Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om Unitarsamfundet og om oldefar Nils Richard Hansens familie


Anita Jaconelli Olsen
 Del

Recommended Posts

Har funnet ut at min oldefar tilhørte (vet ikke om det er riktig term) unitarsamfundet,

er det noen som vet om det var vanlig å konfirmere seg og i såfall, skulle jeg egentlig kunne finne en konfirmasjon i kirkebøkene?

Har ikke lett voldsomt, men har bladd igjennom det jeg trodde var riktig kirkebok for menigheten de "tilhørte" bosetningsmessig, og ikke funnet ham.

Så derfor lurer jeg altså på om noen vet om jeg egentlig kaster bort tid hvis jeg prøver å leite igjennom flere kirkebøker etter en konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel ikke tro at folk som var unitarer konfirmerte seg i statskirka. Vet ikke om du har lest det som står i Wikipedia? http://no.wikipedia....ske_unitarkirke

 

Disse har visst deler av den første kirkens arkiver.

Det var det jeg kom fram til i mine grublerier også: at man ikke konfirmerte seg (verken her eller der), da var jeg ikke alene om å tenke slik :D

 

Da skal jeg prøve ta kontakt, kanskje de har noe informasjon om tippoldefar/oldefar .

 

Nesten sånn det hadde vært kjekt at de HADDE vært medlem av statskirken, men dengang ei.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en inngifta onkel som var konfirmert i Oslo i 1907.Sto under Dissentersamfunn

Broderskapets kirke (Unitarisk samfunn)

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en inngifta onkel som var konfirmert i Oslo i 1907.Sto under Dissentersamfunn

Broderskapets kirke (Unitarisk samfunn)

Mvh.Mette

Fant du ham under menigheten de bodde i?

Jeg finner ham nemlig ikke, dvs oldefar.

Er også litt usikker på konfirmasjonsalder på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant han under denne "kirkeboka":

Fylke:

Oslo

Prestegjeld/sokn eller embete:

Dissentersamfunn

Broderskapets kirke (Unitarisk samfunn)

Kirkeboktype:

Dissenterprotokoll

Nummer (arkivreferanse):

1

Periode:

1880 - 1935

Oppbevaringssted:

Statsarkivet i Oslo

Merknader:

Opptatte i menigheten 1895-1928 med register. Utmeldte 1897-1906. Fødte 1880-1932. Dødfødte 1888-1898. Døpte 1896-1917. Konf. 1898-1913. Vigde 1896-1918. Døde 1890-1935.

Han og en søster ble konf. samtidig.Hun var f. 1889 og han var f. 1892. Det ser ut som konfirmantene kommer fra forskjellige steder i Oslo. Tror det bare var denne ene "kirka" i hele Norge.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oldefar het Nils Richard/Rikard Hansen og ble født 10 mars 1900. Jeg har funnet ut når tippoldeforeldrene mine meldte seg inn i UnitarSamfundet - 1904, og konfirmasjonen til bror Harald , men det ser ikke ut til at det ligger noen konfirmasjon for Nils Richard der. Kanskje han ikke konfirmerte seg.

Er så mange ting man lurer på når temaet var tabu og jeg vil så gjerne vite mer (feks var han tegner, men hva slags tegner ? reklametegner? og hvor er halvsøsteren hans osv osv.

(jeg har sett for mye på Hvem tror du at du er tror jeg)

 

Jeg fant en inngifta onkel som var konfirmert i Oslo i 1907.Sto under Dissentersamfunn

Broderskapets kirke (Unitarisk samfunn)

Mvh.Mette

Da konfirmerte de seg samtidig med Harald, broren til oldefar! det var også 1907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Glør William som er min onkel, da har nok han og Harald kjent værandre. Morsomt :rolleyes:

Har du funnet en vielse til din oldefar, pleier å stå hvor de ble konfirmert der. Kanskje han ikke ble konfirmert????

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han og oldemor giftet seg hos byfogden, så det står nok ingen info om konfirmasjon der :( bare at han er medlem av Unitarsamfundet).

Men morsomt at onkelen din og Harald har kjent hverandre. morfar er høyst sansynlig oppkalt etter sin far (Nils RIchard) og onkel (Harald John) for han het John Richard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper jeg at jeg får svar på mailen fra Unitarforbundet, kanskje de har arkivet hos seg og kan svare.

eller kanskje innførslen er tapt. Men 1914 passer nok bra :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan jeg kan endre teksten i overskriften, men som skrevet litt lenger opp så lurer jeg også litt på hva som skjedde med halvsøstren til oldefar. Emigrerte hun? Giftet hun seg? Jeg har funnet et slektstre på My Heritage, men jeg er usikker på om informasjonen stemmer, og i den står hun innført som Helma Amalie Tita. Men jeg finner henne kun som Helma Amalie Hansen, og har funnet 2 innreiser til USA, men har ikke tilgang til Ancestry annet enn som gjest.

Tar imot alle innspill med takk!

 

Her er hun i folketellingen i 1900

Helma Amalie Hanssen d ug Skolepige 1889

Kristiansand S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk Rediger på det første innlegget.

Takk! Skulle gjerne hatt flere svar så da regner jeg med at jeg bør endre overskriften min, eller kanskje jeg bør opprette et nytt emne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.