Gå til innhold
Arkivverket

forkortelsene (a. f. k.) og (a.) ved dødsårsak betyr hva?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sem, Ministerialbok nr. I 6 (1843-1855), Døde og begravede 1843, side 435-436.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1266&idx_id=1266&uid=ny&idx_side=-237

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051018020238.jpg

 

 

 

Fra Sem. Mye a.f.k. (event a.s.k. eller a.h.k.?

 

 

 

Senere forekommer ogte bare a. ved dødsårsaken. Hva betyr det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være en tilføyelse i parentes etter dødsårsaken, uansett dødsårsak, så det må bety noe annet, men hva?

 

Jeg er også spent på å høre om noen andre finner ut av dette. (Jeg bor i dag innenfor det området som denne kirkeboka dekker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er fullstendig på bærtur, så ta det for hva det er ;)

 

Jeg lurer på om den siste bokstaven ikke er en "k", men en stor "L" - og at denne står for "Liget".

 

Se på begravelse #52 i 1843, den har ikke disse bokstavene, men istedet denne beskrivelsen - legg merke til ordet "Liget".

 

Funden død paa Undrumsdalsveien

paa Tilbageturen fra en Reise til Drammen.

Ved den afholdte besigtelse over Liget fandtes ingen

Mærker paa voldsom behandling.

post-13-0-38690200-1360757108_thumb.jpg

 

Basert på dette så lurer jeg derfor på om disse bokstavene har å gjøre med at likene er undersøkt?

 

På sporet eller langt ute på vidda, ikke vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer med stor L på Lægen, som de skrev dengang. Men Attest ville også ha vært skrevet med stor A.

Og istedenfor "fra" ville man ha skrevet "af" (tror jeg). Så jeg er litt i tvil. Men forslaget var egentlig ikke så dumt.

Noe med Liget eller Lægen må det vel uansett være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være

 

anmeldt for Lensmanden?

 

Nedenunder er det en anmeldt for + et etternavn, syns jeg.

 

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Slagen i Sem, Ministerialbok nr. II 4 (1878-1891), Døde og begravede 1880, side 281.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1317&idx_id=1317&uid=ny&idx_side=-239

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051014010382.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det beste forslaget hittil, etter min mening, og her stemmer rettskrivingen med store og små bokstaver den gang. Samtidig ser jeg at praksisen i Sem og Slagen har endret seg på dette punktet på de årene som har gått fra 1843 til 1880, ved at det i den nyeste av disse to kirkebøkene bare er slik anførsel en sjelden gang, mens det i den eldste var slik på nesten alle dødsfallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det nå likevel skulle være a.f.k. ville jeg foreslått "away from keyboard" :)

 

Sant nok, men kanskje litt tidlig ute...

 

Synes forøvrig "anmeldt for Læge evt Lendsmand" høres bra ut. I andre kirkebøker har det vært fast å notere om hvorvidt "Læge tilkaldt", men det passer ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med a.s.S, som av smittsom sykdom ? Overskriften på kolonnen, hvor forkortelsene står i omhandler hva personene døde av; smittsom sykdom eller ulykkelig hendelse.

 

Der du mener det står a tror jeg det står do, altså samme årsak/sykdom som den hos personen i linjen over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kommenterene er bare en (a). Det gir mening syns jeg om dette betyr "anmeldt", heller enn "av". Derfor holder jeg en knapp på mitt tidligere forslag, anmeldt for Lensmannen. (evt. Lege). Jeg vil tro at dødsfall da som nå måtte meldes til lensmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent logisk virker det lite sannsynlig at det dreier seg om lege. Dette er 1843 og jeg tviler på at nærmest alle hadde tilkalt lege da. Selv lenger ut på 1800-tallet finner man mange tilfeller der det er tilføyd - lege ikke tilkalt. Derimot måtte man melde fra til lensmannen (skifteretten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.