Gå til innhold
Arkivverket

Vertshus i Bodø 1890-1900


Leif Erik Andreassen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Har drevet med lit slektsforskning i de senere årene. Men, har fortsatt en del huller her og der. I denne sammenheng har jeg festet meg med min oldemors liv i Bodø, helt på slutten av 1800.

 

Min oldemor, Anna Nikolina "Lina" Hansen (f. 03.04.1864 i Gildeskål) skal ha drevet/jobbet ved et vershus i Bodø, Dronningensgt./Havnegt. 17 rundt 1890-1900, og søker mer informasjon om dette huset vertshuset lå i. Der skal ha vært legekontor, advokatkontor, post, butikker m.m., så dette må jo ha vært et hus med mye folk og trafikk bare et kvartal unna torget og damskipskaia. Bl.a. skal kong Oscar ha vært gjest her. Så det må jo ha vært et anerkjent sted å oppholde seg.

 

"Lina" var først gift med fisker Ole Johansen, men han omkom på havet noen få mnd etter de giftet seg. Som enke fikk hun et, såkalt "uægte" barn før hun senere traff min oldefar Gabriel Elias Gabrielsen. Født Elias Gabrielsen den 21.06.1859, Sjåmoen i Vefsn. Senere har han tydeligvis endret navnet til Gabriel Elias Gabrielsen da han giftet seg med "Lina" i Bodø og fikk tre barn, min morfar Egil og tvillingene Erling og Esther, før de senere flyttet til Engeløya i Steigen og startet gårdsdrift i tillegg til fiske. Etter hvert skiftet de etternavn til Langvand, etter Langvatnet rett sør får Sjåmoen hvor Gabriel ble født.

 

Hvor kan jeg finne mer info om dette vertshuset og eventuelt bilder fra folkelivet rundt og i stedet? For det må jo finnes noe, både fakta, historier m.m. da det, for meg, er åpenbart at det må vært et sentralt handelssted i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Her bør du legge inn etterlysning på Facebooksiden "BODØ før og nå". Der finner du folk som kjenner byen og historien og ikke minst sentrum. Bygdebøkene (her Kirkegrenda) gir ikke så mye informasjon vedr dette du spør etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.