Gå til innhold
Arkivverket

Etterlyser Karoline Johansdatter Fødested: Frandsfors i Elfsborgs len, Sverige f. 1879.


Tanja Merete Klemetsen
 Del

Recommended Posts

Hei Tanja

 

Du kan jo forsøke å legge inn en forespørsel her : http://aforum.genealogi.se/discus/

 

Kanskje under 'Ämnen' - 'Landskap' - 'Vestergötland' (Frändefors er ikke på listen, men forsøk 'ukjent sokn')

 

For øvrigt er det fint om du også forteller noe om hvor de giftet seg og evt. bodde. Og husk også å legge inn link til permanent sidelenke. Det er bedre enn å bruke billedlenken :)

 

Her er familien i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036333014612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tanja

 

Jeg har sett gjennom dåpsbok i Frändefors for året 1879, og der har jeg funnet 3 stk. Carolina. En av disse er datter av Gustaf Fjeldberg, så hun er ikke aktuell. Så er det en født 30. november med far Olof Johansson. Hun burde jo da ha patronum Olsdatter el.l., men siden faren var Johansson, så forfulgte jeg henne videre. Hun bor fortsatt hos foreldrene i Frändefors i 1905. Så da var hun også uaktuell. Skal se om det er noe håp Carolina f- 16. juni. Hun er uekte barn av Sara Jonasdatter, og faren er ikke angitt ved dåpen. Vi får se.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt supplement. Har klart å følge denne Carolina på Norra Fagerskog i Frändefors i husforhørene AI:25 (1876-1880), s. 212, AI:27 (1881-1885), s. 218, AI:29 (1886-1890), s. 217, AI:31 (1891-1895), s. 221, AI:33 (1896-1900), s. 214.

 

De første protokollene er hun uten patronym, men så i AI:31 kalles hun Carolina Johansdatter. Problemet er at mor og datter flytter i 1896, og da mistet jeg dem ut av syne. Men patronymet kan tyde på at vi er på rett spor.

 

Tor

 

Addendum. Dette må også være feil person, for hun flytter en del i 1896-1899 (Brålanda, Ör), da hun kommer tilbake til Frändefors. Og der er hun til hun på nytt flytter til Brålanda i 1901.

 

Da er dette tydeligvis litt av et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja det er litt av et mysterium, det har det vært i mange år. Jeg vet ikke om det har noen betydning, men ryktene sier at hun tilhørte "tatere" Min bestefar ville aldri snakke om sin mor, og han var vist ikke veldig glad i fortiden til sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har tittet og kommet akkurat like langt som Tor Weiding. Litt mer info hadde gjort seg, men jeg forstår jo at du ikke vet mer om henne.

 

Det du selv kan gjøre,for å forsøke å finne mer er: Du vet jo når og hvor hun giftet seg. Start på det tidspunktet over innflyttede til Sarpsborg og gå år for år bakover til du forhåpentligvis finner henne innflyttet. Tid for innflytting, og da hvor i Sverige hun kom flyttende ifra, hadde vært til enorm hjelp.

 

Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe meg med å se her i innføringen for lysningen deres ? Kolonnen som begynner med: Konf _____? Ledig til _________ (ekteskap?) Frendefors ______ 9/5- ?

 

Dette kan være snakk om dato og år for attest for flytting i Sverige. Men, hvem år er det snakk om ?

 

anent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3459&idx_id=3459&uid=ny&idx_side=-81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anne Lene.

 

Under linjen om at brudgommen er konf. i Sarpsborg 4/10-95, står det gjentakelsestegn for konf. i Frandsfors Komm

ibd. ledig til ægt. - ingen dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anne Lene.

 

Under linjen om at brudgommen er konf. i Sarpsborg 4/10-95, står det gjentakelsestegn for konf. i Frandsfors Komm

ibd. ledig til ægt. - ingen dato.

 

Men så du på lenken for lysningen nå Anne-Lise. Der står det en dato. Lenken i innlegg 8.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint. Det er nok snakk om flytting (attest) og i såfall er hun flyttet ut fra Frändefors. Men jeg finner henne ikke født på den dato som angis i 1910 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det anne -lise 2/5 ja, det er det nok. Men 1890 stemmer dårlig overens med at hun er konfirmert i Frändefors. I såfall bør hun vel være utflyttet i allefall etter 1894 tror du ikke ? Men jeg er enig at det står 1890 eller 1891. Skal sjekke utflyttede de to årene i mai mnd.

 

Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare en rund blekkflekk, så det kan nok være flere alternativer.

Jo, det burde være etter konfirmasjonen, siden attesten tydeligvis inneholder erklæringen om at hun er ledig til ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det vanskelig å forstå hvordan dere finner ut alt. Men jeg lærer vel etterhvert. Karoline Hansen var en mystisk kvinne. Hennes sønn Samuel Hansen var en svært bitter mann når det gjaldt fortiden. Hva som har skjedd er det vel ingen som vet. Det lille han sa var at han faktisk "hatet" Sverige og svensker. Hvorfor vites ikke, men det må ha vært noe svært spesiellt som skjedde, når man vet at hans mor var svensk. Som tidligere nevnt gikk ryktene om at hans mor var "tater" Og skulle man være uheldig å "plumpe" ut noe i den retning når vi satt rundt bordet, hadde du faktisk en uvenn for livet. Så hva som skjedde er det ingen som vet.

 

Karoline og Ole Kristian havnet på Rjukan mulig fordi det var arbeid å finne på Norsk Hydro. Deres sønn Samuel fødtes der oppe. Etter krigen kom de til Porsgrunn, mulig fordi Norsk Hydro hadde fabrikk på Herøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm noen ganger er det rene detektivarbeidet ;)

 

Skal ta utflyttede fra Frändefors år for år fra 1894 til 1900 jeg. Hun bør jo faktisk ikke ha flyttet akkurat når hun har fått attesten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært gjennom utflyttingene uten å se noe utenom gift Carolina Johans. f. 7/12-79 (B:6, s. 9, nr. 18 og Carolina Joh. født 16/7 B:6, s. 12 nr. 93. Mao ikke rett personer.

 

Jeg lurer forøvrig litt på Frändefors, for Fr. er moderforsamling i Fr., Brålanda og Sundals-Ryrs pastorat. Jeg har tidligere vært ute for at attester for personer i "anneks" er utferdiget i moderforsamlingen.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke funnet noe i utflyttede fra Frändefors.

 

Vi må nok utvide noe ja, på fødested og evt utfl sted. Tor er nok absolutt inne på noe.

 

Jeg har søkt og søkt i alle varianter i 1890 tellingen også uten å bli noe klokere av det. Har søkt i emibas og i innflyttede svensker til Østfold. Da gjenstår også som jeg nevnte i et tidligere innlegg - innflyttede til Sarpsborg. Det er verdt å sjekke ut.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sundals-Ryr er født 10. juli 1879 Carolina, datter av arbeider Joh. Jonasson og Maja ***datter på Bøn, se Sundals-Ryr C:6, nr. 25 i 1879, bilde 117 hos ArkivDigital.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne Carolina på Bøn i husforhør AI:16 1876-1880 s. 17, AI:17 1881-1885, s. 21, AI:18 1886-1890, s. 23, AI:19 1891-1895, s. 21, AI:20 1896-1900, s. 19. Siste plass anm. at Carolina har flytteatt. til Norge 9. mai 1900.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt oppsummering ihht opplysninger i husforhør. Johannes Jonasson født i R (Sundals-Ryr?) 15.12.1836, Maja Jonsdatter i Br (Brålanda?) 1841,. De skal være gift 07.02.1862. Barn er (alle i Ryr) Matilda 28.04.1862, Carl August 19.05.1864, Augusta 19.08.1868, Anna Cajsa 25.07.1871, Anna Maria 03.09.1874, Johan Albert 07.09.1876 og Carolina 10.07.1879.

 

Tor

 

Addendum: Familien er også i forsamlingsbok AIIa:1 1901-1905, s. 18, AIIa 1906-1919, s. 89, AII:3 1920-1934, s. 93. Maja dør 27.03.1915 og Johannes 26.06.1921 ihht forsamlingsbøkene.

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemte at moren var født i Brålanda, Tor. Så flott at du fant dem - det var ikke lett. :)

 

Jeg legger inn fra 1890-tellingen:

 

Jonasson, Johannes 1836 Far

Jansdotter, Maja 1841 Mor

(Barn), Augusta 1868 Barn

(Barn), Anna Kajsa 1871 Barn

(Barn), Anna Maria 1874 Barn

(Barn), Johan Albert 1876 Barn

(Barn), Karolina 1879 Barn

(Barn), Anders Gustaf 1882 Barn

(Barn), Berta Natalia 1884 Barn

 

Foreldrene giftet seg 4/12-1862 og

i tillegg er det barna Mathilda f. 28/4-1862 og Carl August f.19/5-1864, som har flyttet hjemmefra i 1890.

 

Faren:

Post 2915481

Jonasson, Johannes

Jordbr. arbet

f. 1836 i Sundals-Ryr (Älvsborgs län, Dalsland)

Gift man, far i familjen

Bön

Sundals-Ryr (Älvsborgs län, Dalsland)

Födelseort i källan: Sundals Ryrs

 

Moren:

Post 2915482

Jansdotter, Maja

f. 1841 i Brålanda (Älvsborgs län, Dalsland)

h.

Gift kvinna, mor i familjen

Bön

Sundals-Ryr (Älvsborgs län, Dalsland)

Födelseort i källan: Brålanda Elfsb. L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sundals-Ryr er født 10. juli 1879 Carolina, datter av arbeider Joh. Jonasson og rMaja ***datter på Bøn, se Sundals-Ryr C:6, nr. 25 i 1879, bilde 117 hos ArkivDigital.

 

Tor

 

 

Det der var slett ingen dum kandidat Tor, lurer på om det kan være blink.

 

Har fulgt familien i husforhør fra 1881-1900 hele tiden på plassen Bön i Sundals-Ryr, og tar med noe informasjon. Kun ganske overfladisk informasjon dvs navn og f.dato/år/sted. Så får vi ta det bedre etterhvert. Da er i allefall familien slik:

 

Arb. Johannes Jonasson f 15/121836

hustru Maja Jansdotter f 1841 Brålanda

De ble gift 4/12-1863

Barn:

Mathilda 28/4-1862

Carl August 19/5-64

Augusta 19/8-68

Anna Cajsa 25/7-71

Anna Maria 3/9-74

Johan Albert 7/9-76

Carolina 10/7-79

Anders Gustaf 6/10-82

Berta Natalia 27/12-84

 

De det ikke står noe bak er født i Sundals-Ryr.

 

Carolina flytter til Norge 9/5-1900, det står ikke noe om hvor i Norge. Når jeg så går tilbake og ser i lysningen i Norge så kan godt dato for attesten hennes være nettopp 9/5-00.

 

Hennes bror Johan Albert flyttet til Norge 27/10-96, heller ikke på han står det noe om hvor.

 

Da går det an å gå tilbake til Norge igjen og se om vi kan gjenfinne noe av dette.

 

Hilsen Anne lene

 

Uff, la ikke merke til at det var kommet flere innlegg jeg, sånn er det når det ligger åpent en stund og jeg skriver over litt tid. Men, bedre at en ting kommer flere ganger kanskje enn ingen gang ? :rolleyes:

 

Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.