Gå til innhold
Arkivverket

Efterlyser en kriminel


Lars Holter
 Del

Recommended Posts

Hej,

 

Efter en pause på over 20 år er jeg i gang med at friske op min gamle slektsforskning og lægge den over på ny teknisk platform. I den forbindelse har jeg benyttet de nye fantastiske digitaliserte arkiver til at finde nogle personer hvor jeg simpelthen måtte give op for 20 år siden.

 

Det gælder specielt en person som er i ganske nær familie. Min bedstemoders onkel Karl Sidion Tallau Hansen, f. 17/1-1870 på Mårnes i Gildeskål. Han forsvandt i ganske ung alder (en gang efter 1892) og siden har det gået mange rygter i familien om hvor i verden han var havnet, f.eks. at han var forsvundet i USA eller at han skulle være druknet i Randfjorden en gang mellem 1923 og 1930. Det sidste rygte kom fra en person på gennemrejse som hevdet at han havde mødt en person som hed Tallau fra Mårnes.

 

En søgning i de digitaliserte arkiver har givet gode resultater. Han sat i Oslo Bodsfængsel i 1900 og iflg.

"fremmedprotokoll for Sandefjord by 1901-1912" (opslag 31) var han efterlyst i 1903 og skulle være druknet i Larvik. Han har tilsyneladende operert med flere navn. I fremmedprotokollen har han kaldt sig Carl Mårnes.

Men andre ord en kriminel person. Og det forklarer hvorfor han ikke har holdt nogen kontakt med familien på Mårnes i Gildeskål hvor hans valg af kriminel karriere ikke ville have mødt nogen forståelse overhovedet.

 

Jeg er interesseret i at finde alle data om Karl. Det er jo spændende at finde en kriminel i en i øvrigt fin familie :-)

 

- Om alle hans domme. F.eks. den dom som forårsaget at han sat i Oslo Bodsfængsel i 1900.

- Hvor længe han sat i Oslo Bodsfængsel og hans mugshot. Familien har ingen billeder af Karl i dag.

- Om hvorfor han var efterlyst i 1903.

- Om hans drukning/død i Larvik

- Osv. osv.

 

Hvilke digitale kilder kan jeg benytte her fra Danmark? Hvilke kilder er aktuelle hvis jeg skulle komme på besøg til Oslo?

 

 

Mvh Lars Holter

Dronninggårds Allé 52

DK-2840 Holte

Danmark

lh@komponentsystemer.no

Mobil +45 4034 4842

post-3875-0-98865800-1359711343_thumb.jpg

1900-folketellingen - 0301 Kristiania - Grønlandsleret 44 (Bodsfængslet).pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt følger kopi av innførselen for Karl Sidion Tallaug fra fangeprotokollene i arkivet etter Botfengslet. Som du ser er han dømt for en rekke forskjellige forbrytelser.

 

Når det gjelder opplysninger om hvorfor han var ettersøkt og hans drukning kan dette muligens finnes i lokale politiarkiver. Vi setter derfor henvendelsen din videre til Statsarkivet i Kongsberg.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

tallaug.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det spennende lesning om Karl Tallaug.

 

Jeg gleder meg til å høre mere om hvorfor han var etterlyst i 1903 og omstendighetene rundt hans død.

 

Er det også mulig å få en kopi av doms-dokumentene i Varanger 21. juni 1900?

 

Mvh Lars Holter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lars Holter

 

Vi har funnet at Larvik politikammer meldte at Karl Sideon Thallaug omkom ved kullseiling 03.09.1903. Videre omstendigheter rundt dødsfallet hans har vi ikke funnet. Da han døde var han etterlyst av Bergen politikammer (i 1902) for tyveri og skal ha reist rundt for en fotograf fra Kristiania og tatt bestillinger på bromidbilder.

 

For domsdokumenter fra Varanger 1900 kan du eventuelt spørre Statsarkivet i Tromsø.

 

Vennlig hilsen

Statsarkivet i Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.