Gå til innhold
Arkivverket

Bergen, Eidsvåg - Farslinjen til Andreas Larsen (Monsen) f. 30.07.1815.


Sigmund Steinsbø
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Siden Andreas Larsens far, - Lars Monsen, oppgir da han gifter seg for annen gang i Kristiansand, å være fra Eidsvåg utenfor Bergen, fortsetter jeg tråden her;

 

 

http://forum.arkivve...sen-f-30071815/

 

 

Vennligst se nr. 39, her er Lars Monsens vielse;

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-220

 

 

Kan slektforskere med Bergen, Åsane, Hamre som spesialfelt hjelpe...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er tynt i rekkene av Bergen spesialister på forumet, så jeg legger ved lenkensom ble funnet av Mary-Ann Engum til Lars Monsen sitt første ekteskap i Farsund i 1811. Her er "..af Bergen" oppgitt;

 

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Farsund, Ministerialbok nr. A 1 (1784-1815), Kronologisk liste 1811, side 147.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-151

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60111010389.jpg

 

Jeg kikket i Åsane Bygdebok, og ang. folketall i Eidsvåg, der fant jeg;

 

"På 1500 tallet ser det ut til å ha bodd bare en familie i Eidsvåg. Etter at mølledriften kom i gang, ble det vanlig at to familier holdt til der. .......

 

Første gang vi får et fullstendig bilde av beboerne er ved folketellingen i 1801. Her var det da to forpakterfamilier. Hos disse arbeidet to tjenestegutter og en tjenestejente. En husmannsfamilie med jord livnærte seg delvis av mannens smedarbeid. Mennene i de to resterende husholdningene jobbet som sjøfolk på møllebåten mellom Eidsvåg og Bergen."

 

Denne husmannen som er smed, - Mons Marcusson, - 55 år i 1801, kan være en kandidat, som far til Lars Monsen. Noen som kjenner til øvrig familie til disse, og om det har vært en sønn, Lars ca. 19 år i 1801 der..??

 

En datter Anne 23 år, ugift bor hjemme i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det närmeste jeg kommer, er denne "Lars" döpt 27 jun. 1784 med far "Mons Aastveitsvogen?" i "Hamre", v. side v. rad överst : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1905&idx_id=1905&uid=ny&idx_side=-109

 

Her er "Lars" 17 år med foreldre og bror på "Aastvet" i FT 1801 "Hammer" : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f18011254&gardpostnr=100&personpostnr=1825&merk=1825#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Svehn. Som vanlig leverer du et grundig arbeid.

 

Åstveitsvågen ligger bare et par steinkast nord for Eidsvåg, men usikkerheten ligger i aldersforskjellen; "Lars Monsen Aastveitsvogen" er født i 1784, mens Lars Monsen som gifter seg i Kristiansand, oppgir at han er 42 år i 1824.

 

Er det noen som finner om "Lars Monsen Aastveitsvogen", født i 1784, gifter seg på Bergenskanten..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en *Lars Monsen i bygdeboken Åsane i fortid og nåtid - V.

 

Lars Monsen Jordal bruk A f. 1777, døde 1849 i Bergen.

Gift 1 m. Anbjørg Bastesdtr. Hatlestadf. 1760 Vaksdal. Døde 1831 Bergen

Gift 2 m. 1834 m. Anne Marie Lorentsdtr. Sebech f. 1795 Bergen, d. 1859.

Lars Monsen fikk skjøte på Storøen i Eidsvåg i 1816.

Han var paraplymaker i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig att det kan väre både 1 og 2 år forskjell på födselsår og alder ved vielse o.s.v.

 

Og "Lars" er 42 år ved vielsen i slutten på året 1824, altså födt ca.1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell,

 

her er dåpen til Lars Monsen Jordal (nr. 23). Dette er ikke Lars i innelgg #4;

 

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hamre, Ministerialbok nr. A 7 (1762-1777), Fødte og døpte 1777, side 148.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-148

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70507680738.jpg

 

Da står spørsmålet mitt ved lag; finner man Lars, som Svehn nevner i #4, - "döpt 27 jun. 1784 med far "Mons Aastveitsvogen", at han er gift i Bergen eller omegn. Ellers er han en het kandidat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Bygdeboken Åsane V, s. 102,

 

Åstveitvågen

 

Mons Olsen Åstveit (br.A) 1737-1802g. 1763 Synneve Knutsdtr. Håheim (Jølster) ca. 1741-1801.

 

8 barn i dette ekteskapet, bla. Lars i 1784, nevnt 1801.

 

Skifte etter Synneve i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Lars bodde hjemme hos foreldrene 1801, annen info finnes ikke om ham.

Søsken:

Anna 1765-1766

Ole 1767-1845 (overtok bruket etter foreldrene)

Nikolai 1770-1779

Knut 1773-1793

Anna 1776-1782

Anders 1779- g.1804 m. Anna Nilsdtr. bodde Bergen

Nikolai 1781- 1856 g. 1803 m. Danielle Johannesdtr. Bosted Åstvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har ikke lagt merke til denne debatten før nå.

 

Det kan ikke være mye tvil om at Lars Monsen (f. ca. 1783) som bodde i Kristiansand var fra Hamre prestegjeld utenfor Bergen.

 

Matrikkelgården Eidsvåg grenser både mot Sandviken i Bergen (sør) og mot Åstveit (nord). Begge gårdene ble på 1700 og 1800-tallet drevet med paktere og husmenn. I Eidsvåg var det også tidlig mølle med røtter tilbake til 1500-tallet. Det var flere mennesker innom disse gårdene i korte perioder.

 

Problemet med mannen i Kristiansand er at han opplyser at faren het Mons Larsen ved vielse nummer to. I mitt materiale finnes det ingen Mons Larsen i området rundt Eidsvåg som var far til en Lars ca. 1783.

 

Som tidligere nevnt i denne debatten finnes det en god kandidat her:

 

http://digitalarkive...&merk=9657#ovre

 

Foreldrene var Mons Olsen Åstveit f. 1737 d. 1802 gift 1763 med Synneve Knutsdtr. Håheim f. ca. 1741 i Jølster d. 1801. De fikk åtte barn. Lars var den yngste. Siste spor jeg finner etter ham i Åsane er konfirmasjonen i 1802.

 

Ser at Lars Monsen i Kristiansand fikk flere barn deriblant Severine (oppkalt etter Synneve?) og Mikkel. Bror til Mons Olsen Åstveit (1737-1802) het Mikkel Olsen (1740-1807).

 

Selv om farsnavnet ikke stemmer hender det at det står feil i kirkebøkene. Dermed er sannsynligheten stor for at Lars Monsen i Kristiansand er identisk med Lars Monsen Åstveit f. 1784.

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

tidligere bygdebokforfatter for Åsane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle,

 

På vegne av mitt bekjentskap i USA, - en stor takk til dere alle.

 

For å bekrefte eller avkrefte slektskapet, ønsker bekjentskapet mitt om mulig å få DNA teste en paternal etterkommer etter Mons Olsen(?) «Aarstveitsvogen».

 

Jeg hadde planlagt tur til Bergen off. bibliotek for å sjekke om en slik linje fantes, i neste uke. Men med bygdebokforfatteren som deltaker i diskusjonen, kan dette kanskje sjekkes raskere… :)

 

Det jeg etterspør da, er om noen av brødrene; Ole f. 1767, Anders f. 1779 eller Nikolai f. 1781 har paternale etterkommere som lever i dag..

 

Det var gjennom egen DNA testing jeg kom borti denne saken.

 

DNA resultat for norske paternale linjer finnes på siden;

 

http://www.familytre...tion=ycolorized

 

Ved å velge s. 2, ved å trykke på det oransje to-tallet, finner man på linje 23 og 24, #244268 Lars Monsen og #249657 Carl Fredrik Sternberg. Sternberg er min morfars eldste kjente paternale stamfar. Han og Lars Monsen har de 12 første DNA markørene like, og ble derfor kontaktet om et mulig slektskap. Men da jeg utvidet min morfars test fra 12 til 37 markører, viste det seg at Monsen og Sternberg ikke er i slekt i genealogisk tid.

 

Litt lenger nede på listen over DNA resultat, - under overskriften «R1b M269+, P312+, DF27+ with Z196-» finner man Anders Juulsen, f- 1823 på Heggebø i Sogn, som er min eldste paternale stamfar.

 

Min far, som forøvrig også var bygdebokforfatter, søkte hele livet etter å finne faren til denne

Anders, uten å lykkes. Jeg lagde en liste over mulige «kandidater» til hvem faren kunne være, og etablerte paternale linjer for disse frem til våre dager.

 

En av disse linjene var etter #249659 Lars Arnesen f. 1697 Ulsness, Gran, Oppland og ved hjelp av dette forumet, fant jeg en av Lars Arnesen sine paternale etterkommere i USA. Hans Y- DNA resultat er angitt på linje 29.

 

Nå venter jeg på resultatet fra utvidelse av Lars Arnesens markører fra 12 til 37, som ventes i Mars, før jeg kan slippe jubelen løs…

Kanskje kan vi få til det samme for Lars Monsen… :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Som tidligere nevnt prøver jeg å etablere mannslinjen til Lars Monsen, Åstveitsvågen frem til en person i våre dager, slik at man kan teste DNA linjen for å avgjøre om det er denne Lars Monsen sine Etterkommere som senere emigrerte fra Kristiansand til USA;

 

Har gått igjennom Åsane bygdebok i går, og finner da følgende;

 

A: Onkel til Lars;

 

Mikkel Olsen f. 1740, Bosatt Strusshavn, Askøy.

 

B: Onkel til Lars;

Abraham Olsen f. 1756

Sønn: Ole Abrahamsen f. 1783

Sønn: Abraham Olsen f. 1812

Sønn: Ole Johan Abrahamson f. 1837, konfirmert 1851 i Fana og bodde på Bønes.

Abraham Olsen f. 1756

 

C: Bror til Lars;

Nikolai Monsson f. 1781

Sønn 1: Mons Nikolaison f. 1803 bosatt Inddyr, Gildeskål i Nordland.

Sønn 1: Salomon Nikolaison f. 1809 på Øvstun Fana, bosatt Bergen

Sønn 1: Knut Nikolaison f.1812, bosatt Bergen.

 

Noen som kan hjelpe med disse linjene..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I am very grateful for all this help. Although I am a bit confused, how is the London Lars Monsen related to the Kristiansand one and why do his children have the same names? My Lars also had a Severine (and a recently discovered Michael)

 

If I can look anything up for any of you when I visit my son in NYC in late April let me know. I always spend a day or two going through the birth, death and marriage records down on Chambers st when I visit there.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you all again so very much!

I gather my ancestor Lars Monsen was quite the interesting fellow. How do I find out more about him like why he was living in London at one time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apologies, for some reason my google translate turns Kristiansand into London

Ignore my previous comments

 

Still how do I discover more about this interesting ancestor, would he be in any local history book?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

A special thanks to forum participant "Juulsen" for finding a direct male line descendant of Ole Monsen Titland, the grandfather of Lars Monsen! Our DNA test just came in for 37 markers and we are indeed a match !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks Kitty. I just want you to share some of the gratitude with, - I dare to say, my good friend Svehn Ruskelöv. He was the one who put me on the trail of Lars Monsen in #4 and #5....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.