Gå til innhold
Arkivverket

"Andreas Martin Karlsen Skorpen" fra "Hyllestad" til "Canada".


Svenn Ruskedal
 Del

Recommended Posts

I flg. "Hyllestad" BB b.1 under gnr.42 "I. Skorpa" står det nevnt att "Andreas Martin" emigrerte til "Canada".

 

Her er dåpen nr.8 i "Hyllestad/ Bö" : http://www.arkivverk...ny&idx_side=-52

 

 

Tror det må väre "Andreas" som er tjener her på "Krakken" i FT 1900 "Sulen" : http://digitalarkive...4&merk=664#ovre

 

Og her har vi da "Andreas M. Skorpen" med feil födselsår og gift som reiser tilbake til "Canada" med husmor? år 1920, og som det virker har han allerede värt 14 år tidligere : http://digitalarkive...merk=88403#ovre

 

Men hvem var konen ??. Giftet han sig når han var hjemme i fädrelandet ??, eller var han allerede gift i "Canada ??. Og når emigrerte han förste gang ??

 

Ser i emigrasjonen att bosted er "Canada/ Fjaler", kan kona väre fra "Fjaler" ??

 

Mange spörsmål her :) , men denne "Andreas M." var min farfars söskenbarn, så derfor undrer jeg og flere andre i släkten på hans videre liv i "Canada", og om han hadde etterkommere.

 

Takker på forhand for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en Andrew Carlsen som kunne passe med alder i folketellingen i alle fall, og han skal til Saskatchewan, som også stemmer . Jeg har ikke funnet mange ressurser i Canada etter 1916, men det er sikkert noen her som har mer greie på Canada enn meg.

 

https://familysearch...M9.1.1/KMPD-KWZ

 

Det ser ut som Macorie, SK og Kindersley SK er ca 17 mil fra hverandre, om det er det som er de rette stedene da. Her trenger du nok en Canada-ekspert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anett, men jeg finner ingen riktig bra kandidat ? :rolleyes:

 

Får bare håpe att "Erik" som bor i "Canada", i den andre etterlysningen i lenken ovenfor som "Hanne" har lagt inn kan finne ut noe interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det står at han hadde vært hj (hjemme?) i 6 år da han emigrerte i 1920?

 

Emigrantar over Bergen frå Fjaler kommune.

 

1920 620 30/7 Andreas Martin Karlsen Skorpen 31 1889 m Hyllestad Br. Canada Fjaler g Nei Gårdbruker Amk. Macorie Sask B. Cn. a (bedre fortj.) Været i Amk (Canada) før i 14 år, nu hj. i 6 år Farmer Stjerne Lj. III Ja Reisepass Fri for vpl. fglass.gif

http://digitalarkive...ostnr=968#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en som kunne være en kandidat til hans første gangs reise, men det er jo en del her som ikke stemmer:

 

http://digitalarkive...merk=65802#ovre

 

Ellers har jeg jo funnet ut at det er en del unøyaktigheter her, både når det gjelder fødselsår og andre ting. Men fant ingen som passet bedre. Selv om han planlegger å dra til Dakota er det ikke sikkert det er slik det ble. Jeg har flere som dro fra Dakota til Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det står at han hadde vært hj (hjemme?) i 6 år da han emigrerte i 1920?

 

 

Ja, syns også det skal tolkes slik. Har du sjekket i kirkebøkene om han har kommet/dratt? Jeg orker ikke sjekke *syk & sengeliggende*, men det er vel det beste sporet så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld emigrantdatabasen frå Bergen, så finst det ein del eksempel på at deler av postane er ramla ut av databasen. Eit godt eksempel på dette er post nr. 88407 (siste posten på sida). Eg har ein sterk mistanke om at det manglar data også i post nr. 88404, og eg ville difor ha prøvd å spørje Statsarkivet i Bergen om dei kan finne ut kva som eigentleg står om kona til Andreas.

 

Om det ikkje skulle vere mogeleg å finne ut meir om kona på denne måten er min neste tanke å spørje nokon som har World-abonnement på Ancestry. Eg meiner at dei har ein database med skipslister for Canada, tilsvarande f. eks. Ellis Island-databasen for U.S.A. Eg hugsar ikkje om denne dekkar 1920, men i så fall kan kanskje denne gje fleire opplysningar om kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg ser det også sånn, att han hadde vert 6 år hjemme når han emigrerte 1920, men hadde vert i "Canada" 14 år innen det. Det betyr att han emigrerte förste gang like etter FT 1900 "Sulen". Og ryktene sier att han var veldigt ung når han forlatte bygden.

 

Det finnes ikke inn eller utlyttningslister for "Fjaler" for den tiden, men har sökt etter vielse for tiden 1914-1920 for både "Fjaler" og "Hyllestad", men uten bra resultat. Så jeg tror nå att han allerede var gift i "Canada" innen han kom hjem ca.1914.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hjelp av en kompis som hadde World deluxe abonnement på Ancestry, så fant jeg "Andreas Karlsen" i Canadiske skipslister år 1920.

 

post-898-0-76878200-1359863110_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kona "Lovise" år 1920.

 

post-898-0-68342100-1359863329_thumb.jpg

 

Jeg blev mildt sagt sjokkert når jeg såg att "Lovise" var datter til "Knut I. Ruskedal", söskenbarn til min farfar. "Knut" var nämlig (halv)bror til "Andreas K. Skorpen", med felles mor "Jakobine Ruskedal/ Skorpen", söster til min oldefar.

 

Jeg visste fra tidligere att "Lovise Ruskedal" hadde etablert sig i "Canada", og att etterkommere til henne hadde kontakt med Norge, men ikke att hun skulle väre gift ned "Andreas", sin egen onkel ??

 

Nå spörs det om hun virkelig var gift med sin onkel og event. fikk barn med han??, eller att det heldt enkelt har blitt oppfört feil i papirene??

 

"Knut Ruskedal" var for det meste bosatt i "Hellevik" området i "Fjaler" der han hadde gård. Så det er ganske så mulig att broren "Andreas" var inne boende der når han var i hjemlandet.

 

Og her er "Lovise" med foreldre og mange sösken(14 i alt) i FT 1910 "Bergen" : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708080244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om "Andreas" og "Lovise" virkelig var gifte??, så kan man muligens finne en vielse i noen av kirkesoknene i "Bergen" 1918-1920 :rolleyes:

 

"Fjaler" og "Hyllestad" er siden tidligere sjekket opp.

 

Er det noen som har synspunkter om det her med og gifte sig med noen så närt i släkt??, måtte man ikke også ha en viss tillatelse fra högste hold??

 

Her gjelder det og lete i kirkebökene i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag frå bind 1 av Fjaler gards- og ættesoge (1976):

 

post-77-0-78480500-1359913985_thumb.jpg

post-77-0-67877000-1359914001_thumb.jpg

 

Tyssedal. Br.nr. 6. Gjerdeflata. Skilt frå bruk 4 i 1932. Skyld: 0,05.

 

Ivar Martin Torstein Knutson Ruskedal (sjå br.nr.3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur ikkje at det nokon gong har vore lovleg å vere gift med ein onkel, så den opplysninga kan ikkje vere rett. (At syskenborn har vorte gifte er derimot ikkje uvanleg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har alle BB for "Fjaler", så takker jeg for alle dine utdrag fra BB for "Fjaler" b. 1, og ikke minst interessant for de som forsker i samme släkt. :)

 

Helt enig med dig der att det har vel aldrig värt lovlig og gifte sig med en onkel, selv om dette var en halvonkel??

 

Jeg får vel ta kontakt med "Lovise's" bror "John Ruskedal" sin datter og min facebook venn i "Hyllestad/ Ön", og höre hva hun har og fortelle om sin tante. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått det bekreftet fra min 4-menning og "Lovise's" brorsdatter "Sonja" som skriver : "Ho var gift med Andreas, sonn til karl sørensen på gnr,42 bruk 2 Indre skorpa, og dei hadde 6 barn".

 

Men hun var altså gift med sin onkel(halv), men visste ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fann dei her. Det ser ut som om dei gifta seg i full fart før dei reiste til Canada.

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. 1 (1920-1922), Borgerlig viede 1920, side 16b-17a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-16

 

(...)Slektskapsforhold til bruden: Intet(...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - takk igjen Torbjörn, dette var kjempefint, nå har vi i alle fall bevis nok så det rekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg trur ikkje at det nokon gong har vore lovleg å vere gift med ein onkel, så den opplysninga kan ikkje vere rett. (At syskenborn har vorte gifte er derimot ikkje uvanleg).

 

Dette er feil - se denne tråden om ekteskap mellom onkler og nieser (og tanter og nevøer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.