Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å lete i US census 1940 - Ingeborg f. Berge (Stryn) og Mathias Saarheim (Breim)


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Finner deres ekteskap (1929) og begge to i census 1930, og også 35. Det jeg trenger er 1940 census for å finne ut om det ble noen familie ut av det.

 

Ingeborg er født 6. desember 1889 i Oppstryn, S&F, Mathias f. omtrent 1893 i Breim, S&F (det er ikke han som er fokus her).

 

I census står de nevnt som Inga og Matt. Begge døde i South Dakota, i samme county, men de kan selvsagt ha bodd et annet sted i 1940 for det.

 

Det er bare 1940 census jeg er interessert i, har alt det andre jeg trenger, med mindre noen finner noe skikkelig originalt. ;) Mitt fokus er om de har barn eller ikke i 1940. Dessverre er det mye slurvete transkribering i 1940 census, så jeg vet ikke helt hva jeg skal prøve på. Vanlige feil er sammenblanding av U og N, G og Z (det er det jeg har sett på "mine" i alle fall):

post-1339-0-56939100-1359990956_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathias Sarhiem, "United States Census, 1940"

 

 

name: Mathias Sarhiem titles & terms: event: Census event year: 1940 event place: Lynn Township, Day, South Dakota, United States gender: Male age: 47 marital status: Married race (original): race (standardized): White relationship to head of household (original): relationship to head of household (standardized): Head birthplace: Norway estimated birth year: 1893 residence in 1935: Same House Household Gender Age Birthplace

 

head Mathias Sarhiem M 47 Norway

 

wife Ingeborg Sarhiem F 50 Norway

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/V19N-SSZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager hvorfor har jeg ikke fått opp dette da?! Har søkt på mange forskjellige stavemåter av navnet! Ja, ja, tusen takk skal du ha Ann-Mary!

 

Og merkelig nok finner jeg dem fremdeles ikke på Ancestry... Men her ser det ut til at det bare er de to i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dataene fra Ancestry. Du skriver Mat* Sar* så kommer det op :)

 

 

 

 

 

1940 United States Federal Census

about Mathias Sarkiem

 

Name: Mathias Sarkiem Respondent: Yes Age: 47 Estimated Birth Year: abt 1893 Gender: Male Race: White Birthplace: Norway Marital Status: Married Relation to Head of House: Head Home in 1940: Lynn, Day, South Dakota

View Map Farm: YES Inferred Residence in 1935: Lynn, Day, South Dakota Residence in 1935: Same House Citizenship: Having first papers Sheet Number: 4B Number of Household in Order of Visitation: 60 Occupation: Farming Industry: Farm House Owned or Rented: Owned Value of Home or Monthly Rental if Rented: 600 Attended School or College: No Highest Grade Completed: Elementary school, 3rd grade Hours Worked Week Prior to Census: 60 Class of Worker: Wage or salary worker in private work Weeks Worked in 1939: 52 Income: 0 Income Other Sources: Yes Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Mathias Sarkiem 47 Ingeborg Sarkiem 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert skjønt at Familysearch gjør sin egen transkribering. Har ikke tenkt på det før, men da kan det kanskje lønne seg å bruke dem mer. Har hørt at det er flere enn meg som strever med 1940 census.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet ikke om du har konkludert i denne saken, Anett, men Ingebiorg kan jo ha stiftet familie før hun giftet seg med Mathias i 1929 ? Jeg så etter henne i census for 1925 i South Dakota men fant henne ikke der. Bodde hun et annet sted i perioden 1922 til 1929 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anett Ytre-Eide jeg etterlyser samme person som deg jeg har en Mathias fra Breim i min slekt også kanskje vi er i slekt?

 

Thor Andreas bør bruke sitt fulle navn som visningsnavn  istedet for bare

Thor Andreas

 

 

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visningsnavnet endrer du  i kontrollpanelet.

 

 

Mvh Ann-Mary

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anett har ikke vært pålogget forumet siden september 2013 og abonnerer heller ikke på emnet hun startet. For å få kontakt, er det kanskje best å sende en PM til henne - kanskje meldingsvarslingen virker når det gjelder PM.

.

(Jeg ser at Thor Andreas Langeland heller ikke abonnerer på emnet, så da leser han vel kanskje ikke dette, han heller..)

.

Hvordan stille inn, så en får epostvarsel om nye innlegg: http://forum.arkivverket.no/topic/179082-tips-om-ulike-funksjoner-og-redigeringsmuligheter-i-forumene-paa-digitalarkivet/#entry1525505

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.