Gå til innhold
Arkivverket

Harald Bergum f. 12.juli 1909


Freddy
 Del

Recommended Posts

Min bestefar Harald var gift med Laura Synøve Bergum (f.20.03-1913) Harald er født Hansen men av en eller annen grunn byttet de navn i 1916. Hvorfor er det ingen av dems 5 barn som vet. Ingen vet heller hvor han egentlig kom i fra eller hvem hans foreldre var. Det eneste man vet er at han arbeidet som gårdsgutt i ung alder. Bestemor Laura traff han antagelig utenfor Oslo i retning Drammen. Hennes mor hadde vist pikenavnet Palmdatter? Dette er et navn som har versert i familien men ingen vet egentlig hvor dette kom i fra. I folketellingene fra 1910 finnes ingen Harald som kan passe? Så spørsmålet er jo hvem han var og hvor han egentlig kom i fra.

 

Håper noe kan hjelpe meg i gang med å finne han og hans familie. Det sies også at han fikk et barn i tidlig alder, og ble mulig bortvist i fra arbeidet sitt. Men denne personen er aldri funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at de ligger gravlagt på Nordre gravlund.

 

Harald Bergum 1207 1909 0906 1988 0308 1988 8 15 1-1 Nordre gravlund Oslo

 

Laura Synnøve Bergum 2003 1913 1107 1990 2908 1990 8 15 1-2 Nordre gravlund Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Laura Synnøves dåp,nr. 24,selv om f. dato ikke stemmer.

Mor Jøran Palmesen.

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Asker i Asker, Ministerialbok nr. I 15 (1907-1915), Fødte og døpte 1913, side 67.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=471&idx_id=471&uid=ny&idx_side=-71

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke så uvanlig at folk byttet etternavn på den tiden, særlig hvis det var store søskenflokker og/eller litt vanlige -sen navn. Det måtte vel søkes om godkjenning, så navnebyttet kan du sikkert finne dokumentert - hvis det er søkt da, det skjedde vel ikke alltid hvis det nye navnet (feks et stedsnavn) hadde en viss relevans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Kringeland

 

Det er litt rart du nevner det med stedsnavn, for ei gamel tante av meg nevnte en gang at navnet kom fra er gård familien arbeidet for. Nemlig Bergum gård. Om det er riktig, og eventuellt hvor denne gården er vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere gårder på de kanter som heter/het Bergum. En ligger mellom Sokna og Hønefoss, en annen ved Vikersund. Begge steder går det jernbane, og faren til mannen som er angitt her var jernbanearbeider, tror jeg.

 

Jeg tror du burde prøve å finne ut når/hvor han giftet seg, kan hende står det mer der om hvor han er født.

 

(og tilsvarende navneskifter finnes på både min mors og min fars side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Ryktene sier at han fikk et barn på denne "gården" Altså hans første barn. Det var sikkert ikke stas om gårdsgutten, fikk barn med noen der. Familien har forgjeves lett etter denne jenta uten hell. Han var jo født i 1909 og kan ha vært alt fra 15 til 20 år når dette barnet ble født. Så da er vel jobben å finne hvem gård det var, og om det eventuellt fødtes ei jente der med "far ukjent" Jeg føler vel at dette blir en vrien oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Du bør først og fremst finne vielsen så man er sikker på å koble seg inn på riktig slekt. Vet du når/hvor deres eldste barn er født, så vil det være det naturlige utgangspunktet. (Nålevende bør ikke omtales her)

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.