Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som har tilgang på bygdebøker fra Elverum eller Åsnes?


Hanne W. Berghagen
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne hatt noen opplysninger om gården Lillehagen og gården Mortenshusa.

 

Mortenshusa er beskrevet i Norske Gardsbruk også.

 

Men Elverum BB er sikkert mye mer detaljert om gården.

 

Det er en gammel gård i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen gård ved de navnene i Åsnes Bygdebøker.

 

 

Nei, Mortenshusa ligger i Elverum, og hvis en søker på folketellingene i 1900 og 1910 er det Elverum som kommer opp, og det er bilde av gården i Norske Gardsbruk fra 1968, og det er en gammel ættegård fra så langt tilbake som til 1618. Men vet ikke hva slags opplysninger det etterspørres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Nei, Mortenshusa ligger i Elverum, og hvis en søker på folketellingene i 1900 og 1910 er det Elverum som kommer opp, og det er bilde av gården i Norske Gardsbruk fra 1968, og det er en gammel ættegård fra så langt tilbake som til 1618. Men vet ikke hva slags opplysninger det etterspørres?

 

Jeg er på jakt etter alt som går ann å graves opp om min slekt som skal ha bodd på Mortenshusa, jeg har noen få navn å gå etter : Gunder Hansen Mortenshusa og hans kone Anne Johansdatter. Anne Gundersdatter Mortenshusa født i 1857, Berte Gundersdatter Mortenshusa født i 1860. Leter også etter en gård som het/ heter Floberghagen, der har jeg foreløpig bare et navn og det er Berger Bergersen (min tipp ganger 3 oldefar)

 

Jeg finner ingen gård ved de navnene i Åsnes Bygdebøker.

Hei, Floberghagen ligger vel I Åsnes ? her leter jeg etter min tippx3 oldefar Berger Bergersen og evt annen slekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt fra garden Floberghagen , Åsnes , men dette er i forbindelse med min egen slekt som kommer ifra Nordre Floberghagen :

 

Garden Floberg ligger på høyden øst for landtangen mellom Glomma og side elva Flisa , og like i nærheten av Trangen der et av de mest kjente slagene mellom svenske og norske soldater fant sted . Gjennom alle tider har hustomtene skiftet plass mange ganger , men hovedgardens område har vært hele neset (Flobergshagen) og videre oppover på nordsiden av Flisa omtrent dit riksvegen til Kongsvinger går Navnet Floberg tyder garden på høyden ved floen og garden er sikkert fra det 9 århundre eller eldre. Floberg er nevnt i stiftsboka for 1575 og taksert som to halvgarder i 1594 . Det var da 6 oppsittere Bård , Gullik , Iver , Nils , Peder og Even . Denne Even som nevnes som oppsitter i 1594 er da stamfar for vår stammor Anne Evensdatter Floberg . Floberg ble delt en gang på 1600 tallet til søndre og nordre Floberg . Det var på nordre at våre stamforeldre virket . På nordre Floberg er ættelinjene klare til den første Even som nevnes i 1594 . Hustru er ukjent og navn på ætlingene mellom denne Even og vår Even er også ukjent . Ved skiftet etter Annes far Even Larsen i 1717 var bruttoformuen 440 riksdaler og nettoen var 349 riksdaler . Even Larsen sin hustru var Marte Olsdatter som døde i 1724 . Hvor Marte kom fra er ikke kjent , men høyst sannsynlig var hun fra en av nabo gardene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.