Gå til innhold
Arkivverket

Dopsgt - Krogen - Oslo


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Finner en familie i FT 1865 for Kristiania i Krogen, Bergfjerdingen, gardnr. 6, tal på garden 92.

Har funnet ut i Oslo leksikon at Krogen nå heter Dopsgt. Har søkt på Google map på Dopsgt. nr. 6 og nr. 92, finner bare nr. 6.

Lurer på om det er noen som er godt kjent som vet om Krogen gardnr, 6 er det samme som Dopsgt. 6

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dops gate: fra Akersveien til Fredensborgveien, opprinnelig navn Kroken, oppkalt 1896 etter sogneprest i Gamle Aker menighet

Teodor August Dop 1812-94. Dette fra Oslo Byleksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg fant også, derfor søkte jeg på Dopsgt. Grunnen til at jeg lurer på om gardsnr. 6 i Kroken er det samme som Dopsgt. 6, eller om gardsnr. er noe annet, er at min tipp-oldefar bodde i gardsnr. 6 i Kroken i 1865, og dersom disse to er det samme så har jeg funnet huset han bodde i.

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Tal på gaarden' er bare hvor mange som bodde der.

 

Om ikke du får svar på om gatenummeret er det samme her i forumet, kan du ta kontakt med Statens Kartverk.

Iallfall har eiendommen samme gårds- og bruksnummer i dag, som i 1907:

 

Oslo 0301-208/163

Dops Gate 6, 0177 Oslo Kommunenr: 0301

Kommune: Oslo

Gårdsnr: 208

Bruksnr: 163

Festenr: 0

Seksjonsnr: 0

Type: Grunneiendom

 

http://www.seeiendom.no/

 

http://www.kartverket.no/

 

Branntakstregisteret ved Oslo Byarkiv:

Eiendomsnavn Bergfjerdingen

Adresse Dops gate 6

Gårdsnummer 208

Bruksnummer 163

Takstdato 01.11.1907

Protokoll K 83

Side 269a

ID 34855

 

http://www.byarkivet...archtype=simple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset.

Jeg trodde også i utgangspunktet at tal på garden var hvor mange som bodde der, men kom ikke til så mange, men telte nok feil

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for den opplysningen, da er det vel, som du sier, mye som tyder på at det samme skjedde med nr. 6

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ja, det var det jeg fant også, derfor søkte jeg på Dopsgt. Grunnen til at jeg lurer på om gardsnr. 6 i Kroken er det samme som Dopsgt. 6, eller om gardsnr. er noe annet, er at min tipp-oldefar bodde i gardsnr. 6 i Kroken i 1865, og dersom disse to er det samme så har jeg funnet huset han bodde i.

 

Mvh

Lise Larsen

 

Hei, jeg hadde også familie i Krogen 6: Gudbrand Fredriksen og Dorothea Paulsen sam t sønn Martin. Vet du noe jeg ikke vet om

dem mon tro ?

Hilsen Ole Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke den familien jeg er på leit etter, min tipp-oldefar het Morten Luther Hjortdahl (hans kone var ikke min tipp-oldemor, men er jo i slekt med barna)

Har i ettertid fått greie på av en venninne som jobber i Oslo kommune at Dopsgt. 6 og Krogen 6 er det samme, så det er konstantert. Hadde vært artig å finne ut hvilken leilighet de bodde i, men det vet jeg ikke om går an. Har prøvd å lime inn et bilde av bygningen fra gule sider, men var veldig utydelig, har fått det klarere før, så vet ikke hva som har skjedd, men dersom du ikke har sett den, så får du ihvertfall en liten aning

 

 

 

Lise

 

Bildet kom visst ikke frem her selv om jeg klarte det før jeg postet det, så da må du gå inn på gule sider, kart og skråbilder og lete deg frem, eller så kan jeg sende det på mail

 

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Martin!

 

Fikk se på Privatmegleren at de selger en leilighet i Dopsgt. 6 i Oslo, dersom du går inn der får du et skikkelig bilde av gården

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Lise, jeg har sett på Dopsgt. 6 og sjekket hos Byplankontoret. Det viser seg at nåværende bygning er oppført ca. 1892 og at våre

forfedre bodde der før da. Antagelig et mye dårligere hus. finner bare noen malerier med motiv fra området som ikke gir noe

særlig mening.

Ole M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er ikke den familien jeg er på leit etter, min tipp-oldefar het Morten Luther Hjortdahl (hans kone var ikke min tipp-oldemor, men er jo i slekt med barna)

Har i ettertid fått greie på av en venninne som jobber i Oslo kommune at Dopsgt. 6 og Krogen 6 er det samme, så det er konstantert. Hadde vært artig å finne ut hvilken leilighet de bodde i, men det vet jeg ikke om går an. Har prøvd å lime inn et bilde av bygningen fra gule sider, men var veldig utydelig, har fått det klarere før, så vet ikke hva som har skjedd, men dersom du ikke har sett den, så får du ihvertfall en liten aning

 

 

 

Lise

 

Bildet kom visst ikke frem her selv om jeg klarte det før jeg postet det, så da må du gå inn på gule sider, kart og skråbilder og lete deg frem, eller så kan jeg sende det på mail

 

Lise

 

 

Jeg prøver å aktivisere linken her:

 

file:///C:/Users/Lise%20Larsen/AppData/Local/Microsoft/Windows/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/WJ08VRZZ/dopsgt%206.jpg

 

Men det gikk dessverre ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.