Gå til innhold
Arkivverket

Hvor oppbevares testamenter fra 1879 - Bergen? Kan opplysninger gis her?


Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Til Statsarkivet i Bergen;

 

Dette gjelder et testamente datert 29. august 1879 vedrørende Anders og Mette Marie Jørgensen i Stølegaten 7. Kan dere svare på hvor det finnes? I tilfelle det finnes ved Statsarkivet i Bergen, kan det skannes og legges ut her, evt sendes meg; affi@online.no ?

 

Med vennlig hilsen

Arnfrid D. Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge finnes det ikke faste regler for oppbevaring av testamenter. Skifterettene har tilbudt oppbevaring, mange lar testamentet ligge hos advokat, mens andre oppbevarer dem selv. Kravet til et testament er at det skal ha umiskjennelig form av å være ment som et testament, og ha vitneunderskrifter.

 

Bergen skifterett har avlevert testamentprotokoller med avskrifter av framlagte testamenter til Statsarkivet i Bergen, og i tillegg er det levert en serie med framlagte originaltestamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Med andre ord så er det ikke enkelt å vite hvor man evt skal søke etter dette testamentet. Ser at noen testamenter står i tinglysningsprotokollen, men jeg finner ikke dette.

 

Mvh

Arnfrid D. Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteretten fikk interesse for testamentet ved testators død. Når døde Anders og Mette Marie Jørgensen? I Bergen skifteretts arkiv er det register over testamenter 1880-1917, men uten at jeg ser Anders eller Mette Marie Jørgensen. Det er også en serie med innleverte testamenter, ordnet etter testators dødsdato. Den serien begynner i 1857.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testamentet ligger arkivert på Anders Jørgensens dødsdato. Det kan selvsagt skannes og legges ut, men i dag streiker serveren, så det får vente til serveren på ny vil samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen; jeg har jo en ide om hva som er essensen i testamentet, nemlig at Anne Dorthea, deres pleiedatter, skulle arve eiendom og innbo i Stølegaten 7. Dersom testamentet ikke inneholder opplysninger om andre forhold vedr Anne Dortheas liv i Gloppen, og siden i Bergen, eller andre ting av interesse i slektssammenheng, kan jeg jo bare få et sammendrag av innholdet her. Det eneste jeg har stusset på, for øvrig, er at Mette Marie, etter Anders' død i 1881, lånte årlig flere hundre kroner i Bergens Skillingsbank. Har litt vanskelig for å skjønne hvorfor... Hun hadde kun seg selv og pleiedatteren å forsørge, og allerede i 1884 giftet Anne Dorthea seg.

 

Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra testamentet:

 

"Ved Længstlevendes Død skal det hele Bo tilfalde vor Pleiedatter Anna Dorthea Mathiasdatter; skulde denne ved Længstlevenedes Død være afgaaet ved Døden uden at have efterladt sig Livsarvinger skal hele Boet tilfalde nævnte Anne Dortheas Moder Christense Mathiesen Søreide, der nu bor paa Gaarden Søreide i Gloppen."

 

Dersom både pleiedatteren og hennes mor var døde ved lengstlevendes død, skulle hele boet tilfalle Anne Dorthea's søsken "til lige Deling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk; dette er flott :D Nå vil Anne Dortheas etterkommere bli svært glade for å få vite hvordan familieforholdene var.

 

Mvh

Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.