Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke gravminnereg selv om jeg har blitt fortalt nøyaktig navn og kirkegård??


Gjest
 Del

Recommended Posts

Heisan godtfolk.

Har en nøtt her.

 

Min manns farfar het i følge svigers Karl Edvard Iversen f. 7 mars 1914 og er i følge familien gravlagt på Romedal kirkegård i Stange kommune. Kjenner ikke dødsår men mulig 60-70-tallet. Likevel finner jeg ingen gravminneregistrering på Romedal kirkegård som passer, faktisk ingen i hele norge.

 

Hva kan dette skyldes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Romedal kommer data til DIS Norges register fra Kirkevergen i Stange. Dette ser ut til å være et uttrekk av kirkevergens database, hvor ingen (eller svært få) er supplert med data fra selve gravminnene. Karl Edvard Iversen kan meget mulig være gravlagt der uten at han er registrert i kirkevergens base (f.eks. hvis gravstedet er slettet før opplysningene ble overført til dataregister). Det kan også tenkes at gravminnet faktisk står der, uten at personen står i databasen (har funnet flere slike selv da jeg fotograferte en kirkegård).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Romedal kommer data til DIS Norges register fra Kirkevergen i Stange. Dette ser ut til å være et uttrekk av kirkevergens database, hvor ingen (eller svært få) er supplert med data fra selve gravminnene. Karl Edvard Iversen kan meget mulig være gravlagt der uten at han er registrert i kirkevergens base (f.eks. hvis gravstedet er slettet før opplysningene ble overført til dataregister). Det kan også tenkes at gravminnet faktisk står der, uten at personen står i databasen (har funnet flere slike selv da jeg fotograferte en kirkegård).

 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt vanleg at sletta graver ikkje er med i gravminnedatabasen, men eg vil tru at det lokale kyrkjekontoret kan slå opp i bøkene sine dersom du ynskjer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.