Gå til innhold
Arkivverket

Magnus Nilsson


Nilsson
 Del

Recommended Posts

Min bestefar Hans Peter Magnussen Bye ble født på Ytterøy 01.08.1867 av Beret Maria Hansdatter fra Ytterøy og Magnus Nilsson fra Sverige.Magnus var losjerende på Ytterøy ved folketellingen 1865 og var gruvearbeider.Han var 29 år ved folketellingene.Et av mine spørsmål er:Hvor kom han fra og hvem var hans foreldre?

I flg.dåpsattesten til min bestefar står det kun han var fra Sverige.Når det gjelder min oldemor Beret Maria flyttet hun til Meraker i 1873,og da uten sitt barn.Hvem tok så seg av Hans Peter?

Håper noen kan hjelpe meg med mine spørsmål.Og hvor reiste Magnus Nilsson(Nielsson) etter jobben på Ytterøy???

 

På forhånd takk.

 

 

Mvh

Odd Gunnar Bergsveet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her er det mange spørsmål som det ikke er så enkelt å finne svar på. Det blir å lete etter personene i kirkebøkene og folketellingene. Når det gjelder han som kom fra Sverige, kan det være vanskelig å finne han dersom du ikke har noen nærmere opplysninger. Jeg antar at det finnes en del Magnus Nilsson i Sverige på den aktuelle tida, og det vil være umulig å se hvem av dem det er.

 

Når det gjelder Sverige så er mange kilder tilgjengelig på nett, men det er betalingstjenester. arkivdigital.se og genline.se har kirkebøker og www.svar.ra.se har blant annet folketellinger.

 

Mvh

 

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I og med at det var så mange svensker som jobbet ved gruvene på Ytterøy på 1860 tallet og var innlosjert på gårdene der.Må det vel finnes en oversikt hvor de kom fra.Finnes dette på riksarkivet eller hvor? Er det noen som kan hjelpe meg med det??? På forhånd takk.Samtidig kunne jeg ønske å få svar på hvor min bestefar Hans Peter bodde på Ytterøy etter at mora Beret Maria flyttet til Meråker i 1873? Etter papirene å dømme flyttet hun alene.

 

 

Mvh

Odd Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så vidt jeg vet finnes ikke ikke noen slike lister. Vi har et lite arkiv fra gruvene, men det er stort sett regnskapsbøker.

 

Hans Petter bodde ved folketellingen 1875 på Jønvikgjerdet, løpenr 47a, som pleiebarn hos John Amundsen og kone Josemine. Han ble forsørget av Ytterøy fattigstyre. Fattigstyret sine protokoller finnes antagelig hos IKA Trøndelag.

 

Mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.