Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne spor etter Karl Edvard Iversen f. 1914 Hedmark


Gjest
 Del

Recommended Posts

Jeg leter og leter og finner altså ikke snurten av mine barns oldefar på farssiden, og lurer på om det er noen her inne som kanskje kan styre meg i riktig retning evt kan klare å finne noen spor til meg. Jeg syns selv jeg har nok informasjon til at det skal være mulig å komme på sporet bakover så er litt frustrerende å ikke finne noe.

 

Karl Edvard Iversen f. 7 mars 1914. Var gift med Oddlaug Johanne (f. 1920 - Holthe) fra innset i Sør Trøndelag. De bosatte seg på Ilseng (Nær hamar) i Hedmark. Han dør relativt tidlig (60 eller 70-tallet) etter å ha fått to barn, Arne Iversen og Trygve Iversen. Karl Edvard skal være gravlagt på Romedal kirkegård.

Jeg har hørt at han var fra Hedmark, i området rundt ilseng.

 

Har noen tips? Mitt første mål har vært å finne hans fødsel/dåpsinnføring for å se hvem hans foreldre var, men har altså ikke klart dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man etterlyser personer er det viktig å få med alle opplysninger som kan være til hjelp for de som ønsker å hjelpe og det viste seg at han var lærer (men det er ikke sikkert du visste det?), så jeg sjekka tilfeldigvis i bøkene om Norske skolefolk fra 1952:

 

Karl Edvard Iversen, lærer, Faukstad, Opland, f. 7-3-1914 i Østre Gausdal. Foreldre: Bonde Amund Iversen og hustru, f. Andresen. Eks. Hamar lærerskole 1936. Lærer Nedre Heidal skole, Heidal. Lærernes repr. i Heidal skolestyre. Gift med Oddlaug Holthe. Foreldre: Bonde Trygve Holthe og lærerinne Helene Sollien. 2 sønner.

 

1934-utgaven: Helene Holthe, lærerinne, Innset, Hedmark, f. 30-6-1896 i Nes, Hedmark. Foreldre: Bonde Hans Sollien og Veoline. Eks. Hamar lærerskole 1917. Lærerinne småskolen på Innset 1917. Annenlærerposten samme sted 1920-. Gift med bonde Trygve Holthe. Foreldre: Bonde Ole Holthe og Juditte. 1 sønn og 2 døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Innset bygdebok bd 2 s. 172:

 

Trygve Olsen overtok (etter sin onkel Kristen) Holte i 1924 for kr 10.000. Trygve giftet seg i 1919 med Helene Hansdatter Sollien fra Vang, Hedmark. Helene ble uteksaminert fra Hamar lærerskole i 1917, og samme år ansatt i Innset. Trygve og Helene fikk tre barn:

Oddlaug Johanne

Kolbjørn f 1924 (overtok eiendommene) g med Ane Arntsdatter Karenhaug

Hjørdis Veoline f 1931 g med Øystein Schärer

Helene døde i 1954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, visste ikke at han var lærer. Eller, det vil si, når jeg nå blir gjort oppmerksom på at han var det, så trigger det et lite glemt minne om at det muligens kan ha blitt nevnt engang.

 

Skjønner at dere er en del flinke og erfarne folk der ute. Jeg er helt ny i faget, og skjønner jeg har mye å lære om leting i kilder. Men- trøster meg med at alle har stått i startgropen engang.

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.