Gå til innhold
Arkivverket

Tipp-tippoldemor-oldefar Kärnbo, Sverige


Lasse W. Erlund
 Del

Recommended Posts

Fikk kjempestor hjelp av Anne-lise i går vedrørende tyding av opplysninger vedrørende min tipp-oldemor.

Ved hjelp av disse opplysningene har jeg nå funnet mine tipp-tippoldeforeldre.

Men også der er det enkelte ting jeg trenger hjelp til å tyde.

Jeg har ringet inn/merket med kryss det jeg ikke finner ut av.

Er fremdeles takknemlig for hjelp.

 

Mvh Lasse

Tipp-tipp Oldemor-Oldefar 2.bmp

Tipp-tipp Oldemor-Oldefar.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Kan du legge inn kildehenvisning (Klikk på den øverste linjen under Redigera i AD-online), og lim denne inn i innlegget, så kan vi med abonnement hente inn siden, og se konteksten.

 

Ellers tror jeg det er bedre om du lagrer bildet du får ved 'skjermdump' som .jpg fil og henter inn bildet som vedlegg ved å trykke 'Velg' og deretter 'Legg ved denne filen'. For å se 'Vedlegg'-funksjonen må en bruke 'full editor'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariefred-Kärnbo AI:10b (1832-1839) Bild 131 / sid 127 (AID: v60014.b131.s127, NAD: SE/ULA/11059)

Er det denne du mener? Jeg prøver å lære.

 

mvh Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat. :)

 

Jeg limer inn denne delen av kildehenvisningen du la inn: v60014.b131.s127 i feltet nederst til høyre

(når en står på f. eks en husforhørsside) og kommer dermed rett til siden. :)

 

 

Anders Ersson er født i Toresund i 1808, se fødselsbok Toresund C:2 (1761-1824) Bild 1 (AID: v62338.b1, NAD: SE/ULA/11558)

 

'Ersson' er en vanlig skrivemåte for Eriksson.

 

Öfr. Selö er vel Överselö - se fødselsbok: Överselö C:3 (1789-1837) Bild 1 (AID: v63370.b1, NAD: SE/ULA/11837)

 

Ordet 'försvart' kan kanskje bety at Sofia Lundholm har bestått overhøringen i katekismen mm. som var innholdet i husforhørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Sofia Lundholms dåp: Överselö C:3 (1789-1837) Bild 74 / sid 71 (AID: v63370.b74.s71, NAD: SE/ULA/11837)

v63370.b74.s71 (Lim inn denne)

 

Her er Anders Erssons dåp i Toresund: Toresund C:2 (1761-1824) Bild 118 (AID: v62338.b118, NAD: SE/ULA/11558)

v62338.b118 (Lim inn denne) (Jeg trodde først det sto at han var født 15/11, men der er 15/4-1808.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og takk. Da har jeg definiyvt lært noe nytt i dag gså. en det som står bak navnene, som jeg regner med er foreldrene er like uforståelig.

 

Mvh Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Erssons dåp:

Anders, født 15/4-1808, døpt 18/4.

Fader: Erik Mathsson i Norrby.

Moder: Anna Stina Andersdotter, 31 år.

 

Fadderne:

Kyrkvärd Jonas Larsson i Norrby, Hustruen Stina Andersdatter i Snista (?), Bonden Pehr Andersson i Norrby Sgd (Skattegård), Hustruen Anna Jonsdotter i Norrby Yttergård, Son Erik Andersson i St(ora) Eneby, Dotter Stina Pehrsdotter i Norrby Skattegård.

 

Om du går til husforhør dette året, begynner Norrby på s. 21 her:

Toresund AI:7 (1800-1808) Bild 5 (AID: v62311.b5, NAD: SE/ULA/11558)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophias dåp:

 

Sophia f. 28/9-1802, døpt 1/10.

Foreldre: Soldat Jan Lundholm i Nursa Soldathus och dess Hustru Stina Andersdotter.

 

Om du går til husforhør på Nursa Soldatgård det året, ser du at den begynner på

side 194: Överselö AI:6 (1805-1815) Bild 5 (AID: v63348.b5, NAD: SE/ULA/11837)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.