Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kjenner Christian Andreas Olsen fra Bærum?


Kristen Rekdal
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg leter etter en forfar, Christian Andreas Olsen. Han oppgis i 1874 å være fra Bærum, men jeg vet ikke om han er født der.

Han utvandret til Amerika en gang før 1873 og han må være født rundt 1845, seinest 1854 og tidligst ca 1840.

Jeg har lest gjennom kirkeboka for Asker for dette tidsrommet uten å finne noen bra kandidat.

Både Christian og Andreas er populære navn i perioden, men kombinasjonen Christian Andreas Olsen finner jeg ikke.

Den synes i det hele tatt å være svært sjelden både i Asker og ellers.

 

Det ville jo være mest naturlig at han utvandret fra Oslo/Kristiania, men jeg finner han heller ikke i Arkivverkets emigrantdatabase.

Nå starter jo den først i 1867 og han kan godt ha utvandret før.

Hvor bør jeg i så fall lete etter han?

 

Dette er jo et tynt grunnlag å starte på, men etter å ha lett og søkt i lange tider uten hell prøver jeg dette skuddet i mørket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for interesse for spørsmålet mitt.

Dette er en litt underlig historie og jeg skal kort gi bakgrunnen:

I januar 1874 kommer det en ung kvinne fra Amerika til Kristiansand. 17.03.1874 føder hun en gutt, setter han bort til en fosterfamilie og drar tilbake til Amerika allerede i midten av juni.

Gutten er døpt i Oddernes kirke. Han het Carl Adolph Sigvard og du finner han f.eks. i Oddernes klokkerbok 1869-1887 s28:

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-35

Se nr. 24 nederst på sida. Han fins også i Oddernes ministerialbok 1864-1880 s60, men prestens handskrift er vanskelig.

Gutten er notert som 'uægte', mor er pige Sina Nielsen og faren oppgis til Kristian/Christian Andreas Olsen fra Patschrow i Amerika, opprinnelig fra Bærum. Patschrow har jeg ikke kunnet lokalisere.

Sina har jeg funnet. Hun kommer fra Korsvollen i Maridalen og har stor slekt i Aker og Bærum. Hun er f.eks. registrert i folketellinga i 1865 og utvandret fra Kristiania 23.04.1869 til Madison (WI) i Amerika.

Hun reiste igjen til Amerika fra Bergen 20.06.1874.

Hva som så skjedde i Amerika, vites det lite om. Jeg har heller ikke forsket noe særlig på dette da det forsåvidt er uinteressant for genealogien.

 

Så det store spørsmålet gjenstår: Hvor kommer Christian Andreas Olsen fra?

Med et såpass spesielt navn, burde det jo være mulig å finne han. Med forbehold om at Sina har oppgitt riktig navn, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et pussig sammentreff. Jeg fant han, men han dro aldri til Amerika.

Jeg mener jeg fant ut at han ble gift på Ugland og ble boende der.

Jeg finner i farten ikke hvor det ble dokumentert, tok ikke vare på det. Det var kanskje i Oddernesboka, men den har jeg ikke tilgjengelig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et veldig bra tips. Det ligger jo ikke så langt fra Madison.

Verken Sina eller presten var vel særlig velbevandret i amerikansk ortografi.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Christian Andreas Olsen som er født i Oddernes i 1846 giftet seg der 12-10-1869 med Aase Baardsdtr., hun døde i 1871, så ble han ikke gift (så vidt jeg kan se) før 28-10-1880 i Oddernes med Aase Knudsdtr. Han kan jo ha vært i Amerika i mellomtiden. Hvorfor skulle ei jente fra Maridalen som blir gravid i Amerika reise tilbake til Kristiansand og døpe ungen sin i Oddernes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en interessant observasjon og teori. Vi har lenge lurt på hvorfor Sina reiste til Kristiansand.

Dette er et spor verdt å forfølge.

 

Men viss han har vært i Amerika, må han vel ha emigrert en gang mellom 1871 og ca. juni 1873, mest sannsynlig i 1872.

Det er et tilstrekkelig kort tidsrom til at det burde være mulig finne han.

Hvilke kilder fins for å finne ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket Oddernes ministerialbok for 1864-1880. Finner ikke Christian Andreas registrert der som utflyttet i 1871-1873, eller som innflyttet i 1874-1880.

Men det trenger jo ikke bety noe. Det var jo ikke alle som lot seg registrere når de flyttet på seg. Han er dessuten oppgitt i 1869 med yrke Styrmand,

så han kan jo ha fartet vidt.

Kona Aase Baardsdatter døde 24.01.1871, bare vel et år etter at de giftet seg, så de hadde nok ikke fått noe barn ennå. Iallefall er ingen registrert.

Som ung mann og styrmann hadde vel ikke Christian Andreas overtatt garden Ytre Ugland ennå, heller.

Dermed lå iallefall alt til rette for at han kunne ha dratt til Amerika. Flere fra Oddernes gjorde det i 1871-73.

 

Dette var noen indisier, men fortsatt ingen konkrete bevis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par observasjoner fra lista Emigranter fra Kristiansand 1873-1930:

 

Den 22. aug. 1873 seilte sjømannen Christian Olsen, f. 1846 fra Kristiansand med kurs for New York. http://digitalarkive...stnr=46&merk=46

 

I 1880 (16. apr) er det også en innførsel av en sjømann Christian Olsen. http://digitalarkive...=1184&merk=1184

 

Om noen av disse gjelder Christian Andreas er usikkert.

 

Hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, men det kan nok ikke være Christian Andreas.

Siden Carl Adoph Sigvard ble født 17.03.1874, må han være unnfanget i midten av juni i 1873. Utreise 22.08.1873 blir da for seint.

Tilsvarende emigrerte nok ikke Christian Andreas et halvt år før han giftet seg på nytt 28.10.1880.

Men, takk for innsatsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sjømann kan det vel tenkes at Christian Andreas fikk seg hyre på en amerikabåt i stedet for å dra som vanlig passasjer.

Men i så fall står han vel ikke i verken passasjerlister eller emigrantprotokoller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.