Gå til innhold
Arkivverket

Bruderovet i Hobøl i 1782


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter litteratur om dette som jeg ser omtalt en rekke steder på nettet, bl.a. dette

 

"Kjøpmannssønnen Lars Larsen Randbye (1750-1815) fra Christiania slo seg ned i Hobøl, hvor han var sagbruks-eier og lensmann, og etterhvert ble en av bygdas rikeste menn. Han hadde fått gården Huul med sin første kone Gunhild Olsdatter (1749-1779), som var enke etter Jens Giertsen Huul. Lars og Gunhild fikk døtrene Berthe Marthine og Olia, men Gunhild døde allerede i mai 1779, snaut 30 år gammel. Lars Randbye ble altså enkemann før han var 30 år.

 

Han hadde et godt øye til den unge kjøpmannsdatteren Johanne Kristiane Gjessing Trane i Moss (døpt 4.jul.1765), og følelsene ble gjengjeldt. Hun var lovet bort til en kjøpmann i Christiania, men paret trosset alle tidens konvensjoner: Under et maskeball i Moss den 20. oktober 1782 "bortførte" Lars Randbye den unge Johanne, og tok henne med til sin venn, sogneprest Jacob Preus i Hobøl, og de overtalte ham til å vie dem i prestegården midt på natten. Da brudens far Frederik Trane fikk høre om dette ble han rasende, og reiste sporenstreks til Christiania og sørget for at sognepresten ble suspendert fra sitt embete og stevnet for en bispedomstol. Etterhvert mildnet Frederik Tranes raseri betraktelig, og saken endte i minnelighet. Men historien ble viden kjent som "bruderovet i Hobøl", og har gitt opphav bl.a. til to bøker. "

 

Telenors kulturforening hadde en meget påkostet teateroppsetning om bruderovet i 2002.

 

De ble altså gift 21.okt.1782 i Hobøl.

 

Johanne var datter av havnefogd, losoldermann Friedrich Samuelsen Thrane og Maren Magdalene Gjessing og barnebarn av kjøpmann Samuel Holgerson Thrane.

 

Hvilke bøker er det snakk om her - og finnes det utdrag av dem på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for boka. Den skal jeg lese.

 

Jeg vil tilføye at lensmannens far var høker i Christiania Lars Larsen Rambye (altså ikke Randbye) og han ble døpt 3.apr.1750 i Oslo Domkirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.