Gå til innhold
Arkivverket

Farens bopæl er en utfordring her, noen som kan hjelpe?


Odd Johansen
 Del

Recommended Posts

Referanse til Kv. nr 7 Agnete Olava. Farens (Kristian Larsen) sin bopæl. Jeg mener det står ??? Drøbak Tugth(hus)...

 

Er det noen som har andre tolkninger?

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Romedal i Romedal, Ministerialbok nr. 10 (1880-1895), Fødte og døpte 1884, side 41.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1505&idx_id=1505&uid=ny&idx_side=-45

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051102040512.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen så langt. Jeg har sjekket kirkebøkene både for Drøbak, Nesodden og Frogn, men kan ikke finne Kristian Larsen noe sted. Noen som har ide om hvor han kan finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen så langt. Jeg har sjekket kirkebøkene både for Drøbak, Nesodden og Frogn, men kan ikke finne Kristian Larsen noe sted. Noen som har ide om hvor han kan finnes?

 

Det kan være han som er øverst her, begge foreldrene er fra Christiania, men moren oppholder seg på gården Vassum som grenser til og tidligere hørte til Froen-godset i Frogn. Hvis det er han så har han i så fall beholdt patronymet til faren, noe som ikke er så unaturlig med tanke på hvor foreldrene var fra.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Drøbak, Ministerialbok nr. I 2 (1858-1870), Fødte og døpte 1863, side 55.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være den riktige. Men jeg har problemer med å lese all teksten, men kanskje noen andre er bedre til å tyde. Faddere er ikke så viktig, men anmerkning og bopel er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19d Sep-

tember

, 1863

 

11te Octob

Dr K (Drøbak kirke)

 

Christian August

 

Uægte

 

Pigen Andrine Pedersen

fra Christiania udlagde

som barnets Fader [ungkarl] Styrmand

Christian Larsen i Christiania

 

Enken Johanne Ingebretsd Askebakke

Marie Larsd ibid: (samme sted), Edvard Ingebretsen

Herman Olaussen Wassum

 

barnet er

født paa Wassum

 

Moderen har selv

for Sognepresten op-

givet barnefaderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tolkningen, imponerende. Jeg fant også Christian igjen i Kristiania i ft 1865, som pleiesønn og boende sammen med sin mor. Det er nok den rette personen (min oldefar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.