Gå til innhold
Arkivverket

Slekt fra Kirkenes/Sjånes, Finnmark.


Anneli Rebecka Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har Rolf Olsen, født 25. mars 1917 i Kirkenes. Han var gift med Ragnhild, født 4. oktober 1917 fra Sjånes i Finnmark. Begge er døde.

Jeg har ubekreftede opplysninger fra slekten om at Rolv Olsens foreldre kan være Ivar, født 23. nov. 1881 og moren Esther 13. jan. 1895, begge muligens fra Kirkenes i Finnmark.

Ragnhilds foreldre kan være moren Emma, født 1890 fra Sjånes og faren Borchewink Milaelsen, født 1891.

 

Jeg søker etter Rolf Olsens foreldre og søsken, hans vielsesdato og hans kones Ragnhilds pikenavn, foreldre og søsken.

 

Jeg har Rolf Olsen, født 25. mars 1917 i Kirkenes. Han var gift med Ragnhild, født 4. oktober 1917 fra Sjånes i Finnmark. Begge er døde.

Jeg har ubekreftede opplysninger fra slekten om at Rolv Olsens foreldre kan være Ivar, født 23. nov. 1881 og moren Esther 13. jan. 1895, begge muligens fra Kirkenes i Finnmark.

Ragnhilds foreldre kan være moren Emma, født 1890 fra Sjånes og faren Borchewink Mikaelsen, født 1891.

 

Jeg søker etter Rolf Olsens foreldre og søsken, hans vielsesdato og hans kones Ragnhilds pikenavn, foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen til Borchgrevink Stenblok(!) Marthinsen:

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Tana i Tana, Ministerialbok nr. 7 (1904-1918), Konfirmerte 1907, side 144.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=122&idx_id=122&uid=ny&idx_side=-144

 

Ute på høgre sida vil du sjå at mora står ført som død, finn heller ikkje Marthin Mikalsen i 1910...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rolf Olsen, født 25. mars 1917 i Kirkenes.

 

Jeg finner ingen Rolf Olsen født i Kirkenes (Sør-Varanger) i 1917.

 

Sjånes er i Porsanger (Kistrand) tror jeg.

Jeg finner ingen Ragnhild i 1917. Men der tror jeg ikke alle kirkebøker er levert inn.

 

Har du mere informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rolf Olsen, født 25. mars 1917 i Kirkenes.

 

Jeg finner ingen Rolf Olsen født i Kirkenes (Sør-Varanger) i 1917.

 

Sjånes er i Porsanger (Kistrand) tror jeg.

Jeg finner ingen Ragnhild i 1917. Men der tror jeg ikke alle kirkebøker er levert inn.

 

Har du mere informasjon?

 

Dessverre har jeg ikke mer informasjon, men jeg har likevel fått mye hjelp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fant dem ikke døpt der heller. Ser flere eksempler på at barn kunne være flere år da de ble døpt, og kirkeboka går jo bare til 1918 på døpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordewidk holdt til i Ivarsfjord ved folketellingen, og det ikke så langt fra Lebesby hvor jeg også har bodd. Han burde være å finne som døpt i Lebesby. Kirkebøkene der går jo dessverre bare til 1902, så jeg får ikke

sjekket om også Ragnhild og Rolf kan være døpt der. Lebesby er naboprestegjeld til Gamvik/Skjånes. Kjøllefjord er kommunesenter til Lebesby kommune, og Mehamn for Gamvik kommune i dag. Jeg har ikke forsket

slekt i dette området, selv om jeg har bodd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Her er noen opplysninger jeg har om familien på Skjånes, håper det kan bidra litt!.

 

Borchgrevink Stenblok Mikalsen, født og døpt.:

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Tana i Tana, Ministerialbok nr. 5 (1891-1903), Fødte og døpte 1896, side 36.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-40

 

Borchgrevink og Emma`s ekteskap.:

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Tana i Tana, Ministerialbok nr. 7 (1904-1918), Ekteviede 1911, side 221.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-210

 

Ivar Olsen og Esther`s ekteskap.:

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 5 (1909-1919), Ekteviede 1914, side 227.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-186

 

Rolf Olsen, født og døpt.

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 6 (1919-1927), Fødte og døpte 1921, side 30.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-35

 

Esther m/familie se FT 1900 for Rødøy i Nordland. Far Daniel Olsen f. 1852-, og mor Inger Jensdatter f. 1849-

 

Marthin Mikalsen m/familie, se FT 1900 for Tana, bosted Iversfjord.

 

 

Far til Ivar Olsen har fødested Vaage, nå er det mange steder i Norge som heter det, litt detektivarbeid å finne

det rette!

 

Borchgrevink ble oppatt gift med Hildur Jørgine Sund fra Skjånes, og bodde i Ytre Hop på Skjånes, med mange barn. Det er vel sannsynlig at Emma døde? Det er spørsmål som må bekreftes av kirkevergen i kommunen

det samme gjelder Ragnhilds`s foreldre?

 

 

Mvh. Odd Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 3 av Rolf Olsen`s søsken født og døpt.:

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 5 (1909-1919), Fødte og døpte 1915, side 58.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=120&idx_id=120&uid=ny&idx_side=-62

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 5 (1909-1919), Fødte og døpte 1916, side 67.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=120&idx_id=120&uid=ny&idx_side=-71

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 6 (1919-1927), Fødte og døpte 1921, side 33.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=27899&idx_id=27899&uid=ny&idx_side=-38

 

 

Mvh. Odd Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også noe informasjon om familien til Iver Olsen.

 

Men ettersom du ikke har respondert på de siste innleggene, så det er kanskje ikke lenger interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt svært interessert i emnet! Jeg takker for de siste innleggene og er absolutt interessert i familien til Iver Olsen!

 

Her er 3 av Rolf Olsen`s søsken født og døpt.:

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 5 (1909-1919), Fødte og døpte 1915, side 58.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-62

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 5 (1909-1919), Fødte og døpte 1916, side 67.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-71

 

Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 6 (1919-1927), Fødte og døpte 1921, side 33.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-38

 

 

Mvh. Odd Bjørn

 

Mange takk!

Mvh. Rebecka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noe informasjon om familien til Iver Olsen.

 

Men ettersom du ikke har respondert på de siste innleggene, så det er kanskje ikke lenger interessant?

 

Det er absolutt interessant! Har bare vært litt for opptatt i det siste, beklager.

Hører gjerne mer fra deg om familien til Iver Olsen!

 

Mvh.

Rebecka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver var født 23.11.1881 på husmannsplassen Feten under Formo i Sel, og døpt i Sel 05.02.1882.

 

Sønn av Ole Olsen Formofeten og kona Rønnaug Engebrethsdatter fra Dahlelien. De giftet seg i 1875, og fikk tilsammen åtte barn så langt jeg vet. I 1900 losjerte de i et hus på Otta med fem barn hjemme.

 

Iver var under denne tellinga tjenestegutt på setra til gården Nordre Loftsgård.

 

I 1904 ble Iver, eller Ivar som han visstnok kalte seg, far til et barn født u/e her i Sel.

 

Etter at Ålesund brant samme år (1904) dro Iver dit og var med å bygge opp igjen byen. Sannsynligvis er dette ham i 1910, selv om både fødselsdata og fødested er feil. Deretter dro han nordover til Sør-Varanger, og fikk arbeid ved gruvene der. Først var han maskinoperatør, deretter ble han stallmester. Det er sagt at han var veldig glad i hester, og stelte med hestene i gruva lenge etter at han ble pensjonist. Han døde i 1972, og er gravlagt i Sør-Varanger.

 

I ekteskap med Esther Danielsen ble det syv barn, fire sønner og tre døtre, hvorav en sønn døde bare noen dager gammel. Flere av barna er nevnt med lenker i innlegg ovenfor her.

 

Da Finnmark ble satt i brann under krigen, besluttet foreldrene å sende de tre yngste barna, en gutt og to jenter sørover til slektningene i Sel. Alle tre ble faktisk værende her i Sel hvor de giftet seg og fikk egen familie.

 

Da mora ble enke, flyttet hun etter disse tre barna til Sel, og bodde hos sønnen til hun døde i 1977. Det er altså riktig gravminne etter Esther Olsen som er funnet i ett av innleggene ovenfor.

 

Nå er det slik at de to døtrene fortsatt lever, så det blir feil å nevne navn her. Men er du etterkommer etter Rolf, og har interesse av å vite mer om etterslekta til disse to, så kan du maile meg på epostadressen ausandbu(a)bbnett.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Iver var født 23.11.1881 på husmannsplassen Feten under Formo i Sel, og døpt i Sel 05.02.1882.

 

Sønn av Ole Olsen Formofeten og kona Rønnaug Engebrethsdatter fra Dahlelien. De giftet seg i 1875, og fikk tilsammen åtte barn så langt jeg vet. I 1900 losjerte de i et hus på Otta med fem barn hjemme.

 

Iver var under denne tellinga tjenestegutt på setra til gården Nordre Loftsgård.

 

I 1904 ble Iver, eller Ivar som han visstnok kalte seg, far til et barn født u/e her i Sel.

 

Etter at Ålesund brant samme år (1904) dro Iver dit og var med å bygge opp igjen byen. Sannsynligvis er dette ham i 1910, selv om både fødselsdata og fødested er feil. Deretter dro han nordover til Sør-Varanger, og fikk arbeid ved gruvene der. Først var han maskinoperatør, deretter ble han stallmester. Det er sagt at han var veldig glad i hester, og stelte med hestene i gruva lenge etter at han ble pensjonist. Han døde i 1972, og er gravlagt i Sør-Varanger.

 

I ekteskap med Esther Danielsen ble det syv barn, fire sønner og tre døtre, hvorav en sønn døde bare noen dager gammel. Flere av barna er nevnt med lenker i innlegg ovenfor her.

 

Da Finnmark ble satt i brann under krigen, besluttet foreldrene å sende de tre yngste barna, en gutt og to jenter sørover til slektningene i Sel. Alle tre ble faktisk værende her i Sel hvor de giftet seg og fikk egen familie.

 

Da mora ble enke, flyttet hun etter disse tre barna til Sel, og bodde hos sønnen til hun døde i 1977. Det er altså riktig gravminne etter Esther Olsen som er funnet i ett av innleggene ovenfor.

 

Nå er det slik at de to døtrene fortsatt lever, så det blir feil å nevne navn her. Men er du etterkommer etter Rolf, og har interesse av å vite mer om etterslekta til disse to, så kan du maile meg på epostadressen ausandbu(a)bbnett.no

 

Har sendt mail!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mail er mottatt, men forløpig har jeg vært nødt til å sette fokus på flomskader.

 

Kommer tilbake til dette senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er med interesse jeg har lest gjennom søket etter Rolf og Ragnhild. Ut fra det jeg ser er det flest reaksjoner på Rolf slekt. Lokalkjent på Skjånes vil jeg komme med noe informasjon om Emma og hennes familie. Disse opplysningene står i Bjarne Lilleviks "Mehamnfolkets historie" Om opplysningene er 100 % korrekte har jeg ikke sjekket, men de er i alle fall et godt utgangspunkt. Emma Jørgine var 1.gang gift med Lauritz Jensen, fra Lofoten som satte til på sjøen ut på Tana. De hadde sønnen Gunnvald Jensen. I 1912 giftet hun seg for 2. gang med Borchrewinch Stenblock Mikalsen. fra Iversfjorden f. 5.11.1891. Deres barn var Mariot (?) Mikalsen f. 1912 (døde i Gamvik), Anton Mikalsen f.24.5.1914, Ragnhild Mikalsen f. 4.19.1918. Så var det noen døde i mellomtiden. Edvin Mikalsen, f. 12.10 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med interesse jeg har lest gjennom søket etter Rolf og Ragnhild. Ut fra det jeg ser er det flest reaksjoner på Rolf slekt. Lokalkjent på Skjånes vil jeg komme med noe informasjon om Emma og hennes familie. Disse opplysningene står i Bjarne Lilleviks "Mehamnfolkets historie" Om opplysningene er 100 % korrekte har jeg ikke sjekket, men de er i alle fall et godt utgangspunkt. Emma Jørgine var 1.gang gift med Lauritz Jensen, fra Lofoten som satte til på sjøen ut på Tana. De hadde sønnen Gunnvald Jensen. I 1912 giftet hun seg for 2. gang med Borchrewinch Stenblock Mikalsen. fra Iversfjorden f. 5.11.1891. Deres barn var Mariot (?) Mikalsen f. 1912 (døde i Gamvik), Anton Mikalsen f.24.5.1914, Ragnhild Mikalsen f. 4.19.1918. Så var det noen døde i mellomtiden. Edvin Mikalsen, f. 12.10 1927.

 

Mange takk! Interessant!

Rebecka Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.