Gå til innhold
Arkivverket

Universitetsjubileum i 2013 og 200-års jubileum for 1814


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere ved flere anledninger observert hva prester har skrevet i kirkebøkene om opprettelsen av et norsk universitet. I årene før 1813 var det vel også kirkeinnsamlinger, men også store bidrag fra de mere velstående, mange kjente personer. Da jeg ikke har sett noe tema hverken her på Digitalarkivet eller på DIS, så forsøker jeg å lage en tråd omkring temaet, men hvis dette er dekket annet sted så kan den raskt avsluttes.

 

Jeg fikk litt ledig lesetid da routeren min plutselig sviktet og jeg ble uten internet, men jeg fant jeg skulle se på gamle kildedokumenter som jeg hadde lastet ned på pc-en tidligere, men ikke hadde lest igjennom. Noe av dette er kommet fra Lars Ove Wangensteen og mye i den senere tid fra Bokhylla til Nasjonalbiblioteket. Det er særlig de siste år kommet utrolig mye kilder til gammel tid og jeg vil sterkt anbefale følgende:

 

Norske Samlinger vol.1 http://www.nb.no/nbs...fd5ca5f?index=0 og

Norske Samlinger vol.2 http://www.nb.no/nbs...4d95f30?index=7 samt

Historiske Samlinger 2 http://www.nb.no/nbs...4e54086?index=4

 

Alle tre kan lastes ned som pdf fra Bokhylla (tar litt tid).

 

Her finnes utrolig mye stoff fra de dramatiske årene fra begynnelsen av 1800-tallet og frem mot 1814. I Norske Samlinger vol.2 finner en på slutten også dagboken til Christie fra Eidsvoll-samlingen. Historiske Samlinger vol.2 er også i stor grad fra Eidsvoll-samlingen. Selvsagt finnes det også mange andre bøker fra det evenemanget, som f.eks. bøkene til Aall mfl., alle i Bokhylla.

 

I det samme stoffet fant jeg da også at Universitet i Oslo startet opp i juni 1813. Ut fra hva som stod i kirkebøkene og mitt kjennskapt til prestefamilier i gammel tid hvorav mange er min slekt, forstår jeg godt at prestene var meget interessert i at det skulle bli et norsk Universitet. Det var jo slik at deres sønner (nesten alle) skulle bli prester og da var det jo Københavns Universitet og Rostock etc. som var alternativet. Jeg vil tro at forslag og forberedelser til det Norske Universitet kan ha interesse for mange og håper på bidrag her.

 

Når det gjelder 1814 så kan det kanskje være et eget tema, men jeg anbefaler ihvertfall lesestoffet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den anledning skriv sokneprest til Davik og prost i Nordfjord, Claus Frimann (1746-1829) i oktober 1811 i innførselsboka si:

 

Paa Circulairet om Subscription til Gave til Norske Academie skrev jeg: Jeg Provst Claus Frimann giver til det Norske Academie, saalænge Jeg bliver i Embedet, fra 1ste Januar 1812 aarligen 20 rd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitetet ble grunnlagt 1811, men undervisningen starter i 1813.

Blir sikkert markert, men universitetet regner 1811 som oppstart og derfor hadde de store festligheter i 2011, med bannere over hele universitetsområdet. Jubileumsbok og jubileumschampagne, tviler vel på at det blir markert like mye i år.. Var vel ikke akkurat en billig feiring.. Det står iallfall ikke noe på kalenderen i Juni: http://www.uio.no/om/aktuelt/arrangementer/?date=2013-06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde allikevel vært interessant å få frem i dagen mere av forberedelse til Universitetet i Norge. Jeg regner med at det har vært nevnt mye i jubileumsbok og jubileumstaler, men med bakgrunn i de observasjoner jeg nevner i #1 så er det nok mye som "vi slektsforskere" kan bidra med.

 

Jeg ser for øvrig at bl.a. Christie under Eidsvollforsamlingen kommenterer at det ikke vil bli utdannet nok akademikere (på kort sikt) og at Universitetet ikke kan bidra vesentlig med slike før minst 10 år frem. Han nevner et behov på 1200 embedsmenn i Norge. Se side 597 i Norske Samlinger vol.2 vedlagt.

post-639-0-95116800-1360183297_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.