Gå til innhold
Arkivverket

Fengsling av mødre som fødte barn utenfor ekteskap


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Hvor lenge holdt denne "skikken" seg?

Har en som fødte 5 barn utenfor ekteskap i Skien. Det første barnet f. 1843, død 1864, her var moren forlovet med barnefaren. Det andre f. 1845, død 1846. Det tredje f. 1849 død 1932 (det eneste som vokste opp),bodde på barnehjem ved FT 1865, med gift mann. Det fjerde f. 1855, d. 1855. Det femte f. 1859, død 1873, med gift mann, dette barnet var fosterbarn i 1865.

Finner ikke moren noen steder, utenom da hun fødte barn. Fant en som kan stemme i FT 1875 i Kristiania.

Så til mitt spørsmål; kan hun ha blit fengslet for alle disse barnefødslene utenom ekteskap, og dersom hun ble det, kan hun ha sittet i Kristiania? Personen jeg fant ved FT i 1875 står som enke, var det "finere" å skrive seg som enke?

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for link, da kan du jo se ut som om hun kan a blitt satt på vann og brød, iflg da loven ble opphevet. Men er det noen som vet om Skien hadde et kvinefengsel på den tiden, eller om hun ble fraktet til Kristiania.

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har selv ei dame i slekta som sonet for gjentatte leiermål i 1870..... Første gang 10 dager vann og brød, andre gang 6 måneders tukthus. Hun sonet i Kristiania.

 

 

Jorunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Inger Lise

 

Jeg har sendt en privat melding til deg, men jeg kan også skrive det her.

jeg har fotografier av registrene i fangeprotokollene for Chr. tukthus på 1850-60 tallet, så hvis du har et navn kan jeg sjekke om hun er nevnt der.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt øverst til høyre på denne siden finner du navnet ditt.

Hvis du klikker på det, så kommer det fram en meny, og nederst i venstre spalte der finner du personlige meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.