Gå til innhold
Arkivverket

SF Gloppen, Hyen, Eimhjellen: Sigrid Andersdtr og Brite Rasmusdtr


Elsa-Karin Svendsen
 Del

Recommended Posts

Bygdebok for Gloppen, Hyen, s 281 Eimhjellen bruk 6 Sørentunet.

 

Reiel Olsen Solheim død 1757, gift med Sigrid Andersdtr Eimhjellen. ”Ho flytte frå bruket”.

”Ola Reielson bygsla i 1757. Ola vart i 1781 dømd til slaveri. G.m. Brite Rasmusdtr.”

 

Sigrid Andersdtr er født i 1694. Når flyttet hun fra bruket?

Kanskje da sønnen Ole giftet seg med Brite Rasmusdtr fra Svarthumle i Kinn? Brite er omtalt som gammel kone da Ole kom på slaveriet.

 

Hvor ble det av Sigrid Andersdtr Eimhjellen og svigerdatteren Brite Rasmusdtr?

 

Har lett etter disse to lenge og håper noen kan hjelpe meg.

 

Jeg gjør oppmerksom på at jeg har ”alt” om Ole Reielsen, det er moren og konen jeg mangler.

 

Hilsen Elsa-Karin Svendsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har litt til deg, men på grunn av tregt system får eg ikkje laga dei lenkene eg vil i kveld, så eg tek det igjen i morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å blande meg inn i denne debatten.

 

Jeg har dette folket i databasen min, men ikke de opplysningene du spør etter Elsa_Karin.

Derimot har jeg et spørsmål som kanskje Aase kan svare på.

 

Er dette den samme Ola Reielson Eimhjellen som fikk en sønn Eiluf i 1768 med Lise Nilsdtr. Eimhjellen? Hun ble gift i 1777 med Gunnar Knutson Tennum.

Jeg har ikke registrert verken fødselsår eller dødsår på denne Ola Reielson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokre spørsmål medan eg ventar på at protokollane blir tilgjengelege - :

 

Ola Reielson måtte på tukthuset for å ha avla barn med 3 kvinner. Har du funne alle 3, Elsa? I så fall vil eg gjerne få vite kven dei 2 andre er - eg kjenner berre til Lise Eimhjellen, som han fekk 2 barn med, Eiliv i 1768 og Ola i 1772.

 

Ola Reielson er sannsynlegvis fødd i den perioden det ikkje er ført kyrkjebøker i Gloppen, eller har du funne han døypt? Viss ikkje, har du annan dokumentasjon på at foreldra er rette?

 

Elles trur eg ikkje bygdeboka kan ha rett i at Reiel er død 1757 - i skiftet etter systera Sigrid Lindset i 1763 står han omtala som om han er i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje skifte etter dei - dei er i live og på deira forlangande, og kreditorane står i lang kø. Dette står truleg i samband med at han skal avgarde og sone for den forholdsvis heftige senge-aktiviteten sin. Fem år som slave er jammen lenge.

 

No vart det mykje spørsmål tilbake til deg, Elsa, men dette er ting eg har lurt på lenge, så viss du kan hjelpe -

 

- har du funne vigsla mellom Ola og Brite? Brite må vel vere død før han gifter seg på nytt i 1788 - og veit du om dei to siste konene hans er systre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Aase og Rune.

 

Ole Reielson Eimhjellen fikk to sønner med Lise Nilsdtr Eimhjellen. Noen flere barn (eller Piger) har jeg ikke funnet.

 

Ole kom på slaveriet på Kongens Nåde og det kan i verste fall bety livstid. Han var tross alt heldig som ble benådet i 1788 slik at han slapp ut etter 4 1/2 år.

 

Har ikke funnet dåpen hans, men har funnet en konfirmasjon i 1756 Ole Rejerrss. Emiellem.og regner med at det er ham. Foreldre er ikke nevnt.

 

Reiel Olsen: Ja, jeg har skiftet til søsteren.

 

Har ingen dåp på Brite, mn den eldste søsteren hennes er født ca. 1693.

 

Giftermålet til Ole og Brite har antagelig funnet sted i Førde i 1756. Det er litt tvilsomt, bruden heter Brite Rasmusdtr Sætestøelen, så det skulle vel være riktig Brite, men brudgommen er ført inn som Ole Tuesen Emmeilden. En helt annen Ole Tuesen giftet seg i Førde noen å tidligere med en helt annen. Kan jo være feilskrift på utenbygds folk?

 

Johanne og Helge Nilsdøtre er søstre. Johanne, hennes yngste søster og moren deres døde i april 1791, og så giftet Ole seg med Helge i oktober 1792.

 

Ole Reielson døde i august 1807 på Vågsneset.

 

Men hvor ble det av Siri og Brite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Elsa-Karin.

 

Brite må jo ha dødd mellom 1782 og 1788. Da Ole giftet seg i november 1788 med Johanne skrives han som Eimhjellen. Trolig har vel Brite dødd mens Ole satt inne. Men hvor det skjedde vet ikke jeg. Brite var vel for gammel til å få barn med Ole, men han fikk barn med Helge. Hvor mange vet jeg ikke. I 1801 er to i live. Det døpes imidlertid en Gunnar 27.02.1801 på Waagen. Jeg finner 5 barn med Ole Vågen som far , bosted bl.a Waagenesset.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogndaap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole og Johannas barn: Engebregt 1788-1788, Olina 1789-1857 pluss dødfødt tvilling.

Ole og Helges barn: Anders 1792-?, Mads 1795-1864, Johanna ca 1799-ca 1821, Gunder 1801-1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for den informasjonen.

 

Jeg ser at da Engebret ble født utenom ekteskap 04.01.1788 var Ole tjenestedreng på Midtbø i Kinn. Johanne var fra Kyrenesset i Gaular.

 

http://digitalarkive...merk=24597#ovre

 

Han Ole hadde visst ikke tatt mye lærdom av straffen sin.

 

Forøvrig ser jeg at Johanne fikk en datter Guri i 1784, far ukjent. Men den kan vi vel kanskje ikke skylde på Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett etter dommen på SAB uten å finne noe, men det er veldig lenge siden. Får ta en tur til SAB igjen.

Alle opplysninger jeg har, har jeg funnet på SAB, lenge før DA ble oppfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk at vi har greidd oss utan... Eg hugsar at eg ein gong i 1977/78 oppsøkte SAB og hadde sett meg føre å lese gjennom emigrantlistene på jakt etter ein forsvunnen kar; eg hadde sett av dagen. Men arkivaren antyda at viss eg hadde tid til å vente eit par månader eller deromkring så kunne eg søkje gjennom heile lista på data, det var like før ho var klar - eg trur nesten det var den aller fyrste søkbare databasen.

 

Eg venta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brite Rasmusdotter var frå Humlestølen i Eikefjord og er der nemnd i som eit av dei 9 barna i skiftet etter Rasmus Olsson i 30.11.1759. Systra hennar, Martha Rasmusdotter var gift med Simon Pederson Eimhjellen.

 

Leif Øren, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.