Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kan hjelpe meg å finne min svenske oldefar, Hans Bjørklund?


Eva Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg sier tusen takk til alle som har hjulpet meg i å finne min bestefar Odd Georg Trondsen! Men når jeg fant ham, - og mange andre i min slekt, - mangler jeg opplysninger om hans antatte far, min oldefar.

 

Derfor leter jeg etter opplysninger om min antatte oldefar Hans Bjørklund som er født i Sverige rundt 1880-1890 tallet. Han var sjømann. an skal ha oppholdt seg hos en periode i Fredrikstad 1921, men ukjent hvor lenge. Jeg har funnet et bilde som kan være et bilde av ham som jeg legger ut her. Det er tatt i Korsør før 1922. Bildet er en veldig svak kopi, skal prøve å få det til litt tydeligere.

 

 

Alt av opplysninger/historier er av interesse!

 

Mvh

Eva post-3368-0-84843600-1360172780_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Kristiansen sitt idligere tema.

 

 

 

Noen som vet noe om min bestefar Odd Georg Trondsen?

 

 

Utdrag fra temaet:

(Innlegg 14,skrevet av Erling t Endresen)

 

Her er dåpen til Odd Georg sin mor, Maren Oline Trondsen f. 1892 i Froland. Foreldrene hennes fremgår av dåpsboken

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-123

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60203010765.jpg

 

Jeg var på Byarkivet i Oslo i dag, og fant følgende: fraskilt tjenestepike Molly Olsen, f. 16.07.1892, fra før født 4 barn, fødte 31.12.1921 en uekte gutt på Kvinnekliniken, hennes bosted oppgitt St.Olavs gt 17, som er et sted for bostedløse mødre, Alines spedbarnshjem. Gutten f. kl 4.15. e.m. Far er matros Hans Björklund, Svenka Fyrbøterunion, Gjøteborg, 31 år (slik er det stavet). Lege ikke tilkalt, moren hadde god helse etter fødselen.

 

Så finner jeg Maren Oline Trondsen alias Molly Olsen f. 16.07.1892 Froland er nevnt flere ganger i Polititidende i 1920-åra. I 1921 var hun langfingret, 1922 var hun nevnt hjemmehørende i Fr.stad, og etterlyst av politiet i Kr.ia pga tyveri. F.eks 1924, 82 A 6, 1,57 høy, midd. legemsbygn, mørkebr. hår, lysebr. øyne, tynne mørkbr. øyenbryn, smal panne, liten og innbuet nese, vertikal hake med oval grube, et arr på v pekefing, et do v. tommelball, bedes eftersøkt i anl. farskapssak og opplysn om hennes oppholdssted sendt Kr.ia fogdkontor for bidrags- og forsorgssaker, Holbergsplass 3. Dømt både 1922 og 1926 for div. tyveri. Hun er også kalt "omstreiferske" i Polititidende.

 

Håper du kan bruke disse opplysningene konstruktivt.

http://www.google.no....41867550,d.bGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva - Mulig jeg har misforstått deg?Men hvordan kan Hans Bjørklund være far til Odd Georg Trondsen?

Hva gjelder kjøpmann Vinberg,når var dette? Molly Olsen/ Maren Oline Trondsdatter,hva er sammenhengen der?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva - Mulig jeg har misforstått deg?Men hvordan kan Hans Bjørklund være far til Odd Georg Trondsen?

Hva gjelder kjøpmann Vinberg,når var dette? Molly Olsen/ Maren Oline Trondsdatter,hva er sammenhengen der?

Mvh Karl Johnny Sommer

 

 

Hei!

 

Hans Bjørklund står oppført som far til min bestefar Odd Georg i en farsskapsak, men han benekter dette, og blir frikjent i 1925.

I den perioden hvor min bestefar skal ha blitt laget opplyser Hans Bjørklund at han selv har oppholdt seg hos en kvinne ved navn Alma Marie Jensen (april 1921)og at min oldemor skal ha oppholdt seg hos kjøpmann Vinberg.

Ikke lett å finne ut noe av dette, men jeg tenker å se om Alma og Hans giftet seg? Eller står det skrevet noe mer om denne kjøbmannen og min oldemor..? Alle spor etter min oldemor slutter (for meg etter at hun har født et barn ved kvinneklinikken i 1923, et barn ved navn Eva Marie Hansen. Både hun og min bestefar vokste opp ved Lillegården barnehjem.

Min oldemor (Odd Georgs mor) står oppført med ulike navn; Molly Olsen, Maren Oline Andreasdatter Ros Lindbom og Maren Oline Trondsdatter. Hvorfor hun har valgt å seile under mange ulike navn kan man forstå når man ser innlegget fra Erling.

 

Håper dette var litt oppklarende?

 

Jeg vil prøve å finne ut hvor det ble av Hans Bjørklund og Maren Oline, men skjønner at det ikke er lett...

 

Hilsen

Eva

 

Det er ganske mange Bjørklund i Sverige. Har du noen opplysninger om hvor i Sverige vi skal søke?

 

Tor

 

Det eneste jeg har fått opplyst er at han var sjømann og fra Gøteborg, men det er jo ikke sikkert at stemmer. Jeg har tenkt at hvis han finnes i en folketelling eller noe i Fredrikstad rundt 1921-1923 så kanskje det står noen fødselsdato på ham, noe som gjør at man kan få litt fler opplysninger.

 

Hilsen

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.