Gå til innhold
Arkivverket

Kan noen hjelpe meg å tyde teksten? Kirkebok Strøm i Sør Odal 1886 - 1931


Venche R.
 Del

Recommended Posts

Jeg gjør et forsøk:

 

Nr. 38 - f. 16/9, dpt. 17/11, Laura Henrikka

 

Foreldre: Ungkarl Tienstedreng: [overstrøket], Fritsvolden (?), 1864

Pige Tiens: Emma Karoline Henningsdatter, Mangset - Østby, 1872

 

Faddere: Kristine Sored(?). Mangset, Indgjerd berte Olsd. Mangsæthagen, Ole Pedersen, Ole Olsen ib., Karl Olsen ib.

 

Uægte

 

Opgivet af barnemoder. begges 1ste Leiermaal. 8sr S.O.8 f.K. 1ß/33 (??), Siden bemelte Fader er gift Mand: Gaardbruger Bernt Martinsen Mangsæt __(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved barnets navn står det et kryss, slik: x) - det gjelder barnefaren. Krysset finner du igjen i merknaden.

 

Fadderne leser jeg slik:

 

Kristine Sørensd. Mangset-Indgjerd, Berte Olsd. Mangsæthagen, Ole Pedersen ib., Ole Olsen ib., Karl Olsen ib. -

 

Merknaden:

 

Opgivet af Barnemoderen. Begges 1ste Leiermaal. x) Cfr. S. O. S. JNo. 73/93, hvorefter Barnets Fader er gift Mand: Gaardbruger Bernt Martinsen Mangsæt-Østby.

 

Forkortelsen S.O.S. skal vel her stå for Sør-Odal Sorenskriveri. Det henvises altså til et skriv ved sorenskriveriet, med journalnr. 73 for 1893, hvor barnefarens navn oppgis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Var det det den koden av små bokstaver betydde!

 

Mangset-Indgjerd var et uvanlig plassnavn! Ihvertfall i de områdene jeg kjenner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ved barnets navn står det et kryss, slik: x) - det gjelder barnefaren. Krysset finner du igjen i merknaden.

 

Fadderne leser jeg slik:

 

Kristine Sørensd. Mangset-Indgjerd, Berte Olsd. Mangsæthagen, Ole Pedersen ib., Ole Olsen ib., Karl Olsen ib. -

 

Merknaden:

 

Opgivet af Barnemoderen. Begges 1ste Leiermaal. x) Cfr. S. O. S. JNo. 73/93, hvorefter Barnets Fader er gift Mand: Gaardbruger Bernt Martinsen Mangsæt-Østby.

 

Forkortelsen S.O.S. skal vel her stå for Sør-Odal Sorenskriveri. Det henvises altså til et skriv ved sorenskriveriet, med journalnr. 73 for 1893, hvor barnefarens navn oppgis.

 

 

Tusen takk :-) Jeg har i dag fått svar fra Hamar Statsarkiv, med kopi av denne "farsskapssaken".... spennende å søke i sin slekt. Igjen, tusen takk for hjelp :-)

 

Mvh

Venche Reiersgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.