Gå til innhold
Arkivverket

Utydelig skrift i Kirkebok fra Overhalla eller min uerfarenhet


Roar Brynlund
 Del

Recommended Posts

Hei håper noen kan hjelpe meg med tyding av innskriving av en dåp i kirkebok fra Overhalla 1824 - 1864.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-64.

Personen er Svend og dåpen står som nr 15/1837. Når var han født 9.11 eller 9.12.1836 eller (9.12.1836 står det ved konfirmasjon).

Faren har jeg tydet til Ole Ingbrigsten. Bosted: Hobein?

Moren: Ane Bergitha ..............

Håper noen kan fortelle hvilken kirke denne kirkeboken kommer fra, er det Ranem kirke. Generelt hvor kan jeg finne ut hvilken kirke kirkebøker kommer fra. Er det skrevet noen steder i kirkeboken eller er det bøker som beskriver dette og hva heter de.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Denne kirkeboken omfatter dåpene for alle kirkene i prestegjeldet (Overhalla). Under dåpsdatoen for Svend (5. mars) står hvilken kirke han ble døpt i, nemlig Ranum. Fødselsdatoen er vel 9.12.1836, og bostedet til foreldrene tolker jeg til å være Hobøen. Morens navn er Ane Bergitha Christensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra Inge og Kjell. Det var det jeg trengte for å komme videre.

Det med kirkebøker og tilhørende kirker, er for meg et problem når jeg leter i områder hvor jeg ikke er kjendt. I dette tilfellet hvis en søker på Overhalla får en to kirker Skage kirke fra 1903 og Ranem kirke 1187. Skage er for ny siden dåpen var i 1837. Sitter igjen med Ranem kirke, da jeg ikke finner noen Overhalla kirke. Savner en bok som tar for seg listen over kirkebøkene i digitalarkiver og komplementerer med kirke og sted.

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden du lenket til, var det 3 kirker nevnt, Ranum, Skage og Sævig. (Det var kirke i Skage sogn lenge før den siste kirka fra 1903)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du inn i den første kirkeboken som ligger for Overhalla er både Ranem og Skage kirke nevnt For disse to kirkene ligger alt under Overhalla, Noen som Overhalla og andre som Overhalla / Ranem eller Skage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Anne og Inge refererer til en kirkebok fra Overhalla, hvor jeg fikk tydet en innskrivning av en dåp. Jeg trodde først at kirken hette Overhalla, men så enkelt var det ikke. For meg er problemet generelt, kan en ut fra listen av skannede kirkebøker i Digitalarkivet se/lese seg til hva kirken heter, eller må en til med kart eller andre hjelpemidler. Hadde håpet at det fantes bøker som listet kirke til kirkebok. Er det bare meg som har det problemet?

Mvh

Roar Brynlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.