Gå til innhold
Arkivverket

Sund slekten på Røros


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med TV programmet http://forum.arkivverket.no/topic/181340-hvem-tror-du-at-du-er-2013/

kom det frem at Ingrid Lorentzen kan følge sine aner tilbake til Hans Jacobsen Sund på Røros.

 

Jeg lurer litt på om det er noen som har den fulle oversikt over denne slekten ?

 

Setter opp denne oppstillingen:

 

Anders Sivertsen (Nordfjor) g m NN Hansdatter Sund

barn: Hans Andersen Sund f ca 1679

Jacob Andersen Sund f ca 1685 død 1744

Ole Andersen Sund f ca 1687 død 1715

 

Jeg stusser og litt på hvor ett eventuelt barn Sivert Andersen (Nordfjor) Sund er blitt av - hvis dette er det rette utgangspunkt for denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 2007 jobbet jeg med den Sundslekten som utgår fra Hans Hansen Sund (skifte 1694) og Anne Nilsdatter. og laget en oversikt over etterkommere for ca tre generasjoner. Denne slekten er grei å finne ut av, hvis man tar for seg alle skiftene som finnes.

 

Etter å ha jobbet med dette ble stående til rest med tre som synes ikke å høre hjemme der:

Hans Hansen Sund, død 1798 84 år gammel, gift med Malene Jonsdatter Prytz

Johannes Hansen Sund, død 1791 75 år

Ole Hansen Sund, død 1771 62 år, gift med Marie Jensdatter Skanke

 

Disse tre sistnevnte døper sin første eller andre datter Randi og Raghild (Ole Hansen Sund)

 

Jeg tror at de kunne være sønner av Hans Andersen Sund, men NB! det finnes ikke noe skifte som kunne beviste dette. Det er antagelser, jeg har så langt ikke funnet noe håndfast dokumentasjon.

 

Hans Andersen 22 år Jacob Andersen 16 er ifølge manntallet 1701 brødre. I skiftet etter Ole Hansen Sund i 1715 var hans bror Hans Andersen Sund til stede.Jeg har også jobbet med denne delen, men ønsker å revidere det noe, akkurat som jeg i de siste dagene har revidert slekten Sund som har sitt utgangspunkt i Hans Hansen Sund og Anne Nielsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Astrid.

 

Synes det er litt rart det ikke er dukket opp noen Siver Andersen her. Og en annen ting - hvorfor Sund når det flere andre steder finnes Nordfjor blandt folket på Røros. Det "skurrer" litt. Nordfjor her menes vel kanskje at de kommer fra Nordfjord ? Regnet med at det var en gård med det navnet. I Berg i Senja, f eks er det en gård med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksmanntallet av 1724 for Kvikne kobberverk (Hedmark) viser flere som har oppgitt Nordfjord som fødested. Noen har også satt "i Nordfjord", så det er neppe snakk om noen gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 2007 jobbet jeg med den Sundslekten som utgår fra Hans Hansen Sund (skifte 1694) og Anne Nilsdatter. og laget en oversikt over etterkommere for ca tre generasjoner. Denne slekten er grei å finne ut av, hvis man tar for seg alle skiftene som finnes.

 

Etter å ha jobbet med dette ble stående til rest med tre som synes ikke å høre hjemme der:

Hans Hansen Sund, død 1798 84 år gammel, gift med Malene Jonsdatter Prytz

Johannes Hansen Sund, død 1791 75 år

Ole Hansen Sund, død 1771 62 år, gift med Marie Jensdatter Skanke

 

Disse tre sistnevnte døper sin første eller andre datter Randi og Raghild (Ole Hansen Sund)

 

Jeg tror at de kunne være sønner av Hans Andersen Sund, men NB! det finnes ikke noe skifte som kunne beviste dette. Det er antagelser, jeg har så langt ikke funnet noe håndfast dokumentasjon.

 

Hans Andersen 22 år Jacob Andersen 16 er ifølge manntallet 1701 brødre. I skiftet etter Ole Hansen Sund i 1715 var hans bror Hans Andersen Sund til stede.Jeg har også jobbet med denne delen, men ønsker å revidere det noe, akkurat som jeg i de siste dagene har revidert slekten Sund som har sitt utgangspunkt i Hans Hansen Sund og Anne Nielsdatter.

 

Även jag har kommit till samma slutsats som Astrid, nämligen att Hans, Johannes och Ole rimligen är syskon (de är korsvis dopvittnen) och barn till Hans Anderson Sund och Randi Hansdatter, och tror dessutom att den Anders Hansen Sund som dör 25/4 1728 också är en bror. Det som talar för det - förutom uteslutningsmetoden eftersom det bara verkar finnas två Hans Sund, Hans Hansson Sund och Hans Andersson Sund - att välja på är att barnen som sagt döps till Randi och att Randi Hansdotter 1733 gifter sig med Sven Larson Rise i Röragen där tredjesonen Johannes blir efter att Sven dör 1745. Ole och Hans var då sedan länge gifta och hade gårdar på Röros. Men som Astrid skriver, det verkar inte finnas handfast dokumentation men allting verkar stämma bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de fire nevnt under #3 og #7 hører også Ingeborg Hansdatter Sund gift 1741 med Henning Henningsen Brekken, dette vurdert ut fra navn på faddere og forlovere, Henning Henningsens enke Ingeborg Hansdatter Sund ble begravet 5/3-1786 67 år gammel, født ca 1719.

 

Deres sønn Hans, døpt 14/4-1742, ble gift 12/7-1771 med Karen Jonsdatter, her i 1801:

 

http://digitalarkive...f01058444002314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Å finne noen Sivert Andersen Nordfjor/(Sund) er vel håpløst så langt tilbake, så han får jeg la ligge i bakhodet i tilfelle det skulle dukke opp noe.

De andre Sund`ene vill jeg legge inn i slektstreet med diverse kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de fire nevnt under #3 og #7 hører også Ingeborg Hansdatter Sund gift 1741 med Henning Henningsen Brekken, dette vurdert ut fra navn på faddere og forlovere, Henning Henningsens enke Ingeborg Hansdatter Sund ble begravet 5/3-1786 67 år gammel, født ca 1719.

 

Deres sønn Hans, døpt 14/4-1742, ble gift 12/7-1771 med Karen Jonsdatter, her i 1801:

 

http://digitalarkive...f01058444002314

 

Så kan det nog vara, hos står som Andersdatter Sund vid vigseln 30/7 1741 men det är kanske en felskrivning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse nr 7 1741:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Trolovede 1740-1742, side 7.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-9

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907660159.jpg

 

Ingeborgs farsnavn Ha...datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange frå Nordfjord (Sogn og Fjordane) som har reist til Røros og andre bergverk. Dette verksmanntalet for Kvikne - er det tilgjengeleg her på DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skiftet er vel da utgangspunktet for Sund slekten på Røros:

 

http://arkivverket.n..._read/24714/73/

 

Dette pigebarnet som her nevnes er vel da kone til Ander Sivertsen Nordfjor

 

Pigebarnet var ikke Randi men Karen Hansdatter Sund. Det var skifte etter hennes bror Niels Hansen Sund i 1751, hans arvinger er hans søsken. Karen Hansdatter Sund var gift med Halvor Johnsen Herdal, begge døde før detter skiftet, og etterlot seg tre sønner John, Hans og Ole:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24718/415/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090209610830.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange frå Nordfjord (Sogn og Fjordane) som har reist til Røros og andre bergverk. Dette verksmanntalet for Kvikne - er det tilgjengeleg her på DA?

 

Nei, det finnes i boken "Bergmannsslekten Tax", se www.slektentax.com

 

Boken finnes også i enkelte biblioteker, f.eks. Nasjonalbiblioteket eller Deichmanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skiftet Astrid. Må sjekke faddere ved dåp så langt det lar seg gjøre på disse Sund folkene for å se om det ligger flere opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å følge med i svingene her (i tillegg til Sund i det gml. forumet), med alle Hans'ene Sund etc.

 

Min 3. tipp Esten Jacobsen Langen (1718-1803) var sønn av Jacob Anderssen Sund og Gunnel Jørgensdtr. Valset. Er litt tungnem nå, etter å ha prøvd å sette meg inn i alt dette. Er da konklusjonen at denne Jacob er den samme som nevnes som mulig sønn av Anders Siver(t)sen (Norfior?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å følge med i svingene her (i tillegg til Sund i det gml. forumet), med alle Hans'ene Sund etc.

 

Min 3. tipp Esten Jacobsen Langen (1718-1803) var sønn av Jacob Anderssen Sund og Gunnel Jørgensdtr. Valset. Er litt tungnem nå, etter å ha prøvd å sette meg inn i alt dette. Er da konklusjonen at denne Jacob er den samme som nevnes som mulig sønn av Anders Siver(t)sen (Norfior?).

 

Ja, det är samme Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke så lett å følge denne slekten.

 

Jacob Andersen Sund og Gundell Jørgensdatter Walset har jeg notert med 8 barn:

Anders g m Anne Knudsdatter notert med 6 barn

 

Kørgen g m Gertrud Knudsdatter notert 1 barn

 

Esten g m Gjertrud Olsdatter

 

Hans død som barn

 

Jacob g m Anne Jonsdatter Ryen notert 5 barn

 

Anne g m Anders Jochumsen Røragen

 

dødfødt datter

 

Gunnild

 

 

Det er når Hans ene begynder å få barn problemene kommer. Har begynt å sjekke faddere på samtlige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Jacob Anderssen Sund f. ca. 1746 g.m. Ane Margrethe Eliasdatter Prytz f. 1753, d. 1820. De har en sønn Jørgen Jacobsen Sund f. 1778. Er det samme Sundslekt - og evt. hva er forbindelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er samme slekta slik:

Anders Sivertsen Nordfjord g NN Hansdatter Sund.

barn: Jacob Andersen Sund g Gundell Jørgensdatter Valset

Barn: Anders Jacobsen Sund g Anne Knudsdatter

Barn: Jacob Andersen Sund f. febr.1746.

 

Han har jeg notert skal være g ca 1779 m Margrete Salvesdatter ?

 

Ser Elias og Anders Prytz m familie er flere ganger faddere i denne slekten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er samme slekta slik:

Anders Sivertsen Nordfjord g NN Hansdatter Sund.

barn: Jacob Andersen Sund g Gundell Jørgensdatter Valset

Barn: Anders Jacobsen Sund g Anne Knudsdatter

Barn: Jacob Andersen Sund f. febr.1746.

 

Han har jeg notert skal være g ca 1779 m Margrete Salvesdatter ?

 

Ser Elias og Anders Prytz m familie er flere ganger faddere i denne slekten .

 

Jag ser att mitt inlägg i en annan diskussion där jag för fram en spekulation om att Anders Sivertsen Nordfjords hustru skulle kunna vara en syster till Hans Hansson Sund, verkar ha lett till att här ovan står plötsligt en NN Hansdatter Sund nämnd som fru till Anders.

 

En spekulation är bara en spekulation och anledningen till att jag skrev ned den där var att någon annan hade uppgifter som skulle kunna läggas till detta så att man ev skulle kunna bekräfta eller avföra hypotesen, det är så forskningen går framåt. Jag tycker det är synd om uppgifter om en NN Hansdotter Sund spreds vidare "för sig själv". Det måste klart framgår att det bara är en gissning och vad den baseras på för att vara någon annan till gagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.