Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er Christiania-damen Anne Cathrine Børresen (f.ca.1795) blitt av ved folketellingen i 1801?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Løytnant Philip Christian Mosgaard (1783+1831) giftet seg i Christiania (Aker) 17.10 1812 med Elisabeth Sophie Thoresen og fikk med henne datteren Bethy Christiane, døpt Aker 23 juli 1813. De synes å ha bodd på Grønland.

Det var nok ikke bare idyllen i dette ekteskapet, for måneden før hadde løytnanten fått en sønn Philip Christian Mosgaard (døpt i Oslo Domkirke 11 juni 1813) med piken Anne Cathrine Børresen.

I bygdebok for Ås står det at løytnanten en tid bodde på gården Nordre Ekeberg hvor han i juli 1818 fikk skjøte på hele gården. Videre opplyses det at han samme året lot seg separere fra konen.

Senere må ekteskapet også blitt oppløst - eller kan hende døde konen - for 7.4.1829 lot han seg vie (Aker kirkebok) med gamlekjæresten, den tidligere omtalte Anne Cathrine Børresen. Hun opplyses ved ekteskapets inngåelse å være født i Christiania og var datter av politibetjent Børresen. Her står også noe om en fosterfar, hvis navn jeg tolker som Urskou?

 

Under dåpen til sønnen Philip Christian Mosgaard 11.6.1813 (Domkirken) står det at moren Anna Catharina Børresen er datter av (tror det står): afdød (?) politibetjent Niels Børresen.

 

Kort oppsummert søker jeg opplysninger om hvor Anne Cathrine Børresen er å finne ved folketellingen i 1801, når hun er født og opplysninger om foreldrene.

 

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=big&info=ingen&hode=nei&show=239&uid=64670&js=j

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=medium&info=ingen&hode=nei&show=389&uid=64822&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen i Oslo Domkirke 11 Mars 1796

foreldre : Niels Børresen og Catharina Friderica Høysvard

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 5 (1787-1806), Fødte og døpte 1796, side 374-375.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7234&idx_id=7234&uid=ny&idx_side=-192

 

Mvh, Ingelin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Frideric Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 08 Mar 1793 christening 15 Mar 1793 DOMKIRKEN, OSLO, AKERSHUS, NORWAY residence 1793 Oslo, Oslo, Norway

  • parentNiels Borresen, Catharina Friderica Hoysverd

 

Charlotta Amalia Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 11 Mar 1795 christening 23 Mar 1795 DOMKIRKEN, OSLO, AKERSHUS, NORWAY residence 1795 Oslo, Oslo, Norway

  • parentNiels Borresen, Catharina Fridericha Hoyswar

Anna Catharina Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 christening 11 Mar 1796 DOMKIRKEN, OSLO, AKERSHUS, NORWAY

  • parentNiels Borresen, Catharina Friderica Hoysvard

 

Inger Maria Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 21 Aug 1800 christening 02 Sep 1800 DOMKIRKEN, OSLO, AKERSHUS, NORWAY residence 1800 Oslo, Oslo, Norway

  • parentNiels Borresen, Catharina Fridericha Hoysvaerd

 

Christen Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 07 Oct 1803 christening 19 Oct 1803 DOMKIRKEN, OSLO, AKERSHUS, NORWAY residence 1803 Oslo, Oslo, Norway death 22 Nov 1803

  • parentNiels Borresen, Catharina Fridericha Hoyswaer

Bodel Nilsen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth 07 Oct 1804 christening 17 Oct 1804 DOMKIRKEN, OSLO, AKERSHUS, NORWAY residence 1804 Oslo, Oslo, Norway

  • parentNiels Borresen, Catharina Fridericha Hoyswaer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå ser svarene fra dere to er det nesten pinlig at jeg ikke selv fant frem til disse opplysningene. Jeg har tydeligvis sleivet fælt under min leting i de digitale kirkebøkene og i basen til Family Search. Men dere skal ha hjertelig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.