Gå til innhold
Arkivverket

Klemet Johansen f i gudbrandsdalen


Torgeir Karlin
 Del

Recommended Posts

hei, jeg håper at noen kan hjelpe meg med å finne opplysninger om Klemet Johansen. Han skal være født i Gudbrandsdalen. Han giftet seg med en pike som het marie Andersdatter. De fikk en datter inga klementine johansen f 26.6.1876 i kristiania. klemet jobbet som sagmester. Han døde i 1875 pga at han var utsatt for en arbeidsulykke. Han mistet hånden i ei sag. Det er dessverre ikke mye info men, det er det jeg har klart å finne. Søker videre, men håper at det er noen på forumet som kan hjelpe meg i mitt søk..

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh Torgeir K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg håper at noen kan hjelpe meg med å finne opplysninger om Klemet Johansen. Han skal være født i Gudbrandsdalen. Han giftet seg med en pike som het marie Andersdatter. De fikk en datter inga klementine johansen f 26.6.1876 i kristiania. klemet jobbet som sagmester. Han døde i 1875 pga at han var utsatt for en arbeidsulykke. Han mistet hånden i ei sag. Det er dessverre ikke mye info men, det er det jeg har klart å finne. Søker videre, men håper at det er noen på forumet som kan hjelpe meg i mitt søk..

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh Torgeir K.

 

 

Prøv kirkebøker for Øyer. Synes svakt å erindre at navnet Klemet var endel brukt der. Kanskje lenger sør også.

Ikke rare hjelpa, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel Inga og ektemannen i 1900-tellingen. http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0301&kenr=184&bnr=0010&lnr=10

 

Legg merke til damen nederst i husstanden: svigermor (til Ingas ektemann): Inger Marie Johansen, født 1840, Sarpsborg. Det må vel være enken etter sagmesteren og mor til Inga! Da vet vi at hun het Inger Marie og var født i Sarpsborg i 1840. Det er også en mulighet for at hun kan være født i Tune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være mora og 2 søsken i 1875 ? Håper linken fungerer. Det er iallefall Inga marie Andersen født i Sarpsborg 1839 og som bor i Oslogade 5 i Kristiania.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f70301&gardpostnr=2522&personpostnr=72844&merk=72844#ovre

 

Hilsen Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være damen, Tordis! Med to døtre! Ser at bostedsadressen er mt i 1875. Det er Oslogate og det er vel Gamlebyen? Men ser at det er huller i de skannede kirkebøkene for Gamlebyen - akkurat i den perioden Klemet dør.

 

Og, Torgeir K, har du noen nærmere dødsdato på vår mann Klemet? Du skriver at han døde i en arbeidsulykke i 1875. Kanskje Klemet ble lagt inn på Rikshospitalet og døde der?? I så fall kan du eventuelt høre med Riksarkivet, som har pasientarkiver fra "Riksen". Hvis vi får en dødsdato, kan vi sjekke dødsfallsprotokollene for Oslo skifterett. Men det er ikke registre til de tidlige protokollene, så dødsdato hadde lettet letearbeidet veldig.

 

Hvis vi får en dødsdato, kan vi sjekke de skannede dødsfallsprotokollene for Oslo skifterett. Men det er ikke registre til de tidlige protokollene, så dødsdato hadde lettet letearbeidet veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av prestegjelds- og soknehistorikken ser jeg at Sarpsborg ble skilt ut fra Tune i 1859. Det betyr vel at hvis vi skal finne dåpen til en Inger/Inga Marie Andersen, må vi lete i Tune. Jeg har funnet ei jente Inger Marie som ble døpt i Tune i 1840, datter av Anders Olsen og Anne Marie Mathisdatter - men jeg er langt fra sikker om dette er riktige damen:

 

Østfold fylke, Tune, Ministerialbok nr. 8 (1837-1841), Fødte og døpte 1840, side 80.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7500&idx_id=7500&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-81

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061023010778.jpg

 

Ser av 1875-tellingen at Inger/Inga har en datter født 1866 i Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke har så mange opplysningene fant jeg en mulig kandidat i Øyer.

Clemet Johannessen født 12.9.1834 v/Gillebo. Han ble ble far til tvillinger 24.1.1861, ikke gift med mora. 21. august 1862 melder han flytting til Fredrikstad (alder 28 år). Mer har jeg ikke om han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.