Gå til innhold
Arkivverket

Personvern også når en er død?


Haugtussa
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg står fast i slektsforskningen på min mann sin mor. Hun ble født 1933 i Øksnes og døde i 1978. Da var min mann 9 år. Det siest at mora vokste opp hos tanta fordi hun var "uekte". Det siest også navnet på barnefaren og at han var fra Trondhjem et sted. Men jeg mangler "bevisene" på dette fordi de offentlige kirkebøkene er ennå under personvern. Både mor til mannen min og foreldrene hennes er død.

Hvordan kan jeg, eller min mann få innsikt i kirkebok for hvem barnefaren er, evt hvor han kom fra, evt yrke eller etnisitet ell.annet? Også, hvor kan jeg finne ut hvor det ble av den ekte mormor til min mann når hun måtte gi fra seg barnet i 1933, evt liste over utflyttede eller annet?

 

Jeg er taknemlig for alle svar.

 

Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsinnførselen har en klausuleringstid på 100 år. Nå vil jeg tro at mannen din er i en posisjon der han kan ha innsynsrett i disse opplysningene, og at man da kan starte med å kontakte kirkekontoret i det soknet der mora ble født og døpt (eventuelt konfirmert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke sikkert hun ble født i Øksnes, og skulle hun være født i Trondheim er kanskje Trondheim byarkiv riktig sted å kontakte. De skal ha farsskapssaker på den tiden(1933) for Trondheim iallefall. Jeg har

på en måte motsatt problem når det gjelder en dame som skal være født i 1933 i Trondheim eller Kristiansund, og min mors halvsøster. Mammas far hadde henne utenfor ekteskap. Vi vet navnet på barnets

foreldre, men ikke på barnet. Moren skulle være fra Kristiansund, men mammas far bodde i Trondheim. Det er 80-årsgrense på slike saker, og den passeres jo snart for meg og sikkert også for deg. Så er

det også skrevet om farsskapssaker i "Norsk Kundgjøringstidende" på mikrofilm, men det var helst hvis de ikke visste barnefarens adresse. Jeg har lest disse for 1933 og 1934, men fant ikke hun jeg var

ute etter(mammas far hadde nok kjent adresse i Trondheim). Jeg har tenkt å kontakte Trondheim byarkiv litt senere i år, og tror at hun jeg forsøker å finne er født litt uti 1933.

Ellers støtter jeg Geir i hans forslag her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle så vet vi at Trondheim byarkiv har opplysninger om mammas far og barnebidrag fra 1929 til 1942, men jeg regner med at det som er fra 1929 er på hans datter i andre ekteskap født 1920 i Mandal. Fikk vite at

det var 80-årsgrense der i 2007. Har fått kontakt med hennes etterkommere gjennom Frelsesarmeen, og første møte med hennes datter var nå i sommer. Så det fra 1929 er vel ikke aktuelt lengre, men hun som ble født i

1933 er jo aktuell. Vet ikke noe navn der. Prøver derforbyarkivet først, og hvis jeg jeg ikke får noe svar derfra kan jeg jo sende mail til dere. Er jo ikke så veldig oppløftende at de ikke har noe etter 1942, for det kan jo bety

at det ikke var noe barn å betale bidrag for etter det. Nå gjelder vel kanskje ditt svar hun som opprinnelig spurte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.