Gå til innhold
Arkivverket

Folketellinger i Norge


Cai Wiig
 Del

Recommended Posts

I tillegg til de folketellingene som er publisert på nettet, ser jeg på Wikipedia at det skal ha vært avholdt folketellinger i 1815, 1825, 1835, 1845 og 1855.

 

Hva med disse tellingene og tilgjengeligheten? Her må det ligge mye saftig stoff for de av oss som sliter med enkelte obskure aner.

 

Noen som vet?

 

Cai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de folketellingene som er publisert på nettet, ser jeg på Wikipedia at det skal ha vært avholdt folketellinger i 1815, 1825, 1835, 1845 og 1855.

 

Hva med disse tellingene og tilgjengeligheten? Her må det ligge mye saftig stoff for de av oss som sliter med enkelte obskure aner.

 

Noen som vet?

 

Disse tellingene var numeriske, dvs. at man talte antall personer og fordelte dem i ulike kategorier, men at man ikke registrerte navn og familieforhold som i 1801, 1865 og senere.

 

For enkelte prestegjeld er det bevart navnelister, som antakelig har vært underlagsmateriale for det som ble innrapportert. Disse navnelistene hører hjemme i ulike arkiver, blant i prestearkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel ikke helt. Jeg har funnet noen av mine i FT 1825 og FT 1835 i Asker.

Det er lenge siden nå, men jeg tror det var to studenter(jenter) som hadde funnet dem, og skrevet det ut på papir. Jeg fant dem på biblioteket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også funne grunnlagsmateriale for folketeljinga i 1815 for Ytre Holmedal (Fjaler). Denne ligg tilgjengeleg i skanna versjon på heimesidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane.

 

Det er nok unntaksvis at det finst noko, men nokon skulle ha fått laga ei oversikt over kva som finst av slikt materiale mellom 1801 og 1865, og kvar det er tilgjengeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok unntaksvis at det finst noko, men nokon skulle ha fått laga ei oversikt over kva som finst av slikt materiale mellom 1801 og 1865, og kvar det er tilgjengeleg.

 

Norsk lokalhistorisk institutt (NLI) har laget en slik oversikt, Folk og fant. Navnelister i folketellingsmaterialet 1815-1855. Utgitt første gang i 1986, tredje (og siste?) utgave i 1994. I sistnevnte er det en fin tabell på s. 24-36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk lokalhistorisk institutt (NLI) har laget en slik oversikt, Folk og fant. Navnelister i folketellingsmaterialet 1815-1855. Utgitt første gang i 1986, tredje (og siste?) utgave i 1994. I sistnevnte er det en fin tabell på s. 24-36.

 

Det er lenge sidan 1994, og eg har forstått det slik at nemnde folketeljing for Fjaler vart funne for få år sidan. Slik er det kanskje også andre stader. Dessutan er mykje lagt ut på internett sidan 1994, slik at ein slepp å gå på arkiva. Så her skulle det ha funnest ei heimeside med oppdatert liste og lenker vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Og jeg vet med stor sikkerhet at det noen steder finnes F. T. 1815, 1825, 1835 og 1875 og som ikke er søkbare på nettet men er å få lånt ut fra Fylkesbibliotek og da på Mikrofilmer.

Der er det nevnt bosted, navn på personer og alder på dem.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.