Gå til innhold
Arkivverket

Karl Jansson (Glader) født 14/10. 1865 Gunnarsnes Sverige


Unni Hansen
 Del

Recommended Posts

Ser at det er mange som er flinke til å finne slekt i Sverige her, er det noen som kan finne ut noe om foreldre/søsken til mine oldeforeldre Karl jansson, heter Glader etter noen år i Norge. Født 14/10 1865 i Gunnarsnes. Og Charlotte Andersdotter født 30/8 1869. De kom til Norge litt før 1900. Bodde 1900 på Jeløya, 1910 på Hvaler. Steinhogger tror jeg. Mulig han het Carl Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En første melding

 

I svensk FT 1890 finner jeg Karl Johan Glader på Hamneberget under Wettungen i Bäcka forsamling i Älvsborg len. Finner han igjen i husforhør Bäcka AI:15 (1886-1890), s. 132. Her sies det at arbeider Karl Johan Glader er født Gunnarsnäs 11. april 1865, og at han vistas i Norge siden 1889. Er også forskjellige steder under Wettungen 1882-1885 jf. Bäcka AI:14 (1881-1885), s. 135 og 128. I perioden 1881-1882 er han på Kårud i Bäcka (AI:14, s. 40) hvor bor Anders Jonsson Glader, hans hustru Kajsa Johannesdatter f. 13.11.1832 i Gunnarsnäs og hennes uekte sønn Karl Johan Glader.

 

Hilsen Tor

 

Og så finner jeg dem sammested på Kårud i Bäcka AI:13 (1876-1880), s. 39 Det er anmerket at de giftet seg 4. mars 1877.

 

Før det, i husforhør AI:12 (171-1875), s. 37 finner jeg fremdeles Anders Jonsson Glader på Kårud, men nå med sin første hustru Marta Olsdatter, død 1875. På samme side, men oppført for seg finner jeg også Kajsa med datter Brita Maja og sønn Karl Johan. Brita Maja har fått flytteattest til Ödskjöld 1. nov. 1873.

 

Så i Bäcka E:1, s. 9 finner vi lysning nr. 5 i 1876, med vielse 4. mars 1877 mellom Anders Jonnson Glader og Cajsa Johannsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Johans dåp er ført i Bäcke C:4, s. 12, nr. 12 i 1865. Av foreldre er kun oppført mor - hemmansdatteren Kajsa Johansdatter på Kårud. NB Bäcka

 

Så i husforhør Bäcke AI_10 (1861-1865), s. 81 Kårud. Her bor enkemann Johan Andersson f. 1802, datteren Cajsa f. 1832 og hennes uekte barn Brita Maja f. 3. desember 1856 og Karl Johan.

 

Videre i Bäcka AI:11 (1866-1870), s. 34 på Kårud. I denne perioden dør Johan Andersson, angitt dato i husforhør er 10. februar 1867.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår det riktig, er han ikke sønn av Anders Jonsson Glader? Han er jo født mens han var gift med sin første kone. Men morens navn har jeg ihvertfall fått, utrolig bra:-)) Skal studere dette nærmere, tusen takk for hjelpen:-))

 

Og her kom både bestefaren og en søster ser jeg:-)) utrolig, jeg er imponert!! Hilsen Unni

 

Og her kom både bestefaren og en søster ser jeg:-)) utrolig, jeg er imponert!! Hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei U. Se nøye etter, for jeg har gnettopp noen tillegg i begge meldingene over. Det stemmer at Glader ikke er far - ikke så langt vi kan dokumentere i hvert fall.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei U. Se nøye etter, for jeg har gnettopp noen tillegg i begge meldingene over. Det stemmer at Glader ikke er far - ikke så langt vi kan dokumentere i hvert fall.

 

Tor

Jeg svarte etter den første meldingen din, det ble klarere etter den andre:-)) Får bare akseptere at det sikker blir umulig å finne noen far her ja....:-)) Unni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.