Gå til innhold
Arkivverket

Kirsten Jensine, f. Hjørring, Danmark 8. april 1892, d. Bærum 5. september 1942


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Kirsten Jensine, pikenavn ukjent, var født i Hjørring, Danmark 8. april 1892, jf. kommunal folketelling for Kristiania 1918, og ble en gang etter 1910 og før mai 1912 gift med Frithjof Hagbarth Hermansen, f. Kristiania 25. mai 1886, d. Oslo 16. november 1961. Dette var Frithjofs andre ekteskap (av i alt tre), jf. bl.a. folketellingen 1910. Vielsen fant muligens sted i Danmark, men jeg skal lete mer i Kristiania også. Hun oppholdt seg ihvertfall ikke i Norge i 1910.

 

Ved dødsfallet i 1942 etterlot Kirsten seg foruten ektemannen, 9 barn og en mengde barnebarn også søsknene Anette og Frithjof, jf. Asker og Bærum Budstikke 9. september 1942 nr. 94, s. 3. Jeg har oversikt over barna. Det eneste jeg er ute etter i denne omgang er å finne mer nøyaktig stedsopprinnelse for Kirsten (Hjørring er både et amt og en by) samt navnet på hennes foreldre. Jeg har sett litt i diverse kilder tillenket fra Slektshistoriewiki, men det ser ikke til å være så mange tilgjengelige kilder for Hjørring i den angjeldende perioden (eller har jeg vært for rask?). (Kirsten og Frithjof bodde en kort periode i Frederikshavn, jf. en av de mange kommunale folketellingene jeg har sjekket, men alle barna er født i Oslo/Aker eller Bærum.)

 

Har noen tips til hvordan jeg bør gå frem for finne opplysningene jeg trenger? Takknemlig for hjelp!

 

Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Frithjof lakerer så har jeg funnet dette adressebøkene: 1913 Fritdtjof Hermansen, lakerer (Hals) Haslundsgt. 4.

1915 Frithj. Hermansen lakerer (Brødr. Hals) Grav, Stabæk.

 

Jeg fikk ikke sjekket flere årstall da det går for tregt på Arkivverket, og jeg får time out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsten Jensine Frederiksen, datter af arbejdsmand Laurids Christian Frederiksen og Ovidia f. Johansen, finder du på:

 

Arkivalieronline: http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

 

Amt: Hjørring

Herred: Vennebjerg

Sogn: Hjørring

 

1892-1900, opslag 199

 

Jeg kan ikke få øje på nogen vielse i Hjørring eller Frederikshavn i det pågældende tidsrum

 

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, det var da imponerende raskt! Tusen takk! Klarer du å finne ut hvor foreldrene til Kirsten kom fra? Var begge fra Hjørring?

 

Jepp, har også problemer med Arkivverket. Jeg får lete videre etter vielsen i løpet av helgen.

 

Mvh.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauritz Christian Frederiksen og Jensine Ovidia Johnsen(står der her) blev gift 18 maj 1888 i Tårs

De var begge tjenestefolk på Hvidstedgård.

 

Hjørring, Børglum, Tårs 1877-1888, opslag 219

 

 

Lauritz Christian Frederiksen var født 5 maj 1862 i Vrejlev. Far: Søren Christian Frederiksen. Mor: Anne Kirstine Larsen.

 

Hjørring, Børglum, Vrejlev 1859-1865, opslag 33

 

 

Jensine Ovidia Johnsen var 23 år og ..... fra Norge.

 

Så da er bolden tilbage på din banehalvdel. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.