Gå til innhold
Arkivverket

Siri Olsdatter fra Moss, hvem er foreldrene?


Toril Basberg
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg er eier av et gammelt slektsregister, som inneholder en del feil, men stort sett små feil. Der finnes et gift par fra Moss: Jørgen Hansen f 1757 og Siri Olsdatter f 1756 (min 3x tippoldemor). De skal ha giftet seg 17/11-1781.

Barna deres skal være:

 

Karen Jørgensdatter f 1782

Svend Jørgensen f 1784

Karen Christine Jørgensdatter f 1790

Else Marie Jørgensdatter f 1798, min tipptipp oldemor

Henrik Jørgensen f 1799

Hans Jørgen Jørgensen f 1810

 

Det store problemet er at andre som forsker i samme slekt har funnet Siri Olsdatter født i 1761 med foreldrene Ole Olsen Reneflot og Mari Halvorsdatter. Kan min oldefar og bestefar ha tatt 5 års feil på henne? Hun er i 1801 tellingen oppgitt å være 45 år og bosted var Moss Jernverk.

Jeg leter derfor etter hennes foreldre fordi jeg fortsatt tror at hun kan være født i 1756 eller 57.

 

Kan noen hjelpe?

 

Vennlig hilsen

Toril Basberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha sett på barnas faddere. Ble man boende der hvor man var født, er det ofte nær slekt som er faddere.

Evt. kunne man se på dødsfallsprotokollen hos sorenskriveren for å se om hvem som er oppført som arvinger etter Siris antatte foreldre. Ved døtre er ofte ektefelle nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Den var jammen ikke lett. Har sett på noen faddere, men de forteller ikke stort om morssiden, og resten av kirkebøkene mangler. Noen som vet hvilket arkiv alle bøkene for Moss oppbevares?

 

Fant kirkebøkene, men så ikke noe sammenheng i fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge FS blir en Siri Olsdatter født 11 mai 1760 med foreldre Ole Eriksen og Kirstine Gustavusdr:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 2 (1753-1779), Fødte og døpte 1760, side 38-39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-20

 

Det er vanskelig å tyde foreldre og fadderes navn, men det ser ut som en av fadderne heter Gustavussøn.

 

Lysningen for Siri og Jørgen:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 3 (1779-1814), Forlovererklæringer 1782, side 316-317.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-79

 

Her er navnet Ole Erichsen nevnt som kausjonist (antar jeg det er).

 

Om du ble noe klokere, vet jeg ikke... :)

Mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg leter fortsatt. En Ole Erichsen er nevnt som fadder hos i hvertfall to av barna. Kan være denne, men det er fortsatt 4 år forskjell. Men, hun kan jo være datter av Ole Erichsen. Skal prøve å finne ut hvor arkivene for Moss befinner seg. Kan jo være andre dokumenter å se i. Uansett tror jeg Erichsen er mer riktig en Renneflot. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toril

Dette er også mine aner. Jeg er ganske sikker på at det er Ole Erichsen og Kirstine Gustavusdtr. som er foreldrene selv om ikke alderen passer helt. Når de får datteren Karen er Ole Erichsen fadder. Både Ole Erichsen og Jørgen Hansen er på Moss Jernverk. Jørgen som tømmermann og Ole som bordarbeider.

Ole Erichsen var først gift med Anne Jensdtr. som døde i 1749. Så giftet han seg igjen med enken Kirstine Gustavusdtr. samme året.

Kirstine hadde 6 barn med sin forrige mann Giert Jansen som nok også var på Jernverket.

Kirstine var datter av Gustav Lucassen og Karen Erichsdtr. Gustav var hammersmed på Moss jernverk og Nes Verk.

Gustav hadde 3 brødre Erik, Jan og Jacob Lucassen. Disse kan nok Oddbjørn Johannessen fortelle mer om.

 

Mvh

Knut Thorvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toril

Dette er også mine aner. Jeg er ganske sikker på at det er Ole Erichsen og Kirstine Gustavusdtr. som er foreldrene selv om ikke alderen passer helt. Når de får datteren Karen er Ole Erichsen fadder. Både Ole Erichsen og Jørgen Hansen er på Moss Jernverk. Jørgen som tømmermann og Ole som bordarbeider.

Ole Erichsen var først gift med Anne Jensdtr. som døde i 1749. Så giftet han seg igjen med enken Kirstine Gustavusdtr. samme året.

Kirstine hadde 6 barn med sin forrige mann Giert Jansen som nok også var på Jernverket.

Kirstine var datter av Gustav Lucassen og Karen Erichsdtr. Gustav var hammersmed på Moss jernverk og Nes Verk.

Gustav hadde 3 brødre Erik, Jan og Jacob Lucassen. Disse kan nok Oddbjørn Johannessen fortelle mer om.

 

Mvh

Knut Thorvaldsen

 

Tusen takk!! :D Endelig føler jeg meg sikker. Hadde vært artig og visst hvor i rekka du var plassert, og hvem er Oddbjørn Johannessen? :rolleyes: Siri Olsdatter var som sagt min 3 x tippoldemor på min mors side. Jeg skal få gitt beskjed til de jeg vet har funnet feil foreldre. Jammen godt jeg holdt på mitt :D

 

Vennlig hilsen

Toril Basberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slekten gjennom Anne Gjertrud Olsdtr. som giftet seg med Mathis Andersen.

Oddbjørn Johannessens ane er Kirstine Gustavusdtr.s søster Anniken Gustavusdtr. som ble gift med Hans Jørgen Bartz.

Oddbjørn har lagt ut en del om Lucassenfamilien på det gamle Brukerforumet under nr. 21996 , slekten Bartz.

Du kan få hans mailadresse om jeg får din mailadresse.

 

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slekten gjennom Anne Gjertrud Olsdtr. som giftet seg med Mathis Andersen.

Oddbjørn Johannessens ane er Kirstine Gustavusdtr.s søster Anniken Gustavusdtr. som ble gift med Hans Jørgen Bartz.

Oddbjørn har lagt ut en del om Lucassenfamilien på det gamle Brukerforumet under nr. 21996 , slekten Bartz.

Du kan få hans mailadresse om jeg får din mailadresse.

 

Mvh

Knut

 

 

Mottok denne i min mailboks. Sendte deg svar derfra, men jeg vet ikke om den kommer til deg?? Kan du si fra om du ikke får noe svar.

 

Mvh

Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toril

 

Else Marie Jørgensdatter inngår også i min familie. Eller rettere sagt, min kones familie.

 

Jeg har for øyeblikket ikke noe å bidra med om opphavet til Siri Olsdatter - men vil gjerne vite mer om hva du/dere finner ut.

 

Vår gren av familien går videre fra Else Maries datter Marthe Marie Evensdatter (1820-1899).

 

Mvh Håkon

hhavik@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.