Gå til innhold
Arkivverket

Ernest Leonard Nelson f. 12. april 1881 i Sverige, - Men hvor i Sverige?


Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med å finne fødested og foreldre og utvandringstidspunkt på Ernest Leonard Nelson f. 12. april 1881 i Sverige, død i San Francisco i California 4. mar 1957, innvandret til USA ca. 1895.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har du navn på far ? Hvis ikke, så kanskje det lar seg finne ut i noen amerikanske kilder ? Kanskje det da også dukker opp hvor i Sverige det kan være snakk om. Farsnavnet ville vært til stor hjelp om det er mulig å finne det.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var det da.... Jeg har ikke klart å finne hans far via amerikanske kilder. Jeg vet at Ernest først barkeeper og senere brannkonstabel. Han var gft to ganger. Først et ekteskap som varte i tre dager (den unge norske bruden døde av kullosforgiftning i deres hjem i San Francisco 7. des 1914. Senere blir han gift i samme by med Anna Lucille Stuessi. De fikk to barn: Leonard og Millicent. Begge disse barna lever fortsatt. Jeg har ikke klart å finne dødsattest fra 1957. Tusen takk for respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm det er ingen i f.eks 1890 tellingen som jeg kan se peker seg ut. Det var derfor jeg håpet på et farsnavn, men jeg regnet jo med at du ikke kjente til det. Kanskje noen "amerikaeksperter" kan finne det ?

 

Jeg kan lete litt mer, men det blir først i ettermiddag tenker jeg, for jeg er ikke så mye hjemme på dagen i dag. Det må jo være mulig å finne.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liste fra 1890 tellingen med søkekriterier: Fornavn begynner på : er/le (dobbeltnavn) født: 1881

 

 

(Barn), Erik Leonard 1881

(Barn), Erik Leonard 1881

(Barn), Erik Leon 1881

(Barn), Erik Leopold 1881

(Barn), Erik Leopold 1881

(Barn), Erik Leopold 1881

(Barn), Erik Leo 1881

(Barn), Erik Levin 1881

(Barn), Erik Levin 1881

(Barn), Erika Leontina 1881

(Barn), Erika Leontina 1881

(Barn), Erland Gustaf Leonard 1881

(Barn), Erland Leonard 1881

(Barn), Ernst Anselm Leonard 1881

(Barn), Ernst Conrad Leonard 1881

(Barn), Ernst Leander 1881

(Barn), Ernst Leander 1881

(Barn), Ernst Leander 1881

(Barn), Ernst Leonard 1881

(Barn), Ernst Leonard 1881

(Barn), Ernst Leonard 1881

 

Om du ser på de 3 siste på listen, de tre som heter Ernst Leonard. De to siste kan vi se bort fra der heter fedrene hhv Johan Erik Johansson og Joh. Fredr. Pettersson, så de er vel uaktuelle.

 

Nr 3 nedenfra er født i Stockholm og i 1890 tellingen bor han sammen med sin mor Maja Lisa Giesche som er enke. Den Ernst Leonard gjenfinner jeg ikke i 1900 tellingen, så jeg kan sjekke opp den Ernst Leonard og se hva det gir oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi er flere om å titte. Gå inn på http://www2.ssa.stockholm.se/Rotemannen2012/Search.aspx og søk på etternavnet: Giesche. Da vil du få opp Ernst Leonard bl.a. Se om det er mer å finne der.

 

I 1880 tellingen finner jeg en som heter N.N. Giesche:

 

 

Post 1880-1-7-12399

Giesche, N. N.

f.

Ogift man, ensam i familjen

Blasieholmen N:o 17, 18

Jakob o Johannes rote 7 (Stockholms stad, Uppland)

Tourist Resande fr. Hamburg

 

Dette kan absolutt være blindspor. Men hva står nå initialene N.N for da tro ? Vi kan jo ihvertfall forsøke å avkrefte/bekrefte denne familien ?

 

Fødselsdatoen til Ernst Leonard stemmer ikke med din, men sånn er det jo noen ganger. Så å forsøke å sjekke han ut er vel ikke dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel kanskje gå ut ifra at Ernst Leonard også er hans navn i Sverige ? Eller kan det være endret på da han ankom Amerika ?

 

Anne Lene, du er en klippe! Tusen takk! Skal se om jeg finner mer.....

 

Takk takk, men vi har nå ikke så mye å gå ut fra enda da. Men, det å lete litt rundt og å utelukke personer er også et skritt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke godt å si. Men hans eneste sønn kalles Leonard. Så jeg ville tippe at navnet har røtter i Sverige.

 

Ernst Lennart, er jo nokså svensk skulle jeg tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg så snevrer inn søket fra 1890 tellingen til å søke på Ernst Leonard f 1891, så får jeg faktisk opp fler:

 

 

1.(Barn), Ernst Anselm Leonard 1881 Tensta, uppsala . Fars navn:Fredrik Andersson

(Barn), Ernst Conrad Leonard 1881 Stockholm Fars navn: Niklas Abraham Ahlen

(Barn), Ernst Leonard 1881, Stockholm

(Barn), Ernst Leonard 1881Härkeberga, uppsala

5.(Barn), Ernst Leonard 1881, Vadsbro, Sødermanland

(Barn), Ernst Leonard 1881, Kristberg, östergötland Fars navn: Johan Samuel Olsson

(Barn), Ernst Leonard 1881, Tidesrum, östergötalnd

(Barn), Ernst Leonard 1881, Rappestad, östergötland

(Barn), Ernst Leonard 1881, jönköping

10. (Barn), Ernst Leonard 1881, Kristianstad

(Barn), Ernst Leonard 1881, harplinge, Haland

(Barn), Ernst Leonard 1881, Varola, Skaraborg,

(Barn), Ernst Leonard 1881, Karlskoga, ørebro Fars navn: Fridthjof Lilja

(Barn), Ernst Leonard 1881, Gunnilbo, Vestmanlands

15. (Barn), Ernst Leonard 1881, Sala Stadsforsamling, Vestmanlands

(Barn), Ernst Leonard 1881 Skön, Vesternorrland

(Barn), Ernst Oskar Leonard 1881, Hangvar, Skaraborg Fars navn: Thomas Niklas Leonard Olofsson

18. (Barn), Ernst Vilh. Leonard 1881Fägre, Skaraborg Fars navn: ikke oppgitt. Bor med mor Ida Erika Char Blomdin, ugift kvinna.

 

 

Med skrivemåten Ernst Leonhard blir det ingen treff.

 

De som er merket med rødt her gjenfinner jeg ikke i 1890 tellingen, så de kan være aktuelle. Men, ut fra fars navn så er det bare sistemann på lista som kan være aktuell.

 

Anne Lene

 

Om vi er flere om å titte. Gå inn på http://www2.ssa.stoc...012/Search.aspx og søk på etternavnet: Giesche. Da vil du få opp Ernst Leonard bl.a. Se om det er mer å finne der.

 

I 1880 tellingen finner jeg en som heter N.N. Giesche:

 

 

Post 1880-1-7-12399

Giesche, N. N.

f.

Ogift man, ensam i familjen

Blasieholmen N:o 17, 18

Jakob o Johannes rote 7 (Stockholms stad, Uppland)

Tourist Resande fr. Hamburg

 

Dette kan absolutt være blindspor. Men hva står nå initialene N.N for da tro ? Vi kan jo ihvertfall forsøke å avkrefte/bekrefte denne familien ?

 

Fødselsdatoen til Ernst Leonard stemmer ikke med din, men sånn er det jo noen ganger. Så å forsøke å sjekke han ut er vel ikke dumt.

 

Beklager om jeg kan ha forvirret nå. Denne Ernst Leonard fant jeg nå igjen i 1900 tellingen, så da er det vel neppe han. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej! Är födelseåret säkert?

 

Familysearch har 1883

 

Name: Ernest Leonard Nelson Event: Death Event Date: 04 Mar 1957 Event Place: San Francisco, California, United States Birth Date: 12 Apr 1883 Birthplace: Other Country Gender: Male

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du også ser Ulla.

 

Begynner å tvile på om f.året er rett jeg og. Han bør jo være i 1890 tellingen om han ikke emigrerer før ca 1895 og det er vanskelig å se noen aktuelle å følge der, for å sjekke opp.

 

Er det et annet f.år så starter vi jo på null igjen.

 

Jeg får ikke gjort så mye mer før i ettermiddag/kveld. Kanskje du eller noen andre i mellomtiden finner noe. Er hjemme en liten time til så det er mulig jeg får sett noe mer.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ernest L Nelson in household of Christine Ostland, "United States Census, 1910"

 

 

name: Ernest L Nelson birthplace: Sweden relationship to head of household: residence: San Francisco Assembly District 33, San Francisco, California marital status: Single race : White gender: Male immigration year: 1895 father's birthplace: Sweden mother's birthplace: Sweden

 

Household Gender Age Birthplace self Christine Ostland F 52y Sweden

 

Lothar F Meyer M 31y California dau

 

Tilda C Meyer F 31y California

 

 

Albert Jacobson M 21y Nebraska

dau

Lillie A Jacobson F 20y California

dau

 

Esther A Ostland F 13y California

son

 

 

George D Ostland M 11y California

 

Myrtle A Jacobson F y 2m California

 

 

Ernest L Nelson M 30y Sweden

 

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MVG3-GGJ

 

Earnest Nelson, "United States Census, 1920"

name: Earnest Nelson residence: 23 Assembly Distric Sanfrancisco 24, San Francisco, California estimated birth year: 1884 age: 36 birthplace: Sweden relationship to head of household: Self gender: Male race: White marital status: Widowed father's birthplace: mother's birthplace: film number: 1820135 digital folder number: 4293841 image number: 01102 sheet number: 2

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MHWG-RZX

 

Ernste L Nelson, "United States Census, 1930"

name: Ernste L Nelson event: Census event date: 1930 event place: San Francisco (Districts 1-250), San Francisco, California gender: Male age: 46 marital status: Married race: White birthplace: Sweden estimated birth year: 1884 immigration year: relationship to head of household: Head father's birthplace: Sweden mother's birthplace: Sweden

 

 

 

Household Gender Age Birthplace head Ernste L Nelson M 46 Sweden

 

Anna L Nelson F 32 California

 

Millicent Nelson F 9 California

 

son Leonard Nelson M 7 California

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XC6P-7SQ

 

 

Ernest Nelson, "United States Census, 1940"

name: Ernest Nelson titles & terms: event: Census event year: 1940 event place: Assembly District 21, San Francisco, San Francisco City, San Francisco, California, United States gender: Male age: 58 marital status: Married race (original): race (standardized): White relationship to head of household (original): relationship to head of household (standardized): Head birthplace: Sweden estimated birth year: 1882 residence in 1935: Same House Household Gender Age Birthplace head Ernest Nelson M 58 Sweden

 

wife Anna Nelson F 41 California

 

son Leonard Nelson M 17 California

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/K98N-DZD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var vel født i 1883,ikke 1881,som det står i innlegg 1.

 

Ernest Leonard Nelson, "California, Death Index, 1940-1997"

 

 

name: Ernest Leonard Nelson event: Death event date: 04 Mar 1957 event place: San Francisco, California, United States birth date: 12 Apr 1883 birthplace: Other Country gender: Male

 

https://familysearch...M9.1.1/VPNM-9DT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vore ju bra om det gick att hitta vigslarna i USA för där brukar väl föräldrarnas namn stå?

 

Här är i alla fall en tänkbar kandidat och kanske går det hitta denna familj i USA för att bekräfta eller utesluta om det är rätt:

 

Nils Bengtsson Lindholm f 1857 1/6 i Degeberga

Ingrid Andersson f 1851 28/2 i Osby

son Ernst Leonard f 1883 30/12 i Kristianstads stadsförsamling

det finns fler barn

Familjen flyttar till Amerika 1897 14/4

 

Kristianstads stadsförsamling AIIa:2 (1895-1904) Bild 1750 / sid 568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette:

 

 

 

Nils B. Lindholm, "New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island), 1892-1924"

given name: Nils B. surname: Lindholm last place of residence: Copenhagen date of arrival: 24 Feb 1897 age at arrival: 39y ethnicity: Sweden port of departure: Copenhagen, Christiansand port of arrival: New York gender: Male marital status: us citizen: ship of travel: Norge

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/JXWK-NTG

 

 

Ellis Island.

http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi-bin%2Ftif2gif.exe%3FT%3D\\\\192.168.100.11\\IMAGES\\M237-0671\\M237-06710392.TIF%26S%3D.5&pID=103205110074&name=Nils+B.%26nbsp%3BLindholm&doa=Feb+24%2C+1897&port=Copenhagen%2C+Christiansand&line=0018

 

Nils Lindholm in household of H J Fase, "United States Census, 1900"

 

name: Nils Lindholm titles & terms: event: Census event date: 1900 event place: ED 120 Papillion Precinct, Sarpy, Nebraska, United States birth date: Jun 1857 birthplace: Sweden relationship to head of household: Boarder father's birthplace: Sweden mother's birthplace: Sweden race or color (standardized): White gender: Male marital status: Married years married: 20 estimated marriage year: 1880

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/M319-98Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det jo kommet frem litt i løpet av dagen.

 

Vi er vel nesten avhengig av å finne fars navn før vi har noe særlig å lete videre på ?

 

Det er jo så lite som er sikkert, og da går det lett galt. Så håper noen kan forsøke å finne fars navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp!

Her er en kilde fra 1942 som sier fødselsår 1881

 

Og her er nok en kilde fra 1917 som sier fødselsår 1881. (De kan jo være kopier av hverandre, selvsagt...)

post-302-0-05424500-1360614926_thumb.jpg

post-302-0-47552300-1360615061_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den indirekte kilden til første vielse:

 

 

Er dette vielsen til din Ernst Leonard?

I så fall er det vel ført feil fødselsår på han ved vielsen.

 

Ernest L. Nelson, "California, County Marriages, 1850-1952"

name: Ernest L. Nelson event: Marriage event date: 04 Dec 1914 event place: Marin, California, United States gender: Male age: 21 estimated birth year: 1893 father: mother: spouse: Gunda Wick spouse's age: 18 spouse's gender: Female spouse's estimated birth year: 1896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christina Osblund, "United States Census, 1900"

 

 

name: Christina Osblund titles & terms: event: Census event date: 1900 event place: ED 64 Precincts 3-4 San Francisco city Ward 32, San Francisco, California, United States birth date: Aug 1857 birthplace: Sweden relationship to head of household: Head father's birthplace: Sweden mother's birthplace: Sweden race or color (standardized): White gender: Female marital status: Widowed years married: estimated marriage year: mother how many children: 8 number living children: 8 immigration year: 1872 Household Gender Age Birthplace head Christina Osblund F 43 Sweden daughter Annie Osblund F 18 California son Theodore Osblund M 17 California daughter Hilda Osblund F 15 California son Charles Osblund M 11 California daughter Lillie Osblund F 10 California daughter Esther Osblund F 3 California son Dewey Osblund M 2 California nephew Fred Anderson M 22 Sweden

https://familysearch...M9.1.1/M95H-27T

 

 

 

 

 

Ernest Leonard Nelson bor hos henne i Census 1910.

 

Christine Ostland, "United States Census, 1910"

name: Christine Ostland birthplace: Sweden relationship to head of household: Self residence: San Francisco Assembly District 33, San Francisco, California marital status: Widowed race : White gender: Female immigration year: 1876 father's birthplace: Sweden mother's birthplace: Sweden Household Gender Age Birthplace self Christine Ostland F 52y Sweden Lothar F Meyer M 31y California dau Tilda C Meyer F 31y California Albert Jacobson M 21y Nebraska dau Lillie A Jacobson F 20y California dau Esther A Ostland F 13y California son George D Ostland M 11y California Myrtle A Jacobson F y 2m California Ernest L Nelson M 30y Sweden

https://familysearch...M9.1.1/MVG3-GGC

 

 

 

 

Christine Ostlund, "California, San Francisco Area Funeral Home Records, 1835-1931"

name: Christine Ostlund event: Death event date: 22 Oct 1918 event place: San Francisco, San Francisco, California gender: age: 60 marital status: Widowed birth date: 09 Aug 1858 birthplace: Sweden death date: estimated birth year: 1858 burial date: funeral home: H. F. Suhr & Co. Funeral Records funeral home place: San Francisco, San Francisco, California obituary: YES father: A Troedson mother: Anderson record type: Record Book volume: Vol. 09, p. 7001-7300, 1918-1919 digital folder number: 4189015 image number: 00085 number of images: 1

https://familysearch...M9.1.1/JNKV-F6X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.