Gå til innhold
Arkivverket

Skolebilder


Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter her med fotosamlingen til "Bygdesogenemnda" i Iveland kommune og skal prøve å ordne, katalogisere, identifisere etc. Blant annet finner jeg flere bilder som helt tydelig ikke er herfra, blant disse er vedlagte skolebilder.

 

Vedr. file0012.jpg: Jeg har slått opp på fotografen, Narve Skarpmoen, og funnet ut at han virket i Oslo, og at han i 1896 var å finne på adressen som står på bildet. I 1900 byttet man vel fra Christiania til Kristiania, så jeg antar derfor at bildet er fra tiden 1896 - 1899. Men hvilken skole? Og er det noen av dere som kjenner igjen personene på bildet?

 

Vedr. file0007.jpg: Her er ingen fotograf angitt, og det må være en annen skole, jfr. mønsteret på veggen. Kanskje bildet er enda eldre. Samme sørsmål her: Hvilken skole, og kjenner noen av dere personene på bildet?

post-166-0-66671400-1359458780_thumb.jpg

post-166-0-33420400-1359458931_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg har ingen tips om personene på bildene, men den andre bildet, 0007, må være av yngre dato. Jentenes skjørt er kortere og damens (lærer?) hatt og klær minner om de min bestemor hadde på bilder, tatt mellom 1915 og 1920.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fotograf Skarpmoen flyttet til Dronningens gate 36 i 1896, så det første bildet kan ikke være eldre enn det. Skrivemåten av byens navn ble endret til Kristiania (med K) allerede i 1877 (i det offentlige), men private firma gjorde selvsagt som de ville med det, så tidfesting ut fra dette er ikke helt pålitelig.

 

Jeg tror ikke det er mange år mellom bildene. Begge kan godt være fra omkring første verdenskrig. Skjørtelengden kan også ha noe med jentenes alder å gjøre. For meg ser det ut som jentene er ca 14 år på det første bildet og bare 11-12 på det andre. Eller hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt Preuss Fotomuseum og Bymuseet i Oslo.

 

Se her: http://www.nb.no/pm/samling.php?title_id=5&tittel=%narve&stikkord=&year_from=&year_to=&stedsnavn=&genre_code=&country_code=&fylke_code=&startid=0

 

Det var veldig fine bilder, og de er verdifulle for etterkommerne etter disse elevene. Det ser ut til å være to forskjellige skoler. Kanskje Oslo Byarkiv kan hjelpe med å identifisere skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.