Gå til innhold
Arkivverket

Pleiebarn Hilda Karlsen


Rune Håvak Fiskaa
 Del

Recommended Posts

Hei prøver å finne ut litt mer om min Oldemor Hilda Karlsen som trolig var satt bort som pleiebarn på gården Hvidebjørn Akershus Nesodden/Oppegaard Foreldrene var Marie Christophersd. og Karl Karlsen. Hun ble født 12 mai 1870 og konfirmert 4 oktober 1885 samme sted nesodden. Jeg finner ikke noen vidre linker til hennes foreldre på Digitalarkivet, og lurer på hva som skjedde da hun ble satt bort.

 

Med hilsen

Rune Håvak Fiskaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det ikke så lett å finne ut av, i en fart Vi kan ikke gjøre tidkrevende søk i kirkebøker og folketellinger som ligger ute på nett. Brukerforumet er nok bedre egnet for denne typen spørsmål - så vi flytter emnet dit.

 

med vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 1910-tellinga befinner Hilda seg i Kristiania som gift 5-barns-mor: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392237499

(NB: Hilda Hansens fødselsdag matcher datoen ti Hilda Karlsen)

 

Noen år tidligere ser vi henne som mor ved en dåp i Hurum: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=dp06281896hu&gardpostnr=1099&personpostnr=8214&merk=8214#ovre

(NB: Hilda er født Karlsen).

NB: MØLEN er en øy i Oslo-fjorden, midtfjords. Like langt til Hurumaldet, som til Jeløya.

 

Tar med FamilySearch vedr. ekteskapsinngåelse 11.juni 1899 i "OSLO":

 

groom's name:

Gulbrand Hansen

bride's name:

Hilda Karlsen

marriage date:

11 Jun 1899

marriage place:

Oslo, Oslo, Norway

groom's father's name:

Johannes Hansen

bride's father's name:

Karl Karlsen

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Hilda i 1870: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-10

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60306040874.jpg

Jeg klarer ikke å tyde yrket til faren, men begge foreldrene hadde "adresse" Dahl, samt at det står noe om Hvidebjørn under morens navn, samt helt ytterst til høyre. Ser også at tre av fadderne bodde på Hvidebjørn: Maren Kristoffersdatter, kona til brukeren av gården, og trolig to av sønnene hennes. Det var ikke uvanlig å være "satt bort/pleiebarn" på den tiden - særlig hvis barnet var født utenfor ekteskap eller at mor/ far var død. Var ikke enkelt å ta seg av barna hvis en var alene, og det ser jo ut til at Hilda var pleiebarn på en gård hun/moren hadde tilknytning til (kanskje moren jobbet der?).

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Astrid og jeg har gjort en del undersøkelser som allerede var gjort. (Dobbelt arbeid)

Rune har hatt et lignende tema gående på "Slektsforumet", som Randi er våken nok til å gi oss beskjed om i innlegg 4 (like før jeg postet mine resultater).

Her fremkommer mange svært vesentlige ting, som Rune må ha visst om før innlegg 1 ble skrevet.

 

Det ville vært veldig fint om Rune kunne fortalt om dette allerede fra starten. Likeledes er det viktig (i alle fall for meg) hvilke undersøkelser (med positivt som negativt resultat) han selv har gjort med utgangspunkt i Slekts-forum-resultatene. Således kan vi kanskje slippe å risikere dobbelt arbeid en gang til.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei beklager dette det var en stygg nybegynner feil på dette forumet, jeg søker altså etter hennes foreldre og hvor disse kommer i fra.

 

Hilda Karld. har jeg funnet frem til. Det jeg ønsker hjelp til er hvordan man kan søke seg frem til eventuelt flere opplysninger om hennes foreldre, som er Marie Kristophersd. og Karl Karlsen. Denne forespørsel er også publisert på Dis.

 

Med beklagelse

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilda`s far, Karl Karlsen, tjenestedreng i 1870 på Dahl i Oppegård - han kan være hvor som helst fra og behøver ikke ha noen tilknytning til stedet utenom at han tok tjeneste der en tid. Men det kan være verdt å legge merke til at det på husmannen husmannsplassen under Dahl i 1875 var en svenske ved navn Karl. Det bor andre folk der i 1865, så flyttelistene mellom 1865 og 1875 bør gåes igjennom. For å sjekke ut om Hilda`s far var fra stedet så er det bare å begynne å plukke ut alle døpte Karl med en Karl som far, fra f. eks. 1840 av og så prøve å følge den enkelte via kirkebøker og tellinger. Faren var bidragspliktig og derfor bør det finnes noe om saken men hvor disse arkivene befinner seg vet jeg ikke sikkert, prøv Folloarkivet/Oppegård bibliotek.

 

Hilda`s mor, Marie Kristoffersdatter Dahl, oppholdt seg på Hvitebjørn i Oppegård ved dåpen. Legg merke til fadderen Maren Kristoffersdatter Dahl, her ville jeg startet med å undersøke hennes slekt for å se om det kan være en forbindelse. Ellers gjelder en del av det jeg skrev om Hilda`s far også for henne.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.