Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1885


Vibekke Holm
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Ser at det stadig legges inn FT 1885 fra nye steder. Kjempeflott!

 

Men hvordan kan jeg få se hele FT 1885 for et valgt sted via "Geografi" menyen?

 

Hvis jeg bruker menyen "Sist utlagt" og klikker meg feks inn på FT 1885 for Lillehammer, kan jeg klikke på SØK uten å fylle ut noen opplysninger og får se hele FT 1885 for Lillehammer.

Problemet er at når jeg klikker på 1885 under menyen "Snarveier"; deretter "åpner" Oppland under "Geografi" og krysser av Lillehammer der og så klikker på SØK - ja da får jeg 0 resultater.

Krysser jeg istedet av på Oppland og klikker SØK så får jeg resultatet for hele Oppland. Men det blir litt tungvint.

 

Hvorfor fungerer ikke et slik geografisk utvalg når jeg vil se alle i feks Lillehammer?

Det fungerer heller ikke hvis jeg søker etter feks Ole, åpner Oppland og krysser av for Lillehammer. Da blir det 0 resultat.

Krysser jeg derimot av for hele Oppland får jeg mange Ole'r også fra Lillehammer.

 

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vibekke

 

Aller først tusen takk for tilbakemelding.

 

Dette er nok bare litt overgangsproblemer med nye datasett og bakenforliggende programkode som behandler dette. Det vil i dagene og ukene framover komme flere mindre oppdateringer som nok vil rette på disse tingene. Dessuten vil en oppleve hyppigere oppdateringer av datagrunnlaget som ligger i Digitalarkivet og Digitalpensjonatet i forhold til hva som har vært tilfellet før.

 

Mvh. Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

OK.

Da er det bare å vente.

Gleder meg forøvrig til FT 1891 blir lagt ut for "mine" områder også!

Så flott at dere gjør alt dette materialet tilgjengelig for alle! :)

 

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå har vi oppdatert programvaren. Hvis jeg har forstått deg riktig, er feilene rettet. Om jeg har misforstått noe ville det være fint med en tilbakemelding.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg henger meg på denne tråden - tematittel passer bra !

 

Hvor komplett er oversikt over FT 1885 som framkommer ved å benytte snarveien til denne tellingen ? Jeg finner verken Oslo eller Moss mens disse kan nåes via inngang Databasevelger.

Vil disse bli inkludert som direktesøk i søkeskjema for FT 1885 med første ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok bare delvis sånn omtrent 10% av totalen for 1885. Hele tellingen skal ut. Det jobbes for tiden aktivt med kvalitetssikrig og tilrettelegging, så når den delen av jobben er gjort kommer dataene ut. Tidsrammen er usikker, men i størrelsesorden noen måneder skulle jeg tro. Mvh Bent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, Bent. Da fortsetter jeg med inngang via Databasevelger inntil videre.

 

Jeg vil nok anbefale deg å bruke både 1885 i Databasevelgeren og i Finn kilde for nye tellinger er lagt ut i Finn kilde, mens gamle data som ikke er flyttet over til Finn kilde ennå, ligger i Databasevelgeren.

 

Søkeskjema for 1885 i nye DA http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/sok/1885

Tilgjengelige tellinger for 1885 i gamle DA http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=&knr=&katnr=1&aar=&dagens=&emnenr=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nå har vi oppdatert programvaren. Hvis jeg har forstått deg riktig, er feilene rettet. Om jeg har misforstått noe ville det være fint med en tilbakemelding.

 

Mvh Bent

 

Hei Bent

 

Nå ser det ut til å fungere helt fint.

Takk for hjelpen!

 

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tellingen kan ikke være fullstendig for Nord-Trøndelag iallefall. Prøvde å søke etter min oldefar Lorents Henriksen Hovdal med både Henriksen og Hovdal til etternavn, uten å få treff. Prøvde også ,med skrive at han var gift

(i 1884) og fødselsår 1849(født 16.11.1849) og fødested Frosta uten å få treff. Hva gjør jeg feil. Han skulle være i Hovdal Indre på Frosta på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen 1885 ble gjennomført kun i byene (i tillegg til i noen få landkommuner i Finnmark). Du vil derfor ikke finne folk på Frosta i denne tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.