Gå til innhold
Arkivverket

MYSQL error


Karin Moen  Oslo
 Del

Recommended Posts

Etter litt frem og tilbake får jeg opp kirkeboksiden riktig MEN: Stadig får jeg meldingen:

Error kb-0006a: Couldnt update lifetime in uid base MYSQL error The table lifetime is full

 

<_<

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7612&uid=ny&idx_side=-141

 

og nå som det endelig gikk med normal hastighet uten sirup igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldingen indikerer at trafikken mot serveren er for høy, hvilket kan oppstå ved ekstreme belastninger som vi opplever i perioder for tiden. Nye servere er planlagt, men det vil nok gå noe tid før disse kommer i drift. De vil ha en mer moderne grunnteknologi og vesentlig bedre kapasitet og ytelse i forhold til de nå relativt aldrende serverene løsningen nå kjører på.

 

Akkurat problemene i går kan tidsmessig (antar du skrev dette når du fikk feilen) samsvare med ekstrabelastninger som skyldes oppdateringer av datagrunnlaget på serveren. Det er en stor jobb som starter tidlig på kvelden tirsdag og normalt fullføres i løpet av natten eller tidlig morgen dagen etter.

 

Forøvrig er det veldig flott med tilbakemelding. Det hjelper oss å finne mønstre som vi kanskje kan finne botemidler for. Så om andre opplever dette vil det være fint med tilsvarende tilbakemeldinger, helst både med tidspunkt og type feilemelding.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får denne meldingen om igjen og om igjen også nå i dag. Det vil siste timen. Prøver jeg lenge nok kommer jeg plutselig inn, og så er det pån igjen. Får se hvor lenge det varer i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne meldingen igjen og igjen for noen dager siden, og jeg får den nå lørdag morgen kl. 08.30. Det er vel neppe rushtid på serveren nå? Håper dette kan ordnes, jeg er ikke så sikker på at det har med "ekstrem" belastning å gjøre på denne tiden av uka/døgnet.

 

Feilmeldingen:

"Error kb_0006a: Couldn't update lifetime in uid base! MySQL error: The table 'lifetime' is full"

 

Og plutselig - så virker det igjen - men bare for en kort stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øket det bufferet som forårsaker dette noe, men ser jeg nærmer meg andre begrensninger som fort vil skape andre problemer. Jeg håper vi snart kommer i gang med planlagte fornyelse av noen av våre servere slik at vi kan tilstrekkelig ytelse til den trafikkmengden vi nå møter. Trafikkveksten har vært helt enorm i vinter, nærmere en tredobling i forhold til tidligere normal- og topptrafikk.

 

Feilmeldingen skal være oppdatert slik at den nå foreteller at en bør vente noen minutter for så å prøve igjen.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par dagene har det vært utført en del arbeid og endringer i programkoden for visning av det skannede materialet. Disse endringene er nå på plass. En skal da ikke lenger få feilmeldingen om at "lifetime" tabellen er full. Dessuten er varigheten på levetiden uten bruk for den enkelte sorterte treffliste utvidet fra 30 minutter til 60 minutter (intern liste som brukes når en blar i bilder).

 

Jeg er dog usikker på hvordan dette påvirker den generelle belastningsituasjonen for serverene, men vil overvåke det.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk dårlig med litt trykk på serverene. Må jobbe videre. Mvh Bent

 

Redigert: Har vært nødt til å gå tilbake til gammel løsning. Ergelig.

 

Redigert 2: Fortsetter i morgen langs en litt annen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt ut en ny kodeversjon som er en kombinasjon av gammel måte som har særdeles god ytelse med den nye løsningen som gir et høyere tak på samtidig antall brukere men dessverre manglet tilstrekkelig ytelse. Det vil fremdeles være et tak, men det ligger omtrent fem ganger høyere enn tidligere med mulighet for ytterligere utvidelser. Så får jeg håpe at den totale ytelsen ikke blir for dårlig eller at vi kommer ut for andre flaksehalser.

 

Jeg kommer til å overvåke ytelsen og trafikken de nærmeste dagene når jeg ikke sover eller driver med andre ting :ph34r:

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel å utfordre skjebnen å stille spørsmålet, men er det noen som opplever "Error kb_0006a:..." lenger? :unsure:

 

I så fall vil det være nyttig med omtrentlig tidspunkt det oppstår samt lenke.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre kan jeg ikke gi deg tidspunkt, men en periode i går kveld hadde jeg det nok til at jeg tok meg flere pauser, før jeg ga meg.

Det blir litt som med dekoderen til Canal Digital. Funker ikke nå, ta deg en pause til imorgen.

 

Skal prøve å huske å notere det hvis det dukker opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne. Jeg var litt opptatt med andre ting i går kveld, så jeg fikk ikke fulgt med i den travleste timen på kvelden. Skal se om jeg får det til i kveld. Ut i fra hva jeg kan se i loggen lå trafikken i går kveld under en femtedel av det som skulle skape problemer. Så det må være noe jeg overser.

 

Forøvrig finner jeg i loggen tidspunktet når problemene oppstår. Jeg har endret noe på noen parametere i databasemotoren som jeg håper påvirker dette positivt.

 

Ellers er det svært verdifult med slike tilbakemeldinger.

 

Mvh Bent

 

Hei Kåre. Det er en annen type feil som ikke er relatert til belastningsproblematikken for det skannede materialet. Men jeg skal sjekke ut. I noen andre tilfeller har denne feilen skyldtes at metainformasjon som brukes av søkemotoren og visningsprogrammet kommer ut før selve dataene. I slike tilfeller vil det normalt rette seg ved neste oppdatering av dataene som for tiden gjøres stort sett hver morgen på vanlige arbeidsdager. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kåre

 

Denne feilen er stikk motsatt av hva jeg sa i innlegget over. Her er dataene kommet ut, men metainformasjon som er nødvendig for visning mangler. Urghhh. :wacko:

 

Så takk for tilbakemelding. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld er det ingen spor i loggen om denne feilmeldingen om "lifetime". I perioder har trafikken vært ganskje høy, men ikke opp mot topp nivået. Det kan virke som jeg endelig har funnet en grunnleggende årsak til problemene, men sikker er jeg ikke før erfaringene med helgens trafikk er på plass. Med fare for at himmelen faller i hodet på meg, lurer jeg på om noen har opplevet denne feilmeldingen i kveld (fredag 22 februar)?

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.