Gå til innhold
Arkivverket

Hurdal ekte. 1907


Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Tusen takk! Jeg har prøvd å søke på stedsnavn Røisterud og Røsterud uten hell. Hva kan det hete i dag tro? Han er smed og født i Tinn. i 1865 bodde han i Nore, Uvdal., men som smed kan han jo ha reist både hit og dit.

 

De er på Mogen i Nore i 1900 og sønnen kaller seg Mogen. Lurer på om det er noe forskningsfeil her et sted?

 

Det er en Rustgaard i Nore i 1900. Kan det være det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Røislandshagen.

 

Ved Knuts konfirmasjon i Uvdal/Nore er det lettere å lese - se nr.13 her: Buskerud fylke, Uvdal i Nore, Ministerialbok nr. III 3 (1878-1884), Konfirmerte 1879, side 38.

 

Her er vielsesinnførselen i Johannes kirke i Kristiania - se nr. 33 her: Johannes, Ministerialbok nr. 10 (1907-1919), Ekteviede 1907, side 4

 

 

Her er dåpen hans i Nore - se nr. 44 her: Buskerud fylke, Nore, Ministerialbok nr. I 3 (1858-1866), Fødte og døpte 1862, side 47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 Ja, da lurer jeg på om det er en plass under Mogen? For nå fant jeg han død i Nore/Uvdal og der står det Mogen. Kan jo lure på hvor jeg har lett!! http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4195&idx_id=4195&uid=ny&idx_side=-142

 

Kom feil på ekteskapslinken, men det er også innført i Hurdal så trolig bodde de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 1900-tellinga fremkommer følgende interessante gårdsnavn i Hurdals nabokommune, Eidsvoll:

Røisivangen, Røisebraaten, Røisistuen, Røisilien, - antakelig med utgangspunkt i gårdsnanet Røisi. Men Røisterud er ikke nevnt.

 

(Glem dette. Løsningen ligger i foregående innlegg)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kom feil på ekteskapslinken, men det er også innført i Hurdal så trolig bodde de der.

 

Her er riktig lenke til vielsesinnførselen i Johannes kirke i Kristiania der vielsen faktisk fant sted: Se nr.33 her: Johannes, Ministerialbok nr. 10 (1907-1919), Ekteviede 1907, side 4 .

 

Det ser forrresten ut til at brudgommen var enkemann - se rubr.13 der det står at det foregående ekteskap er oppløst Ved Døden 6/1-95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#4 Ja, da lurer jeg på om det er en plass under Mogen? For nå fant jeg han død i Nore/Uvdal og der står det Mogen.

 

Røyslandshagen er temmelig sikkert en husmannsplass under gården Røysland, gårdsnummer 35 i Uvdal.

 

Mogen er en husmannsplass under Loftsgården i Nore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første kona har jeg funnet. Død i Romedal, begr. Tangen, Stange Hun var fra Stange. Knut har tydeligvis farta rundt som handelsmann. Ført i Vallset 1900, men oppholdt seg i Hurdalen. i 1910 er han i Nedre Eiker. Må vel gå ut fra at jeg har rette mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.