Gå til innhold
Arkivverket

Hans Amundsen Ruud 20.11.1846 Emigrerte 1890 Rhode Island


Unni
 Del

Recommended Posts

Hans Amundsen Rud 20 11. 1846 Emigrerte til Rhode Island i 1890 iflg FT 1810 Rud gård Nord Odal Hedmark

Han kom tilbake i 1891, Kan noen finne han ut noe ang reisen fram og tilbake? Jeg har søkt , men får ingen treff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger lenke til telllingen .

Hans Ruud

Fødselsdato: 20.11.1846 Personnummer: 001 Fødested: Nordre Odalen

Hjemvendt norsk-amerikaner

 

Utflyttingsår fra Norge: 1890 Bosted i Norge før utflytting: N. Odalen

Tilbakeflyttingsår til Norge: 1891 Siste bosted i Amerika: Rhode Island

 

Stilling i Amerika: Papirfabrikarbeider Merknader:

 

 

http://digitalarkive...f01036402004246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ham som er konstabel i Christiania i 1875 ?

 

http://digitalarkive...0119&merk=60119

 

Det ser ut som om denne personen heter Hans Teodor Amundsen, Rud i Mo, født 30.9. 1854 (?)

 

Ja, han er i slekt, men hvordan ser du at navnet er Teodor? Jeg har en i gen før spm jeg har lett etter, som jeg vet bodde i Oslo f. datoen er helt lik så det må være han! Takker så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måtte være Emigrantprotokoller, evt. Inn- og utflyttede i kirkeboken.

Det er, såvidt jeg vet, ikke andre muligheter.

 

I N-Odal KB er det dårlig med inn og utflyttede dessverre, men takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Unni, jeg må ta en ny titt på dette. Det står jo i 1875-tellingen for Christiania at denne konstabelen er født i 1846 ! Jeg må ha sett Hans Teodor i en annen kilde, som f.eks. en kirkebok, eller lign., skal se om jeg kan 'rekonstruere' hva jeg gjorde .......

 

Tror det var under 'utflyttede' i kirkeboka jeg fant Hans Teodor, men som sagt ser det ut som det er 'din' Hans som er funnet i 1875-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forekommer det jo feil i de fleste kilder, og at Hans skulle reise til Amerika for å jobbe der kun ett år kan virke noe usannsynlig, selv om det selvsagt er mulig. Om det her er ført inn fødselsåret i stedet for alderen kunne dette kanskje være en "kandidat"? Og reisemålet var kanskje Pawtucket Rohde Island? Det blir kanskje litt "søkt" dette, men han burde jo kunne finnes i emigrantdatabasen. Denne karen kom til NY med SS "Hekla" den 17. sept.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=75144&merk=75144#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har funnet rett mann! Har en kusine som mener at han var borte i 4 år.

Men i FT 1910 står det at han har vært borte i 1 år, det var jo både lang og kostbar reise, og det er jo ofte feil i FT.

Tusen hjertelig takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba Arne, han er også ført som gift mann, så dette må vel være riktig person:

 

New York, Passenger Lists, 1820-1957

about Hans Amundsen

 

Name: Hans Amundsen Arrival Date: 17 Sep 1888 Birth Date: abt 1842 Age: 46 Gender: Male Place of Origin: Christias Port of Departure: Copenhagen, Denmark Destination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States Ship Name: Hekla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.