Gå til innhold
Arkivverket

Susanna Maria Steen (f. ca.1753 i Lindås? - d. 1790 i Øksnes) – var hun en datter av Johan Christopher Steen og Dorthea Maria Tuchsen?


Harald Johnsen
 Del

Recommended Posts

Susanna Maria Steen´s opphav har vært en gåte som jeg nå mener å ha funnet en mulig løsning på, men mangler et endelig bevis.

 

Første gang jeg finner henne nevnt er hun fadder da jekteskipper Tarald Andreas Giæver (1724-1785), bosatt på Breistrand i Øksnes/Nordland, og Olava Marie Paasche døper sin datter Elen Margrethe i 1780.

 

Jekteskipper i nabokommunen Bø, Hans Enoksen Ringkjøb ble gift 1774 med Hedvig Margretha Steen, f.1751, datter av Johan Christopher Steen (f.ca.1715) og Dorthea Maria Tuchsen (1727-1760).

De har også døtrene Barbara Schnel Steen, f. 1749 gift 1773 med Henrich Christiansen Schnell, og Asselina Cornelia Steen, f. 1755, gift 1779 med Jon Rasmussen Krogh.

Det er da mulig at flere barn kan være født i perioden 1752-1754.

 

Jektene seilte ofte sammen til Bergen, og de var avhengig av trygge havner. Om jektefart se Borgos.

Johan Christopher Steen var offiser, (Se Ovenstad s.436) og fra 1750 bruker av gjestgiverstedet Bruknappen i Lindås. Det er derfor sannsynlig at de kan ha hatt forbindelse i lang tid.

 

Susanna Maria har kanskje selv blitt oppkalt etter sin onkel Elias Petrus Tuchsen´s avdøde hustru Susanna Maria Ochen (d.1750 iflg. flere nettsider)

Susanna gifter seg 18.6.1786 i Domkirken i Bergen med Tarald Andreas Giæver (f.1759) -sønn av tidl. nevnte jekteskipper med samme navn. Vitner: Henrich Schnell og Jon R. Krog, som da evt. blir hennes svogere.

23.5.1787 døper de i Bergen en datter DortheaMarie, som da kan være oppkalt etter Susannas mor. Faddere: Barbara Schnell, Kirsten M. Tuxsen, Jon R. Krogh, Caspara? Lundt & Arendt Lundt.

 

Borgos har gjort en fantastisk jobb med bygdebøkene for Øksnes, men her er Dorthea feilaktig oppført som datter av Taralds andre ekteskap.

 

I 1789 gravlegger de et barn i Øksnes. 20.10.1790 døpes i Øksnes en sønn JohanChristopher, som da kan være oppkalt etter Susannas far. Dette var en tvillingfødsel, den andre av tvillingene var dødfødt, og Susanna døde på barselseng i 1790. Hun oppgis å være 37 år, altså født ca. 1753.

 

De nære forbindelser ser vi også da Tarald A. Giæver i 1792 i Bø gifter seg med Ellen Margrethe Grønbech, en søsterdatter av Hans Enoksen Ringkjøb.

 

Navnebruk og de involverte personer ved vielsen og datterens dåp i Bergen gjør meg nokså sikker på at Susanna er datter av J.C. Steen og D.M.Tuchsen (g.1746). De andre døtrene er døpt i hhv. Hamre, Lygra og Lindås, men jeg har ikke klart å finne Susannas dåp, konfirmasjon eller noe skifte som kan bekrefte hennes foreldre.

 

Alle innspill som kan bidra til å avklare dette mulige slektsforholdet tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Det er længe siden, jeg har set et så gennemarbejdet indlæg. Det var en fornøjelse at læse.

 

Hvis du ikke kan finde et skifte efter Johan Christopher Steen under verdslige skifter, så kan det tænkes , at der har været et militært skifte.

De er ikke lagt ud endnu, men prøv at lægge et spørgsmål ind på http://forum.arkivverket.no/

 

Jeg vil tro, det er Bergen, der kan svare.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Interessant teori!

 

I skifteakter for Bergen 1792-1796 så finner jeg Asseline Cornelia Steen, merknad: Kraag, i protokoll 1788 side 23.

Jeg har ingen idé om hva disse skifteaktene er eller hva de inneholder, men om hun døde uten barn så ville vel søsken normalt være oppgitt.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=sk12001782akt&gardpostnr=1769&personpostnr=1769#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidl. registrert henne som Jan Rasmussen Krogs 2. hustru, g. 29. sept. 1779 i Bergen DK. Her er ant. hennes begravelse: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=19&uid=294859&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B1R%25B203%25B6%25041%2581B%25C5J%25D6%2599V%2586%2596%25D6%25B5%2500%25C0q%2509%25C6

 

idet hun var døpt 22 Feb 1755 i Lindås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ble holdt skifte etter Asseline Cornelia Steen 12. april 1788.

Arvingene var enkemannen Jan Kragh

Sønnen Christopher Gieremias Berg 14 år gammel

Sønnen Rasmus Jansen 6 år gammel

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.