Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Løkke/Lykke i Trøndelag


Ole Chr. Rønning
 Del

Recommended Posts

Jeg har fordypet meg litt i slekten Franck, og min tipp-tippoldemor Bergithe Margrethe Løkke (Lykke) var gift med Johan Petter Franck. Ved alle barnefødslene til dette paret er navnet Bergithe Margrethe riktig skrevet, og fødselsåret er 1809 i Trondhjem.

Når jeg så søker Bergithe Margrethe Løkke i kirkebøkene for Trondhjem, så finner jeg kun en Jonetta Birgithe Løkke. Navnet Jonetta er litt overskrevet, og ikke helt leselig, men det er det eneste jeg klarer å finne mellom 1808 og 1810. Kan dette være den Bergithe jeg leter etter?

 

Etternavnet Løkke blir også skrevet Lykke noen ganger, og navnene Birgithe, Bastian og Anthon, som ofte går igjen i parets etterkommere, er jo kjente navn i denne Lykke-slekten.

Er det noen her som vet litt om disse slektene Løkke og Lykke, som begge var godt representert i Trondhjem på begynnelsen av 1800-tallet?

 

mvh: Ole Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Fam Search (som ikkje er til stola på, må sjekkast mot krk.bøkene), så heiter far til Birgitte Marie, Henrik (det står ved vigsla i 1843), medan far til Jonetha Marie heiter Johannes, så det er nok to forskjellige.

 

Vigsla til Birgitte: https://familysearch...M9.1.1/NWSX-38Y

 

Vigsla til Jonetha: https://familysearch...M9.1.1/NWS6-YHF

 

PS:eg reknar med det er rett vigsle eg har funne, sjølv om mannen her vert kalla Aas, ikkje Franck....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigsla i krk.boka:

http://digitalarkive...2&merk=942#ovre

 

Men her har nok den som "oversette" skrifta fått det til å bli Marie, originalen (krk.bøkene), er ikkje tilgjengelege nett no, så får ikkje sett der...

 

Hei, og takk for svar! Jeg har også funnet dette, men problemet er at ektemannen til Bergithe heter Johan Petter Franck, og ikke Johan Petter Aas. Johan Petter Franck's far heter Christopher, og ikke Fredrik.

 

Johan Petter og Bergithe's førstefødte hette Berthine Cathrine, og i kirkebøkene står det ingenting om Aas-navnet. http://www.geni.com/documents/view?doc_id=6000000019201869004

Jeg finner ikke Johan Petter og Bergithe's giftemål i kirkebøkene før 1820, for det er vel ingen hensikt å lete senere sålenge det står "ektefødt" på deres førstefødte?

 

Både Johan Petter og Bergithe skal være født i Trondheim, og deres førstefødte også er født her, så burde de vel også ha giftet seg der?

 

Jeg må nok dykke litt dypere ned i dette her.....

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også etterkommer etter dette ekteparet. Jeg har funnet en Bergitha Margrethe Løkke døpt i Bakke kirke i Strinda den 26.08.1810. Hun har en bror Bastian Jørgen Løkke døpt samme sted den 08.06.1806. Bergitha Margrethe Løkke og Johan Peter Franck ble viet samme sted den 26.02.1829. Bergitha og Bastians foreldre var Simon Olsen Løkke og Elen Jørgensdatter. Jeg lette i årevis før jeg fant disse opplysningen og håper at de er riktige.

 

Mvh

Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også etterkommer etter dette ekteparet. Jeg har funnet en Bergitha Margrethe Løkke døpt i Bakke kirke i Strinda den 26.08.1810. Hun har en bror Bastian Jørgen Løkke døpt samme sted den 08.06.1806. Bergitha Margrethe Løkke og Johan Peter Franck ble viet samme sted den 26.02.1829. Bergitha og Bastians foreldre var Simon Olsen Løkke og Elen Jørgensdatter. Jeg lette i årevis før jeg fant disse opplysningen og håper at de er riktige.

 

Mvh

Anne Franck Paasche

 

Tusen takk! Jeg skal sjekke dette sporet litt nærmere. Har du funnet ut mere om slekten Løkke?

 

mvh: Ole Chr. Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også etterkommer etter dette ekteparet. Jeg har funnet en Bergitha Margrethe Løkke døpt i Bakke kirke i Strinda den 26.08.1810. Hun har en bror Bastian Jørgen Løkke døpt samme sted den 08.06.1806. Bergitha Margrethe Løkke og Johan Peter Franck ble viet samme sted den 26.02.1829. Bergitha og Bastians foreldre var Simon Olsen Løkke og Elen Jørgensdatter. Jeg lette i årevis før jeg fant disse opplysningen og håper at de er riktige.

 

Mvh

Anne Franck Paasche

 

Hei igjen: Jeg tenker dette passer veldig bra! Bastian var fadder for søsterens førstefødte i Hammerfest 1830, og står da oppført som Bakermester.

Dette var moro!

 

mvh: Ole Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke mer til slektene Løkke og Lykke bakover i tid. Ser bare at Løkke ble skrevet på ulike vis i ulike kilder, noe som var vanlig for mange navn. En liten kuriositet i FT 1801: Far Christopher Franck og far Simon Løkke, begge bagersvender, bodde begge i Strandgaden 44 i Trondheim!

Bastian Jørgen Løkkes søster het altså Bergitha Margrethe og han giftet seg også med en Bergithe Margrethe, Grøntvedt, den 07.07.1828 i Domkirken i Trondheim. Han fikk videre en datter Birgithe Margarethe Løcke den 20.12.1833 i Trondheim med en Anna Bugge Heide.

 

Mvh

Anne Birgitte Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergitha og Bastians foreldre var Simon Olsen Løkke og Elen Jørgensdatter.

Mvh

Anne Franck Paasche

 

Hvordan vet du at Simon het Olsen? Det står jo ikke i kirkeboka.

Jeg har funnet en Iver Michael Løkke som er født i Trondheim 25.07.1769:.http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050613031290.jpg

Dette kan jo være en bror av Simon? Det stemmer jo veldig bra med farens navn i linken, Andreas Iversen Løkke. Bergithe og Johan Petter's sønn heter jo Iver Andreas Franck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til sønnen Bastian Jørgen Løkke står farens navn: Simon Olsen Løkke. Se innlegg nr. 5 over.

 

Jammen gjør det det. Får begynne å lete etter Ole, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Nå fant jeg en sønn til av Simon Løkke og Elen Jørgensdatter, nemlig Olaus Jørgen f. 1804. En av hans faddere var Madame From. I FT 1801 finner jeg en Bastian From med Frue. Og med en Elen Jørgensdatter som tjenestefolk, 32 år ugift. Dette kan jo tyde på at "vår" Elen tjente der før hun giftet seg, fruen var fadder og Bastian-navnet kom inn i slekten?

Mvh

Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Christian, trådstartar: Eg vil berre gje deg eit tips: Brukar du full editor kan du forandre overskrifta på denne tråden - og det ville vere lurt, sidan han handlar om noko heilt anna enn det han gir seg ut for. Kan kyrkjeboka vere feil - på det er svaret eit enkelt JA - men at tråden handlar om Løkke / Lykke er det mange som ikkje veit..fordi dei berre har lese overskrifta. Dagens tips, godt meint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Christian, trådstartar: Eg vil berre gje deg eit tips: Brukar du full editor kan du forandre overskrifta på denne tråden - og det ville vere lurt, sidan han handlar om noko heilt anna enn det han gir seg ut for. Kan kyrkjeboka vere feil - på det er svaret eit enkelt JA - men at tråden handlar om Løkke / Lykke er det mange som ikkje veit..fordi dei berre har lese overskrifta. Dagens tips, godt meint.

 

Takk for godt tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kaskje enda litt mer forvirring om navn og fødsler:

Ifølge et gammelt notat jeg har står følgende:

"Handelsbestyrer Johan Petter Frank, født 23/11 1808 i Vår Frue sogn i Trondheim, og hustru Birgitte Marie Lyche, født 9/4 1808 i Vår Frue sogn i Trondheim."

De fikk sønnen Simon Christoffer Frank - senere kalt Chris i Amerika - i Hammerfest den 4. juni 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simon Olsen Lykke og Elen From viet den 29 okt. 1802 "i Huuset" (Domkirken)

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A06 (1766-1877), Lysninger 1802, side 370.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-106

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70920680130.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elen Jørgensdt. From døpt 5 p Trin 1769 i Haltdalen (nr. 47, høyre side)

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A01 (1745-1804), Fødte og døpte 1769, side 60.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16228&idx_id=16228&uid=ny&idx_side=-65

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070910610186.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sergiant Jørgen From viet i Klæbu 1. juli 1757 til pike Inger Margrethe Bastiansdt.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Klæbu, Ministerialbok nr. 618A02 (1749-1782), Kronologisk liste 1758, side 11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16304&idx_id=16304&uid=ny&idx_side=-12

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070919630568.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einaste Lykke/Løcke eg kjem på i farten er Poul Olsen Løcke (1663-1730) som var hyttedirektør ved Løkken Verk i Meldal 1706-1729. Her er det for øvrig ineteressant at det på same verket var ein familie Frank(e) etablert på same tida (sjølv om dei nok ikkje høyrte til dei same kretsane). Nokon sammanheng med Trondheims-slektene kjenner eg ikkje til...

 

Ellers har vi denne tråden i det gamle forumet nemnt Elisabeth Hansdatter Løche, død før 24/3 1742, gift med Løytnant Reinholt Bever i Surnadal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad innlegg nr. 21.

 

Johan Peter Francks far var Christopher Franck, født på Kvikne. Slekten kom til Kvikne i 1635 som gahrmaker og spredte seg til Løkken verk, Alvdal, Eidsvoll og Trondheim.

 

Anne Franck Paasche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert følgende i min Hjemmeside:

 

Johan Petter Christophersen Franck 1808 - 1865

 

Han er født i Trondhjem, Må ha flyttet til Hammerfest etter 1829.

 

Bakermester i Hammerfest og Havøysund.

 

Gift med Birgitte Margrethe Lykke (Løkke)

 

Birgitte er i folketellingen for 1865 oppført som enkemadam

 

Hun flytta 15.06 1878 til Tromsø

 

Kilde:

 

Ole Chr Rønning

Notodden 22. mars 2003

 

http://leskjerv.seria.no/aner/0005/6449.htm

 

Jeg har registrert følgende som foreldrene til Birgithe :

 

Johannes Lykke og Brynhild Iversdatter (tvilsomt)

 

Ser frem til å få dette rettet

 

mvh

 

Leiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad innlegg nr. 21.

 

Johan Peter Francks far var Christopher Franck, født på Kvikne. Slekten kom til Kvikne i 1635 som gahrmaker og spredte seg til Løkken verk, Alvdal, Eidsvoll og Trondheim.

 

Anne Franck Paasche

 

Kan legge til at Christopher muligens er oppkalt etter sin tippoldefar (se Skjerves lenke ovenfor) - oldemoren Ildrid Kristoffersd. er født i 1695 på Røros som datter av Kristoffer Ellefsen (muligens Ryen), som senere blir kunstmester ved Kvikneverket og tilhører ledelsen der. Jeg vet ikke hvem Kristoffer er gift med. (Har ut ifra familiens navneskikk i Kvikne nylig gjettet litt på en Guri Arnesd., som på Røros i 1695 er fadder hos Anders Olsen Sagmester sammen med Kristoffer Ellefsen og smelter Rasmus Rasmussen. Sistnevnte er gift med Ingeborg Ellefsd., som nokså tenkelig kan være Kristoffers søster.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg i alle fall fått plassert Franck i denne samanhengen. Takk for det.

 

Løkke/Lykke er nok fort vanskelegare. Namnet er vidt utbreidt, og det finst mange ulike slekter med ulikt opphav.Kjøpmannslekta Lykke (m.a. Bunnpris-butikkane) er ei anna Lykke-slekt som vel er greit dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.