Gå til innhold
Arkivverket

Bryllup andre halvdel av 1800-tallet. Hva skjedde i kirka?


Hans Morten Sundnes
 Del

Recommended Posts

Jeg skal omtale et bryllup i Vestre Moland i 1872.

 

Så lurer jeg litt på hvordan seremonien kan ha foregått. Var det vanlig at faren fulgte brura? Ble hun fulgt hvis faren ikke kunne? Var det som i dag et forløp der begge måtte gi sitt ja foran kirkelyden? At ring ble påsatt? Kyssing?? Hvem ville være mest naturlig som forlovere? Var det vanligvis menn? I dette tilfellet er forloverne brudgommens far og brudens svoger. Jeg vet ikke om det er representativ for det vanlige. Hadde det vært mer naturlig at brudens far stilte hvis han kunne? Bruden er femten, og det er for øvrig en mandag. Kan jeg likvel regne med at de var i finstasen og at det ble litt festing samme dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at tradisjonen med at faren følger bruden opp altergulvet er av nyere dato. Når det gjelder vielsesritualet m.m., så tror jeg at man kan finne detaljer om dette i alterboken. Jeg må ev. sjekke kgl.res. som ble avløst av res. 14. februar 1889 for å finne detaljene.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også litt på hvorfor hun omtales som jomfru.

 

Hun var nok litt høyere på strå enn de som ble kalt Pige.

 

Om titler og rang kan du lese bl.a. her:

Forskjellen på Monsieur, Hr og Sr.

[#8818] pige/frøken/jomfru/madmoiselle Legger inn lenke til det gamle forumet også, siden alle linjeskift m.m. forsvant da de ble arkivert i det nye forumet for ca 2 år siden. Lesevennligheten er derfor sterkt redusert: 8818: pige/frøken/jomfru/madmoiselle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, begge. Jeg har også tenkt det. Samtidig var faren hennes plassemann og moren død. Når det er sagt, var hun kommet i tjeneste på en storgård; Møglestu.

 

Jeg ser at et av innleggene i den siste lenken antyder at jomfru kan ha skiftet innhold i retning å betegne yrke, som husholderske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... jeg blir ikke helt klok på det som står om at de vies uten tillysning etter vielsesbrev uka før. Betyr det rett og slett at de ikke hadde tid til lysning, at det ikke var i kirka eller... Trodde først det hadde med alderen hennes(15) å gjøre. men tror ikke det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste punkt. Jeg ser at det bak den ene forloveren står ordet skriftlig i parentes. Jeg har tolket det som om at han ikke var til stede ved vielsen. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.