Gå til innhold
Arkivverket

Sander Davidson "Fife" på Høynes i Nordfjord


Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

På 10.3.2023 den 10.50, Rune Thorstensen skrev:

Dersom Simon Jørgenson Høynes overtok bruket i 1634, kan man da anta at far hans døde rundt den tiden. Eller er det en enke som driver bruket før Simon overtar i 1634?

Slik jeg leser jordebøkene var overgangen fra Sander til Simen uten noen Jørgen imellom. Om Jørgen på Lund er involvert på noen måte, vet jeg ikke, jfr, avskrift med lenker til skanna original:

1631-1632 Jordebok, Nordfjord

Lund          1 ort

 

https://www.digitalarkivet.no/rk20080901650063

Jørgenn

Iiij Giedschind

 

Lauridz

 

 

Høynes      3 ort

vij Giedschind

j faarschind

Ij kalvschind

 

Christen

 

Sannder

 

Johannes

 

Ennchenn

 

Olle

 

Olle

 

Botnen       1 ort

 

 

Erich

j Giedschind

 

 

 

1632-1633 Jordebok, Nordfjord

Lund

 

https://www.digitalarkivet.no/rk20080901660501

Jørgenn

 

 

Lauridtz

 

 

Høynes

 

 

Christenn

 

 

Simmenn

 

 

Johannes

 

 

Enchenn

 

 

Oluff

 

 

Olle

 

 

Botnen

 

 

Erich

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å forkludre debatten, ser jeg at det er to skifter på Høynes  på samme dato i 1728.

PederJørgenson  , skifte 11.05 1728 protokoll 6 side 79.

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0006: Skifteprotokollar, 1727-1731, s. 79b-80a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Simen Jørgenson, (1677-1728) skifte 11.05.1728 protokoll 6 side 183a.

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0006: Skifteprotokollar, 1727-1731, s. 182b-183a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

Det er nok samme slekten etter navnene i de to skiftene å dømme. Men som vanlig sliter jeg med å se helheten. Det ville ha vært fint om noen kunne se på de to skiftene og gi en oppsummering med hensyn til arvingene og hvem som er hvem her.

 

I kirkeboka for Eid over avdøde finner jeg Jørgen Simonson begravet 01.12.1723 på Øvre Høynes. Han skal være født rundt 1645. I 1701 mantallet har han sønnene Olle f. 1686 og Peder f.1688. Jeg lurer på om det er denne Peder som skifter 11.05.1728?

 

Her er forøvrig alle som var på øvre Høynes ved koppskatten i 1645.

Søk i koppskatt - Digitalarkivet

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune. Her er utdrag av skiftene etter Peder og Simen. Ja, disse er av samme slekt, men et par generasjoner etter det opprinnelige temaet:

 

Høynes i Eids Skibbred
 
Pouel Schonvig Sorenskriver og Skiftteforvalter
udi Nordfiord Giør  witterligt at Anno = 1728, den =11 May blef
holden Lovlig arveskiftte og Deeling efter afgangne ung Carl,
Sal: Peder Jørgensen Høynes som for nogle faa aar siden skall vere
ved døden afgangen udi Holland, hvis  arvinger her igien fin-
des at vere  hans Sødschende, navnlige
1.    Sl: Simen Høynesis igienlevende Enke og børn,
2.    Ole Jørgensen Bottnen
3.    Hans Jørgensen boende i Larvigen
4.    Lisbeth Jørgens Datter, gift med Rasmus Christensen Wiig
5.    Ingebor Jørgensdatter gift med Knud Biørhofde, og
6.    Christi Jørgensdatter  gift med Ole Andersen Dommesteen

og blef da derom udi Lensmand Didrich Madsen og de tvende uvillige Danne-
mend navnlige Ole Jørgensen Bottnen og Michel Woldens over-
verelse, saaledes slutted og af handlet som følger: -

Midlerne bestoed udi Efterschrefne.

(Detaljer i skannet originalskifte)
 
Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 6 (1727-1731), Skifteprotokollside, Side 79b-80a
Brukslenke for sidevisning:  https://www.digitalarkivet.no/sk20081128610084

 

 

Og etter Simen Jørgensen;

 

Høynes i Eids Skibbred

Pouel Schonvig Sorenskriver og Skifteforvalter udi Nordfiord Giør witterligt at Anno 1728 den 11 May:  blef  Sterfboen Angifne Midler eftter  afgangne Sahl; Simen Jørgensen, som boede paa den gaard Høynes i Eids Skibbred udi Lensmanden Didrich Madsens overværelse, Lovligen Registrerede, og af de tvende uwillige Dannemænd navnlige: Michell Wolden og Ole Jørgensen Botnen, wurderede .  Nerverende hans igienlevende  hustrue Ane Hansdatter med hendes begierte Laverge og fader den Dannemand Hans Lund,  saa og den Sahl: Mands med hende til denne tid avlede og nu Levende fire børn, navnlige

 1.    Jørgen Simensen nu 11 ½ aar gammel,
 2.    Hans Simensen = 8 aar,
 3.    Uldrich Simensen 2 ½ aar, og
 4.    Ragnilde Simensdatter - 5 aar
 
Men som Enken sigede sig endnu med hendes Sahl: Mand at vere bleven frugtsommelig, blef ichun Boens Midler for denne gang anteignet og wurderet som følger:

 (Se detaljer i skannet originalskifte)

Boet inneholdt både gull og sølv mv.

 Kreditorer:
 -    Cornelius Möller
 -    Maritte Zaccarædatter
 -    Borgilde Olsdatter
 -    Ole Olsen ÿttre Iise
 -    Jørgen Knudsen Biørhofde
 -    Christopher Rafsoel
 -    Rasmus Glad
 -    Didrich Madsen
 -    Erich Jørgensen Waage
 
Anno =1729 den 12 februarj: da det blef mig tilkiendegiort, at Enken for nogen tid siden var bleven forløst, og kommen i Barselseng med een ung datter, hvad navn er bleven kaldet

 5.    Borni Simensdatter,

foretog ieg mig atter forretningen igien, og fragaar da først, af de ovenstaaende beholdne Midler, for Enkens Begravelses wederlag, imod hvis i saa maade paa den Sahl: Mands till billighed kand were anvendt og bekosted dog eftter hendes egen villie og begiering, ichun till 2 - 4 - 1
Etc…

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 6 (1727-1731), Skifteprotokollside, Side 183b-184a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128610190

 

Endret av Tor Kvien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Tor.

Jeg var klar over at dette er senere generasjoner.  Men siden jeg også avstammer fra folket på Høynes, så tenkte jeg det var greit å få en oversikt over hvem som var hvem i denne slekten.

Så jeg takker igjen for din velvillighet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1603-1604 ser vi at på Lund har vi ein brukar som heiter Anders. Samstundes er Sander brukar på Høynes, saman med fleire andre brukarar.

Etter tradisjonen var Sander på Øvre Høynes og dei andre på Nedre Høynes og ein på Ødegaarden, som seinare vart til Botn.

I 1610-1611 er det to brukarar på Lund, Anders og Jørgen. På Høynes har vi framleis Sander.

1613-1614 er Anders borte på Lund, men Jørgen er der og ein Christen. Sander er framleis på Høynes.

1614-1615 er Jørgen åleine på Lund, og Sander er på Høynes.

1615-1616 Jørgen er på Lund, men no ser vi at Sander er lensmann.

Slik er det fram til

1623-1627. Då er Jørgen på Lund lensmann, men Sander er framleis «besidder» på Høynes.

1632-1633 er Jørgen framleis på Lund, men er ikkje lenger lensmann, og Sander er ikkje lenger brukar på Høynes, men no dukkar Simon opp.

Så er spørsmåla:

1.      Kven er Simon? Han vert kalla Simon Jørgenson. Kan det være at Jørgen Anderson på Lund feilaktig har blitt til Jørgen Sanderson, eller er han sonen til Sander Høynes og far til Simon?

2.      Ein annan tanke: Var Jørgen Lund gift med ei dotter til Sander, og vart dei foreldre til Simon Jørgenson?

3.      Eller er løysinga slik munnlege kjelder er rette, som seier at Sander hadde sonen Jørgen som var far til Simon og at dei budde på Høynes?  MEN kvifor er ikkje då Jørgen nemnd på Høynes i jordebøkene?

 

1650 er det siste vi ser av Jørgen på Lund i jordebøkene

1651-1652 bur Encken og Laurids på Lund

 

I koppskattlista for Lund 1645-1646:

Jørgen

Ragnhild quinden

Thiennistfolch

-       Mattis ibm

-       Oluff ibm

-       Giertrud

-       Ingeborig

Lauriz ibm

Synneve quinden

Thiennistfolch

-       Dorrethe

 

For Øvre Høynes:

Simen ibm

Anne hans quinde

Thiennistfolch

-       Appelonne

 

Rasmus ibm

Marite quinden

Enchen Dorte ibm

Syndeue quinden

Børn:

Guri.

https://www.digitalarkivet.no/rk20080904650965

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2017 den 17.30, Tor Kvien skrev:

Som nevnt har ikke denne saken noe å gjøre med denne tråden.

Den befinner seg ved spesialsamlingene ved Universitetet i Bergen.  Lenkene der er nok endret siden jeg nevnte denne om Kristoffer Fynbo, men her er en kopi:

 UBB-1578-06-20
Tittel: 1578, 20. juni Bergen dom
Institusjon: UBB
Depot: UBBF Spesialsamlingene, Diplomsamlingen
Sammendrag: Dom avsagt på lagting i Bergen 20. juni 1578 i en sak mellom Christoffer Fønbo med hustru Ingeri Haldorsdatter, som bor på Loffdal (Loen) i Nordfjord, og Anders Thorgilssøn? angående en jordpart i Yttereid.
Fysisk beskrivelse: Papir , merker etter 4 segl . En del av brevet er revet bort. Skrevet på baksiden.
Bibliografi: Utrykt (1967)
Innhold og emner: Skrevet på baksiden: "Anno 95 den II. October Læst paa Bergen Raadhus".
Dom avsagt på lagting i Bergen 20. juni 1578 i en sak mellom Christoffer Fønbo med hustru Ingeri Haldorsdatter , som bor på Loffdal (Loen) i Nordfjord , og Anders [Thorgilssønn] angående en jordpart i Ytre-Eide .
Normaliserte emneord: Bergen rådhus Bergenhus Erkebispegården Eid sogn i Nordfjord Haldkjells jord i Ytre-Eide Ingeri Haldorsdatter til Loen Hans Pedersen til Sem Axel [Fredrickssen] Ingri til Loffen Haldor Ottersen Ingri Bodvarssdatter Bodvar Steffan Ericsen Anders Ytre-Eide Oluff Ellingsen Christoffer Michelssen Fønbo dom lagting ting ; (lagting) jordpart gård
Elektronisk bilde: Fotografert 2005 av Morten Heiselberg, UBB BIlledsamlingen.
Elektronisk transkripsjon: Transkripsjon (ukjent dato) av Arne Solli, UiB, Historisk institutt. Elektronisk inntasting 2006-04-03 av Ingrid Cutler.
Elektronisk transkripsjon: Transkripsjon og elektronisk inntasting 2005-02-24 av Ingrid Cutler.
Note: Inntastet 2004-10-19 av IC.

 

Eg har med interesse lese dette temaet, men har dessverre ingen ting nytt å komme med ang. Sander Davidson "Fife" på Høynes.
Derimot har eg ein kommentar til det som er skrive i dette sitatet der det vert hevda at Loffdal er det same som Loen, dette må være feil:
Derimot må Loffdal være Leivdal i Eid der vi finn Haldor Ottesen og Ingeri Haldorsdtr. på bruk nr. 6  og at Ingerid Haldorsdtr.  vart gift 2. gong med Kristoffer Fynbo
Jamfør Eid Bygdebok bd. I s. 372.

Endret av Harald L. Bakke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke svar på spørsmålene dine.

Men Sander er fremdelses på Høynes i 1627, og derfor må Jørgen drive med noe annet på Lund.

Dersom Simen er eldre enn Jørgen er det vel naturlig at det er han som overtar Høynes, eller hva?

Om Jørgen er Simens far og vel etablert på Lund er det kanskje naturlig at han lar sin sønn overta på Høynes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Harald L. Bakke skrev:

 

Eg har med interesse lese dette temaet, men har dessverre ingen ting nytt å komme med ang. Sander Davidson "Fife" på Høynes.
Derimot har eg ein kommentar til det som er skrive i dette sitatet der det vert hevda at Loffdal er det same som Loen, dette må være feil:
Derimot må Loffdal være Leivdal i Eid der vi finn Haldor Ottesen og Ingeri Haldorsdtr. på bruk nr. 6  og at Ingerid Haldorsdtr.  vart gift 2. gong med Kristoffer Fynbo
Jamfør Eid Bygdebok bd. I s. 372.

Enig med deg i det, Harald, men den transkripsjonen er det andre som har gjort uten å være villige til å endre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Jørgen på Lund heitte Jørgen Andersen ser vi i jordeboka 1624-1626. Der er opplyst at Lund var heilgard og ein god gard til avl, samt at under garden låg eit lite lakseverp. Brukaren, Jørgen Andersen, «har god formue» https://www.digitalarkivet.no/jo10051103280100

Sander på Høynes sitt patronym ser vi i utlikninga av garnisonsskatt 1624-1626 som Sander Dauidzenn.

I Jordebok for Nordfjord, Eid Skipreide i 1626 ser vi om «Offuer Hiøgnes»: « Heellgrd, Ehr Een temmelig gaard til Auffuell. Inngenn Andre Lunder. Skylder Aarlig {Smør j  Løb vi mk. (1/2 laup, 6 merker Smør) Hospitalet tillkommer. Bruger och Besidder Sander Dauidzenn } temmeligen formuende

. Olluff Oelßenn } Ringe formue.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka forteller oss at Jørgen Andersson overtok bruket i 1611, at han var Lensmann, gift med en Ragnhild og at han døde før 1650. Da overtok enken bruket.

Så kommer der en Anders Jacobsen f.1625 som overtar bruket i 1656. I 1697 overtar Hans Mogenson, og han kjøpte bruket av sin brorsønn Lauritz Mogenson Myklebust.

Det er ingenting der som tyder på at Jørgen Anderson har hatt barn som overtok bruket, med mindre en datter eventuelt ble gift enten med Anders Jacobson eller Lauritz Myklebust.

Nå er jo ikke bygdeboka noen sikker kilde, men det er vel litt underlig at det ikke er en Jørgenson blant brukerne på 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er vel forsamlinga lei av at eg stadig kjem tilbake til gentesting, men tilfeldighetane ville at ei mt-bestilling eg fekk i går enda på denne dama i min base - 

 

https://www.geni.com/people/Kari-Myklebust/5049942000750112563

 

- nemnd i barnlaust skifte etter Ragnhild Dombestein i 1730 - http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24223/409

 

- hos meg dotter til den patronym-lause Simon på Høynes i 1664/66-manntala - 

 

RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 25: Nordfjord prosti, 1664-1666, s. 82-83
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005192052

 

RA, Sogneprestenes manntall 1664-1666, nr. 25: Nordfjord prosti, 1664-1666, s. 120-121
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051005192071

 

RA, Fogdenes og sorenskrivernes manntall 1664-1666, nr. 15: Nordfjord fogderi og Sunnfjord fogderi, 1664, s. 198-199
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005314107

 

Som de kan sjå, har andre lagt han inn på den linja det er snakk om no, sjølvsagt utan ein centimeter med dokumentasjon. Eg har heller ikkje funne noko.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odelsjordboka for 1624 viser patronymet til Peder Høynes, og forteller at 

  • "Peder Jørgensen Høignes Angiffuer sit Odelsgods Liggendes Udi Dauignes och Køllessdall" - og at
  • "Tommes Høignes Angiffuer sit odelsgotzs Liggendes Udi Dauignes. schylder Aarligen Smør - j Pundt"

https://www.digitalarkivet.no/jo10051103293241

 

Sjekk også segla til Jørgen Lund Lensmand i Eitz schibrede, Tomes Høignes, Erich Ibidem, Rasmus Nyegardt, Steffen Hauffsaas och Baltzer Ous.

Erich er han som bur på Botn.

TO og EO kan tyde på at Tommes og Erik er Olssøner.

https://www.digitalarkivet.no/jo10051103293246

 

 

 

Endret av Tor Kvien
Tillegg i teksten.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er denne Simon nemnt med patronym i jordeboka, f.eks på 1670-talet?

 

Koppskatt 1645, utan patronym, med kvinne Anne - https://www.digitalarkivet.no/view/112/pt00000000070134

 

Jordebok 1645/46 - Simen. 

 

Stattholderembetet 1572-1771, RA/EA-2870/Ek/L0025/0001: Jordebøker 1633-1658: / Jordebøker for Bergenhus len, 1645-1646, s. 217
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/jo20110926330766
 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2023 den 10.50, Rune Thorstensen skrev:

Dersom Simon Jørgenson Høynes overtok bruket i 1634, kan man da anta at far hans døde rundt den tiden. Eller er det en enke som driver bruket før Simon overtar i 1634?

 

Står 'br. 1634' for 'bruker (i eller fra) 1634', eller f.eks. 'bryllup i 1634' ?  (ref. første innlegg i denne debatten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

Står 'br. 1634' for 'bruker (i eller fra) 1634', eller f.eks. 'bryllup i 1634' ?  (ref. første innlegg i denne debatten)

Br. er konsekvent brukt for Brukar. Forfattaren Aaland forkorta mykje for å gjere trykkinga billegare - ikkje sjeldan så mykje at vi slit med å forstå kva han har meint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Simon Høynes" utan patronym er Laugrettemann i tingbøkene ein lang periode, fyrste gong i 1645. 

I tingboka for 1679 er "Simon Høynes" nemnt to gonger, og ein annan stad saman med fleire av dei same namna står "Simon Jørgensen".

 

Kan nokon tenkje seg å lese og seie kva de trur - er det same mann som er nemnt alle tre gonger her?

 

https://xml.arkivverket.no/tingboker/Nordfjordtgb1679.pdf

 

Nederst på s.1 - høgt oppe på s.4 - midt på s.35 (Simen Jørgensen) - 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

"Simon Høynes" utan patronym er Laugrettemann i tingbøkene ein lang periode, fyrste gong i 1645. 

I tingboka for 1679 er "Simon Høynes" nemnt to gonger, og ein annan stad saman med fleire av dei same namna står "Simon Jørgensen".

 

Kan nokon tenkje seg å lese og seie kva de trur - er det same mann som er nemnt alle tre gonger her?

 

https://xml.arkivverket.no/tingboker/Nordfjordtgb1679.pdf

 

Nederst på s.1 - høgt oppe på s.4 - midt på s.35 (Simen Jørgensen) - 

Det er lite sannsynlig at det skulle være en annen. Simon har også barn etter seg som heter Jørgen, og også en Anders Simensen som kan være oppkalling etter Anders på Lund . . . . Bare en tanke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tor Kvien skrev:

Det er lite sannsynlig at det skulle være en annen. Simon har også barn etter seg som heter Jørgen, og også en Anders Simensen som kan være oppkalling etter Anders på Lund . . . . Bare en tanke

Takk for det! Denne Peder Jørgenson Høynes som du viste til i jordeboka for 1624 kan vel muligens vere ein bror - men eg skal ikkje gå i den klassiske Aaland-fella og seie "må ha vore" - kva tenkjer du om det? 

 

Gentesten som no skal føre oss til Simon si kone gjer også at eg gjerne skulle visst meir om kona hans. Utan å ha teikna det nøye opp, får eg det ikkje heilt til å stemme når Geni-utgåva heiter Anne Hansdotter (1625-1700) og er plassert som dotter til Hans Halvorson Myklebust gift med Kirsti Valdemarsdtr - samtidig som det blir vist til bygdeboka der Kirsti er gift med Hans Torleivson - har du noko å tilføye om denne kona? Kvar kan namnet Anne Hansdtr vere dokumentert?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden gården Lund har vært framme ved flere anledninger i denne tråden, kan det være interessant å ta med at Hans Mogenson fra Myklebust i Ålfoten tok over bruket etter Anders Jacobsen i 1697. Denne Hans Mogenson hadde 5 barn , bl a datteren Anne som var gift på Høynes. Dette fremkommer i skiftet etter Hans Mogenson 29.04.1754.

 

Skiftemateriale: Nordfjord sorenskriveri, SAB/A-2801/04/04a/L0012: Skifteprotokollar, 1753-1757, s. 20b-21a - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

 

I følge skiftet etter Simen Jørgensson i 1728 var han gift med en Ane Hansdtr. Spørsmålet er om det er den samme Ane Hansdtr. som jeg nevner som datter av Hans Mogensson Lund og som var gift på Høynes. En Ane Hansdtr. Lund giftet seg 06.01.1730 med Lartz Olsson Starem. Det står ikke noe der som tyder på at hun var enke, men årstallet kan passe i det Simen døde 1728.

Skiftet etter Hans sier at datteren var gift og bodde på Høynes.

 

Er det noen som har en formening om dette er samme damen?

 

Anne Hansd - Eid sokneprestembete (SF), ministerialbok nr. A 1: Eid prestegjeld, 1722-1740 - Digitalarkivet

 

Kirkebøker: Eid sokneprestembete, SAB/A-82301/H/Haa/Haaa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1722-1740, s. 47 - Skanna arkiver - Arkivverket

 

(digitalarkivet.no)

 

I bygdeboka står det at Lars Jørgensson bygslet bruket i 1729 og ble gift med enken etter Simen, Anne Hansdtr. Det må jo være feil da brudghommen het Lars Olsson og var fra Starem.

Eid og Hornindal (nb.no)

 

Jeg snakker høyt med meg selv, men det er jo greit, da får jeg de svarene jeg vil ha 🙂

Skiftet etter Simen forteller oss at han var gift med en Ane Hansdtr.. Men hun kan ikke være identisk med kvinnen som giftet seg med Lars Olsson Starem.

Da hun døde i 1784 var hun 68 år gammel, altså født rundt 1716. Men Simen og Ane fikk barn i 1718,20,23, 25, og 29. Da må enten alderen i 1784 være altfor lav, eller det er snakk om en annen Ane Hansdtr. Hun bør være født senest 1700.

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

... Forfattaren Aaland forkorta mykje for å gjere trykkinga billegare - ikkje sjeldan så mykje at vi slit med å forstå kva han har meint.

 

... og hva betyr 'Mkb.'  (i det første innlegget i denne debatten) ?  :
 

"Simon Jørgenson, f. 1610, br. 1634, gm. Anne Hansd. Mkb. nemnd i 1646."
 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

... og hva betyr 'Mkb.'  (i det første innlegget i denne debatten) ?  :
 

"Simon Jørgenson, f. 1610, br. 1634, gm. Anne Hansd. Mkb. nemnd i 1646."
 

Myklebust - endå ei av Aaland sine forkortingar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Siden gården Lund har vært framme ved flere anledninger i denne tråden, kan det være interessant å ta med at Hans Mogenson fra Myklebust i Ålfoten tok over bruket etter Anders Jacobsen i 1697. Denne Hans Mogenson hadde 5 barn, bl a datteren Anne som var gift på Høynes. Dette fremkommer i skiftet etter Hans Mogenson 29.04.1754.

 

Denne Hans Mogens. som overtok Lund 1697 må vel ha vært minst 25 år på det tidspunktet, og altså f. før 1672. 

Dersom skiftet i 1754 ble avholdt rimelig kjapt etter hans død så ble han altså over 80 år gammel, hvilket vel var svært mye på den tiden.

Han giftet seg vel neppe før 1700, og det blir ca. 10 år 'for sent'  til at det er rimelig at han er far til den Anne Hansdatter (Lund) som fikk sitt første (?) barn med Simen Jørgensen Høynes (1677-1728) allerede rundt 1716 (1718 ?) (dvs. Jørgen, som var '11 ½ aar' ved skiftet etter faren 11 Mai 1728).

Dette blir jo 'på håret', men det virker vel kanskje som Hans Mogensen må være en annen Hans (Lund) enn Simens svigerfar ...
 

Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per.

 

Ja, det var det jeg kom frem til i min lille enetale. Det er åpenbart feil i bygdeboka for Eid og Hornindal. Der beskrives Lars som en Jørgenson som giftet seg med enken etter Simen Høynes. 

Han het Olsson og ikke Jørgenson, det er første feil, og den andre er at dersom denne Anne Hansdtr. Lund i det hele tatt var gift med Simen før hun ble gift med Lars, så kan hun ikke være mor til Simens fem barna som ble født mellom 1718 og 1729.

Ved Annes død i 1784 er hun 68 år. Enten er denne minst 16 år feil og hun må være født senest rundt 1700, eller som du skriver, det må være snakk om en annen Anne Hansdtr. enn hun som var nevnt som mor til barna i skiftet etter Simen i 1728.

 

I bygdeboka for Myklebust i Ålfoten , bind 4 Bremanger Bygdebok, finner jeg en Mons (Mogens Hansson gift med en Guri Hansdtr. De hadde bl.a sønnen Hans som var 18 år i 1701 og som tjente i Sundt fogderi, det er vel kanskje Sund i Hordaland. Det stemmer jo dårlig med at Hans Mogenson overtok Lund fra sin brorsønn.

I bygdeboka for Kjølsdalen står det at Hans Mogenson var født ca 1671 og overtok i 1697. Da er det neppe samme mann vi finner påå Myklebust.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekapitulert frå skifter tilknytt Hans Monsen/dattera Anne i diskusjonen ...

 

1728 etter Simen Jørgensen Høynes - "hans igienlevende Hustru Ane Hansdatter med hendes begiærede Loværge og Fader den Dannemand Hans Lund"

1743 - https://www.digitalarkivet.no/rg20090402640736 - ældste Datter Ane Hansdatter Høynes

1754 etter Hans Monsen - "Anne Hansdatter gift med Lars høynes"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.