Gå til innhold
Arkivverket

Samme navn på søsken som vokste opp


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Hvor vanlig var det at søsken som levde opp hadde samme navn, spesielt når de var helsøsken?

Jeg har to eksempler i slekta mi på mamma sin side.

 

1. Anne Iversdatter som var eldst (født ca. 1725) og Anne Elschen Iversdatter som var yngst (født ca. 1740) i søskenflokken, begge født på Hagan i Trondenes. Begge levde opp og ble gift.

 

2. Peder Henriksen, f. 1817, som var eldst, og (i kirkeboken står det når han er født og konfirmert) Peder Johan Henriksen, f. 1820, men i dette tilfellet så heter han Petter Johan i ft1865 og 1875. Men her er også brødrene forvekslet når eldste dør ca. 1885 (årstall hentet fra hukommelsen), for her er nr. 2 ført inn i kirkeboken, noe som er feil, for Peder (Petter) Johan døde i 1913. Eldste vokste opp og ble gift, mens den yngste vokste opp men forble ugift. Begge født på Tofta (Bergseng) i Trondenes.

 

I begge tilfellene så var de helsøsken. I det andre tilfellet så kan begge være oppkalt etter bestefedrene, siden begge het Peder, men i første tilfellet vet jeg ikke om de er oppkalt etter noen, for jeg har ikke navnet på noen av bestemødrene.

 

Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgardering var ikke uvanlig i Trøndelag,min bestefar 1876 hette Peder Andreas og broren Peder,begge ble gamle. Mange slike å finne i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipp tipp oldefar min het Anders Andersen Ege, med en bror Anders Andersen Ege, et par års forskjell, oppkalt etter hver sin bestefar Anders, begge vokste opp og fikk stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange eksempel på søsken med samme fornamn; t.d. begge bestefedrene mine hadde det. Eit eller begge borna hadde då ofte eit tilnamn for å skilja dei frå kvarandre. To søstre heitte Kari; då blei den eine kalla Kaia. Nils utvandra til Amerika då han var 20 år; då fekk oldeforeldra mine ein ny gut, som dei døypte Nils.

 

Då eg var barn, vart to brør som heitte Lars kalla Klokkarelars og Krambulars. Dei hadde og born og barneborn som heitte Lars. Desse vart kalla Lassen, Larsemann, Bjørgjen, Buen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefars storebror het Nils Richard, det samme het oldefar, henholdsvis født i ca 1897 (litt usikker på den) og 1900. Begge født i Kristiania. Så det var nok vanlig! og når jeg leser litt nærmere, så ser jeg jo at det jeg skrev ikke var riktig, bare lillebror, oldefar vokste opp, men samme navn på søsken som vokste opp hørtes litt merkelig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en del bondesamfunn fulgte en navneskikene ganske nøye. Første sønn skulle kalles opp etter farfaren sin osv. Dersom faren og moren hadde fedre med samme fornavn, fikk to av sønnene dette navnet. Det mangler detv ikke eksempler på. mvh eric.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg husker fra min barndom stor-Anna og lisl-Anna, søstre født med to års mellomrom, oppkalt etter kvar si bestemor. I ein annan heim heitte eldstegut Ola, som far og farfar. Det blei da gaml-Ola, lisl-Ola og bitte-Ola. Bitte-Ola lever idag og er omlag to meter høg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er usikker på om min tippoldefar er fødd i 1818 eller 1821 pga to brødre med same navnet. 1865-tellnga tyder på at yngste broren er min tipp og bygdeboka seier det er den eldste. Den eldste er iflg kyrkjeboka konfirmert og begravd to gonger... !!! :rolleyes:

Den yngste er hverken konfirmert eller begravd. Faren hadde og same navnet; Rasmus Rasmussen Lekvam.

 

Det er vel fleire enn meg som les om Ola Ola Heia på barneskulen. Dei løyste oppkallinga litt bedre synest eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at det "kunne være naturlig" med to med samme navn. Jeg tenkte meg følgende hendelsesforløp, foreldrene fikk en barn, eksepelvis Erik. Denne Erik var sykelig og svak og foreldrene "trodde" at Erik ikke kom til og vokse opp. Da kunne det neste barnet få navnet Erik, da foreldrene kanskje ønsket å føre Erik navnet videre i "slekten" I ettertid etter at Erik den andre ble født og fikk navn, skjedde det også endringer med Erik den første slik at han også vokste opp.

 

Har aldri registrert at det finnes tre barn (fullsøsken) med samme foreldre med det samme navnet som vokser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev jeg med slekta til min ane i Tydal født på midten av 1700-tallet, oppdaget jeg at bygdeboka ikke alltid var å stole på. Derfor ble det til at jeg kikket i en del skifter. Her var det til stadig to barn med samme navn, ofte to ganger i samme barnekull. Her er er eksempel på det:

 

 

Guru Hansdatter Aas 10/6-1751

Enkemann Peder Olsen Aas

 

Guru Hansdatters barn med første mann Ole Halvorsen Aas:

Halvor Olsen 32 år

Hans Olsen 27 år

Gidsken Olsdatter 28 år

 

Guru Hansdatters barn med enkemannen:

Ole Pedersen 25 år (alder utydelig)

Ole Pedersen 15 år

Peder Pedersen 12 år

Peder Pedersen 10 år

Ejner Pedersen 8 år

Siri Pedersdatter 19 år (verge Bersvend Østby)

Ingeborg Pedersdatter 7 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guru Hansdatter Aas 10/6-1751

Enkemann Peder Olsen Aas

 

Guru Hansdatters barn med første mann Ole Halvorsen Aas:

Halvor Olsen 32 år

Hans Olsen 27 år

Gidsken Olsdatter 28 år

 

Guru Hansdatters barn med enkemannen:

Ole Pedersen 25 år (alder utydelig)

Ole Pedersen 15 år

I dette tilfellet blei det to Ole på grunn av tradisjonell oppkalling. Den første Ole er kalla opp for å hedre den avdøde Ole Halvorsen, den andre Ole er kalla opp etter farfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Eiken i Hægebostad har jeg registrert to familier der far het Ånon Olsen, og der alle tre barna fikk navnet Ole - og alle vokste opp; det gjaldt Ånon Olsen Eiken som fikk de tre Ole'ne ca 1675-1685, og Ånon Olsen Rossvatne som fikk sine tre Oler ca 1718-1726. For begge familiene gjaldt det også at bare én av besteforeldrene het Ole.

 

At det finnes to søsken med samme navn som begge vokser opp, finner jeg mange eksempler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært borti der en ane var gift 2 ganger, der det var en Peder (forresten morfaren til de to stk Peder jeg snakker om i innlegg 1) og Ole i første ekteskap, og en Peder og Ole i 2. ekteskap. Hvis jeg ikke husker helt feil så var det oppkalling i begge ekteskapene, uten å si det helt sikkert. Dette var da i Sollia i Østerdalen. Men ellers så tror jeg ikke at jeg har vært borti søsken med samme navn som ble voksen, bare ganske like navn Kristine/Kristina, Ole/Ola osv, og søsken som er oppkalt etter avdøde søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også eksempler på at søsken hadde samme navn, og jeg kan jo ta ett eksempel fra Frosta i Trøndelag: Peder Andersen Lillevik født ca 1711 og kona Siri Andersdatter født ca 1706 hadde disse barna:

1)Ingeborg født ca 1736 og død etter 1777(da ble hun gift for andre gang. Sikkert oppkalt etter farmor Ingeborg Olsdatter, som det var skifte på i 1728

2)Anders født ca 1741

3)Ingeborg født ca 1743, og gift med Arn Olsen(brukerer i Steningsval på Frosta, og de var blant mine aner)

4)Ole født ca 1745

5)Marit født ca 1752

Kan være at de to Ingeborg er oppkalt etter hver sin bestemor, men da skulle det vel også ha vært to Anders i denne familien. Nå vet jeg ikke navnet på moren Siri Andersdatter sin mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ellers så tror jeg ikke at jeg har vært borti søsken med samme navn som ble voksen, bare ganske like navn Kristine/Kristina, Ole/Ola osv,

 

Før ca 1900 vil i områder som eg kjenner til Ole/Ola og Kristine/Kristina vere å betrakte som samme navn, med samme uttale, bare ulik stavemåte. Torger/Torgeir/Torje var også samme navn, Syver og Sjur likeså. Eg trur ikkje du ville finne Ole og Ola i samme søskenflokk med ulik uttale av navna,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nemnt av andre over var det i mange tilfeller relativt stive reglar for attkalling og navngiving. Eg kan nemne at mi oldemor hadde tvillingbrødre som begge fikk namnet Sivert. Når den eine av desse døyde berre to år gamal vart neste gut i syskenflokken og ein Sivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En familie jeg kjenner godt til, hadde mange sammenfallende fornavn:

 

Tosten Tostensen Øde 1816-1895 g.m Sigrid Olsdtr 1815-1870

De levde i Vestre Slidre inntil de emigrerte på 1860-tallet

 

Deres barn som levde til voksen alder:

1. Ole f. 1841 (Store-Ole)

2. Peder f. 1845(Store-Peder)

3. Sigrid f. 1848 (kalte seg Sarah i USA)

4. Tosten f. 1851

5. Ole f. 1853(Vesle-Ole)

6. Anna f. 1858

7. Peder f. 1862(Vesle-Peder)

 

Av familien på totalt 9 personer, er det altså bare 5 forskjellige fornavn.

 

Her er familien i 1865 med unntak av to av barna: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f60543&gardpostnr=397&personpostnr=2476&merk=2476#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.