d/db/49269/618/

Ja det er det! Da har jeg altså en adresse til på ham :D

 

All hjelp tas imot med takk!

 

Jeg hadde Sofienberggata 29 som den forrige adressen, og det må jo være den adressen han hadde da han døde :(

 

Ja det er det! Da har jeg altså en adresse til på ham :D

 

All hjelp tas imot med takk!

 

Jeg hadde Sofienberggata 29 som den forrige adressen, og det må jo være den adressen han hadde da han døde :(

 

og tusen, tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adresselistene er basert på de kommunale tellingene året før. Går du inn på gatenavnet ser du hvem andre som bodde i oppgangen.

Han står faktisk ikke oppført i de andre kommunale tellingene på 30 tallet, hvilket er ganske pussig.

 

Skulle gjerne hatt flere ledetråder på ham, feks dødsårsak, men vet ikke om dette fortsatt er klausulert?

Skulle også visst hvilket år mine oldeforeldre skilte seg mm

 

Og finner at min oldefar faktisk bodde i samme husnummer som Linn Skåbers oldemor! Ragna Benterud bodde i Sarpsborggata 16 A

oldefar i 16 C! Utrolig pussig!

 

Regner vel med at det ikke var så mange Ragna Benterud rundt omkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i den kommunale tellinga (ikke adr.lista) i 1937? Står det ingenting matnyttig der? Var han født/bodde han alltid i Oslo eller var han innflytter? Hvor når gift? Med fler opplysninger er det lettere å komme på steder å lete. Kanskje noen her inne kjenner igjen noe?

 

Så også at Ragna bodde i samme nr. pussig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i den kommunale tellinga (ikke adr.lista) i 1937? Står det ingenting matnyttig der? Var han født/bodde han alltid i Oslo eller var han innflytter? Hvor når gift? Med fler opplysninger er det lettere å komme på steder å lete. Kanskje noen her inne kjenner igjen noe?

 

Så også at Ragna bodde i samme nr. pussig.

 

Den kommunale tellinga ligger kanskje ikke på nett?

Han ble født i Kristiania. Jeg vet jo hvem foreldrene hans er, men vet ikke noe om ham.

Han ble gift med min oldemor i 1922 (da min morfar ble født), men jeg vet ikke hvor lenge de var gift, eller om de engang bodde sammen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg kanskje ordla meg feil, jeg finner ham ikke i de andre adressebøkene som ligger tilgjengelig på nett (for Oslo), på 30 tallet, men hvis disse var basert på de kommunale tellingene, burde han kanskje vært nedtegnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet følgende opplysninger i dødsfallsprotokollen fra Oslo skifterett (avd. I, protokoll B-21, 1938-1940, dfnr. 1264/1938): Tegner Nils Richard Hansen f. 10.3.1900 døde 4.11.1938 på Ullevål sykehus. Bopel: Larviksgt. 3. Avdøde var lovlig skilt fra sin hustru Signe, Tollbodgt., og etterlot seg 1 umyndig barn. Intet til skifte. Dødsfallet meldt av moren, Camilla Hansen.

Dødsfallsprotokollene fra Oslo skifterett på den tiden opplyser som regel ikke om eventuelle dødsårsaker.

 

Ifølge opplysninger i registeret til ekteskapssaker 1927-1931, i arkivet etter Fylkesmannen i Oslo og Akershus, ble Signe og Nils Richard Hansen skilt ved kongelig resolusjon av 18.10.1929.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre- Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har funnet følgende opplysninger i dødsfallsprotokollen fra Oslo skifterett (avd. I, protokoll B-21, 1938-1940, dfnr. 1264/1938): Tegner Nils Richard Hansen f. 10.3.1900 døde 4.11.1938 på Ullevål sykehus. Bopel: Larviksgt. 3. Avdøde var lovlig skilt fra sin hustru Signe, Tollbodgt., og etterlot seg 1 umyndig barn. Intet til skifte. Dødsfallet meldt av moren, Camilla Hansen.

Dødsfallsprotokollene fra Oslo skifterett på den tiden opplyser som regel ikke om eventuelle dødsårsaker.

 

Ifølge opplysninger i registeret til ekteskapssaker 1927-1931, i arkivet etter Fylkesmannen i Oslo og Akershus, ble Signe og Nils Richard Hansen skilt ved kongelig resolusjon av 18.10.1929.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre- Johansson, Statsarkivet i Oslo

 

Tusen tusen takk for informasjon!

Men nå undres jeg jo også for mor het jo ikke Camilla (far het Hans Camillo og var død på dette tidspunkt).

Men uansett: da vet jeg det.

Var det ikke litt spesielt at man ble skilt ved kongelig reslusjon, eller var det vanlig?

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har undersøkt innførselen nøyere, og den kan tydes som "broren Camillo Hansen".

 

Skilsmisse ved "kongelig resolusjon" eller "departementets bevilling" var på den tiden en vanlig administrativ måte å løse ekteskapet på. Fylkesmannen forberedte saker til behandling hos Justisdepartementet og registrerte departementets bevilling. Først fra 1949 ble skilsmissebevillinger gitt av fylkesmannen.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Årsak til dødsfall står noen ganger i kirkeboken. Finnut hvilken kirke han sognet til, og let under "døde" på årstall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tilhørte ikke statskirken. Tror heller ikke menigheten han sognet til via bosted ligger scannet inn (klausuler mm Han døde ikke for 100 år siden ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.