Jump to content
Arkivverket

Sander Davidson "Fife" på Høynes i Nordfjord

Tor Kvien

Recommended Posts

28 minutter siden, Per Nermo skrev:

Dette skiftet (i 1728) nevner barna til Jørgen Simonsen Høynes (c1645-1723).  (Hvem var Jørgen gift med ?)

Skiftet (i 1730) som Aase viser til litt lenger opp, etter Ragnhild Simonsdtr Dombestein

(http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24223/409nevner avdødes søsken,

mao. barna til Simon Jørgenson Høynes (c1605-et.1679)    (som er ovennevnte Jørgen Simonsen's far) :

sahl Anders, sahl Jørgen, sahl Anne og enkekvinden Kari  ...   [alle Simons.].

Han var gift med Anne Hansdatter Lund som senere giftet seg med Lars Olsen Høynes. Har vi ikke vært inne på dette før?

1 time siden, Tor Kvien skrev:

Det er antatt at Sander Davidson på Øvre Høynes er identisk med denne Sander Davidson som fikk borgerskap i Bergen i 1632. Personlig syns jeg kanske det er litt sent i livet hans, men Aaland kan ha hatt andre, og for oss ukjente kilder.

I 1632 skal Alexander/Sander Davidson [Fife]  angivelig være ca. 72 år gammel, og omtrent fra samme år skal han ikke lenger være nevnt som bruker på Høynes. Jeg synes også at det virker 'litt sent' (usannsynlig ?) at han flytter, og tar borgerskap i Bergen i en slik alder. Såvidt jeg skjønner var han lensmann i Nordfjordeid til ca. 1622.

Edited by Per Nermo

34 minutter siden, Tor Kvien skrev:

Han var gift med Anne Hansdatter Lund som senere giftet seg med Lars Olsen Høynes.
Har vi ikke vært inne på dette før ?

Simon Jørgenson Høynes (c1605-et.1679) var gift med  Anne Hansdatter Myklebust, og (hans sønnesønn)

Simen Jørgensen Høynes (1677-1728)        var gift med  Anne Hansdatter Lund.

Det er ektefellen til 'mellomleddet' Jørgen Simonsen Høynes (c1645-1723) jeg spør om ...

Edited by Per Nermo

51 minutter siden, Per Nermo skrev:

Simon Jørgenson Høynes (c1605-et.1679) var gift med  Anne Hansdatter Myklebust, og (hans sønnesønn)

Simen Jørgensen Høynes (1677-1728)        var gift med  Anne Hansdatter Lund.

Det er ektefellen til 'mellomleddet' Jørgen Simonsen Høynes (c1645-1723) jeg spør om ...

Beklager, men man kan lett gå i surr. Jørgen (ca. 1645-1723 skal ha vært gift med en Ragnhild Hansdtr.

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000307332

Jørgen: https://www.digitalarkivet.no/kb20070503620392

Edited by Tor Kvien
  • Like 1

Ja, jeg må ofte gå tilbake og sjekke om jeg stokker kortene eller hva. Denne Ragnhild skal ifølge lenken være født rundt 1687 mens Jørgen var født omlag 1645. Det virker vel ikke særlig sannsynlig. Barna til Jørgen var jo født omtrent på samme tid.

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

Ja, jeg må ofte gå tilbake og sjekke om jeg stokker kortene eller hva. Denne Ragnhild skal ifølge lenken være født rundt 1687 mens Jørgen var født omlag 1645. Det virker vel ikke særlig sannsynlig. Barna til Jørgen var jo født omtrent på samme tid.

Om det er riktig alder ved dødsfall og det er riktig Ragnhild, kan jeg være enig. Men du kan jo ikke vite om han har vært gift flere ganger. Dessverre finns ikke kirkebøker for Eid på 1600-tallet og det mangler flere skifteprotokoller for tiden rundt 1720. 

Det var det jeg mente å si. Hun kan selvsagt ha vært gift med Jørgen, men ikke mor til hans barn. Hun var faktisk på samme alder (dersom da alderen ved død er noenlunde rett.)'Og ja, det har ofte skapt problemer at vi ikke har eldre kirkebøker fra Eid. Skifteprotokollene starter vel først omlag 1690 med store mangler.

13 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eit svært betimeleg spørsmål. Då Aaland heldt på med manus til bygdebøkene for over 100 år sidan var det heilt andre forventningar til dokumentasjon (eller skal vi seie "manglande forventningar") - men eg er ikkje i stand til å tru at han berre diktar opp eit namn og eit årstal - så kvar kan vi finne denne Jørgen som er påstått brukar i 1609? 

Eg ser at Aaland nemner årstalet 1608 - at namnet då er skrive Hiøgnes - kva kjelde viser han til då?

Kvar finn vi opplysningane om desse skyldfolka i Bergen som "kravde arv etter honom"?

Aase: Sander Høines er i hvert fall nevnt i lista over bygningsskatt i 1606. Kanskje også i flere spesiallister.  Høynes er stavet litt forskjellig opp gjennom årene ser vi i jordebøkene.

https://www.digitalarkivet.no/rk20080827650786

Det årstallet du referer til 1608, er nok fra Jordebok for Nordfjord 1608-1609. Der er Sander nevnt under Hiøgnes:

https://www.digitalarkivet.no/rk20080827650991

Edited by Tor Kvien
  • Like 1

4 timer siden, Tor Kvien skrev:

Det årstallet du referer til 1608, er nok fra Jordebok for Nordfjord 1608-1609. Der er Sander nevnt under Hiøgnes:

https://www.digitalarkivet.no/rk20080827650991

Tusen takk - kan du forklare korleis du går fram for å finne desse jordebøkene? Eg har framleis ikkje greidd det..

2 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Tusen takk - kan du forklare korleis du går fram for å finne desse jordebøkene? Eg har framleis ikkje greidd det..

Skriv inn fra - til år på søkesiden  "Finn kilde".  Velg Regnskaps og skattemateriale, og velg så Kommune.  Her kan du velge alt eller begrense til f. eks. Lensregnskap. Under Lensregnskapene vil du finne bl.a. Jordebok. Når du er inne må du bla det fra til riktig skipreide. For Nordfjord starter det oftest med Stryn via Gloppen til Eid, deretter Davik og Stad.   Men vær OBS på at det kan ligge nyttig informasjon under alle disse temaene. Fogderegnskapene innholder stort sett personer som har fått bøter, oftest for utukt.

• Like 2

På 10.3.2023 den 7.17, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

REDIGERT: Svaret er faktisk ja, om det ikkje kostar noko - og det har eg forståing for. Er det nokon av lesarane i dette emnet som kan vere med på ein spleis på denne linja, er det berre å sende meg ei privatmelding her eller kontakte meg på aasers krusedull online.no 

Eg fattar ikkje kvar eg har vore når eg skreiv inn denne 10 år gamle epostadressa, og eg får ikkje redigere innlegget lenger - men korrekt adresse er i alle fall a-ryss krusedoll online.no

• Like 2